Egy közel 90 tonnás hajózsilip-elemet emeltek be a létesítménybe a Kötiviép’B és a Mészáros generálkivitelezésével épülő projektben.
Legutóbb novemberben írtunk Magyarország egyik legfontosabb vízügyi beruházásáról: a Mosoni-Duna Győr közelében, Véneknél épülő komplex műtárgyról és a kapcsolódó vízügyi építkezésről. A Kötiviép’B Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. konzorciuma a Duna és a Mosoni-Duna torkolatában található Torda szigeten és a közeli ártéri területeken is dolgozik az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) beruházásában. A mérnöki feladatokat a Főber Zrt. látja el, a munkálatokhoz a Magyar Doka Kft. zsalurendszereit használják.
A projekt fő célja, hogy a Mosoni-Duna visszanyerje azt a vízszintet, amit a folyón az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés okozott. A dunai alacsony vízszintek ugyanis leszívják a Mosoni-Duna alsó torkolati szakaszán a vizeket: a torkolatnál a vízszintek egyes időszakokban közel 2 métert süllyedtek, de a hatás nem csak itt, hanem feljebb is érezhető.
A beruházás az élővilágnak és a győri városképnek is jót tesz, biztosítja a hajózást, és javítja az árvízvédelmi biztonságot.
A komplex projektben számos több tíz tonnás acélelemet is beemelnek (a munkálatokat később részletezzük cikkünkben). Nemrég az OVF alá tartozó Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVIZIG) tett közzé fotókat és információt a projekt egyik mérföldkövéről a Facebook-oldalán:
a Mosoni-Duna torkolati műtárgyának legnagyobb acélszerkezetét, a hajózsilip alsófő szegmenstábláját beemelték a közel 90 tonnás elem számára kialakított nyílásba.
A 13,5 méter magas szegmenstábla 3 darabban érkezett a Hora Kft. mosonmagyaróvári üzeméből a munkaterületre, és a hajózsilip jobboldalán emelték le daruval. A szekrénytartót és az alsó elemet is itt hegesztették össze.
Ezt követően a táblát két daru emelte meg és emelés közben megfordította, mivel az alsó eleme volt felül. A megfordítást követően pedig egy 450 tonna teherbírású daru emelte be a táblát az alsófő nyílásába.
Az épülő műtárgy összetett szerepet tölt be. Ennek megfelelően
Egy üzemi hidat is átadnak a területén, valamint kétszintes kezelőépületetet is kialakítanak. Árvízvédelmi töltések is épülnek, továbbá csónakátemelő rámpák és sólyák teszik majd lehetővé azt, hogy a víziturizmust ne akadályozza, hanem segítse a projekt.
Az építkezés során a Mosoni-Duna torkolata megváltozik. Új mederben halad majd a víz, részben a Farkasúsztatói ágon, részben pedig a Torda szigeten keresztül: a Mosoni-Duna vize a torkolati műtárgyon keresztül jut el majd a Dunába, a jelenlegi torkolattól mintegy másfél kilométerrel feljebb.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.