2021.03.06, Szombat
Helyére került a legnagyobb acélszerkezet a Mosoni-Duna vízszintjét helyreállító projektben
Fotók: ÉDUVIZIG

Helyére került a legnagyobb acélszerkezet a Mosoni-Duna vízszintjét helyreállító projektben

magyarepitok.hu, ÉDUVIZIG

2020.12.31. 08:28 - Szabó Ákos

Egy közel 90 tonnás hajózsilip-elemet emeltek be a létesítménybe a Kötiviép’B és a Mészáros generálkivitelezésével épülő projektben.

Hirdetés

Legutóbb novemberben írtunk Magyarország egyik legfontosabb vízügyi beruházásáról: a Mosoni-Duna Győr közelében, Véneknél épülő komplex műtárgyról és a kapcsolódó vízügyi építkezésről. A Kötiviép’B Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. konzorciuma a Duna és a Mosoni-Duna torkolatában található Torda szigeten és a közeli ártéri területeken is dolgozik az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) beruházásában. A mérnöki feladatokat a Főber Zrt. látja el, a munkálatokhoz a Magyar Doka Kft. zsalurendszereit használják.

A projekt fő célja, hogy a Mosoni-Duna visszanyerje azt a vízszintet, amit a folyón az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés okozott. A dunai alacsony vízszintek ugyanis leszívják a Mosoni-Duna alsó torkolati szakaszán a vizeket: a torkolatnál a vízszintek egyes időszakokban közel 2 métert süllyedtek, de a hatás nem csak itt, hanem feljebb is érezhető.

A beruházás az élővilágnak és a győri városképnek is jót tesz, biztosítja a hajózást, és javítja az árvízvédelmi biztonságot.

 

 

A komplex projektben számos több tíz tonnás acélelemet is beemelnek (a munkálatokat később részletezzük cikkünkben). Nemrég az OVF alá tartozó Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVIZIG) tett közzé fotókat és információt a projekt egyik mérföldkövéről a Facebook-oldalán:

a Mosoni-Duna torkolati műtárgyának legnagyobb acélszerkezetét, a hajózsilip alsófő szegmenstábláját beemelték a közel 90 tonnás elem számára kialakított nyílásba.

 

Több daru is kellett a beemeléshez

A 13,5 méter magas szegmenstábla 3 darabban érkezett a Hora Kft. mosonmagyaróvári üzeméből a munkaterületre, és a hajózsilip jobboldalán emelték le daruval.  A szekrénytartót és az alsó elemet is itt hegesztették össze.

Ezt követően a táblát két daru emelte meg és emelés közben megfordította, mivel az alsó eleme volt felül. A megfordítást követően pedig egy 450 tonna teherbírású daru emelte be a táblát az alsófő nyílásába.

 

 

Ezekből a részprojektekből áll össze az építkezés

Az épülő műtárgy összetett szerepet tölt be. Ennek megfelelően

  • árvízkapuként szolgáló vízszintszabályozó műből,
  • hajózsilipből,
  • valamint halátjáróból áll majd (ez utóbbi biztosítja a Mosoni-Duna ökológiai átjárhatóságát).

Egy üzemi hidat is átadnak a területén, valamint kétszintes kezelőépületetet is kialakítanak. Árvízvédelmi töltések is épülnek, továbbá csónakátemelő rámpák és sólyák teszik majd lehetővé azt, hogy a víziturizmust ne akadályozza, hanem segítse a projekt.

Az építkezés során a Mosoni-Duna torkolata megváltozik. Új mederben halad majd a víz, részben a Farkasúsztatói ágon, részben pedig a Torda szigeten keresztül: a Mosoni-Duna vize a torkolati műtárgyon keresztül jut el majd a Dunába, a jelenlegi torkolattól mintegy másfél kilométerrel feljebb.

 

VízgazdálkodásKötiviép'B Kft.Mészáros és Mészáros Kft.Főber Zrt.Magyar Doka Kft.Győrárvízvédelemkörnyezetvédelmi beruházásökoturizmusvízgazdálkodás

Hírlevél

Hirdetés

Hirdetés