A Mészáros és Mészáros, valamint a Kötiviép’B konzorciuma munkájával Győr életében jelentős pozitív változások valósulnak meg.
Rendszeresen tájékoztatunk a Mosoni-Duna komplex torkolati árvízműtárgyának és átfogó fejlesztésének építkezésén, mely Véneknél, Győr közelében zajlik a térség meghatározó vízügyi beruházásaként. A nagyberuházás a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Kötiviép’B Kft. alkotta konzorcium kivitelezésében zajlik. A mérnöki feladatokat a Főber Zrt. látja el, a zsaluzati eszközöket a Magyar Doka Kft. biztosítja a projektben.
A végéhez közeledő projekt fő célja a Mosoni-Duna torkolati szakaszán a vízszint rehabilitációja: a kis- és közepes vízszintek süllyedésének megszüntetése. Mint korábban is beszámoltunk róla, ezt a problémát a Dunán az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés okozta.
A fejlesztésben épülő műtárgy az árvízkapu funkciót is biztosító vízszintszabályozó műből, hajózsilipből, és a Mosoni-Duna hosszirányú ökológiai átjárhatóságát biztosító halátjáróból áll. Mindemellett a beruházás része a Mosoni-Duna torkolatának áthelyezése – ez valósult a hónapban elején meg többek között a beruházó Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) alá tartozó Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVIZIG) honlapján közzétett poszt alapján.
Mint a szervezet közleményéből kiderül, az eredeti folyómedret a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő felett teljesen elzáró kőgát november 4-én 16 órára teljes egészében elkészült, átér és beköt Győr-Károlyházánál a jobbpartba.
A Mosoni-Duna érkező vízhozama ettől a pillanattól kezdődően immár teljes egészében a műtárgyon keresztül kerül átvezetésre, amivel megvalósult a projekt egyik legjelentősebb mérföldköve, a Mosoni-Duna torkolatának áthelyezése.
További munkálatokról is beszámolnak: miután a megelőző időszakban az építkezés szempontjából jól alakultak a Duna vízállásai, a kivitelező befejezte a Mosoni-Duna torkolati műtárgyához kapcsolódó új alvízi- és felvízi meder kialakítását. Elbontották az itt épült szállító utakat, amivel lehetővé tették a feltételeket a Mosoni-Duna mederáttöltés folytatásához, amelyet a hónap elején szintén megkezdtek.
Az ÉDUVIZIG tájékoztat, hogy a mederáttöltés befejezésével, abból következően az eredeti folyómeder lezárásával ideiglenesen nem lehet hajóval átkelni a Duna és a Mosoni-Duna között. Ez az állapot egészen a műtárgy üzembe helyezéséig, várhatóan jövő év májusáig fog tartani. Ezt követően azonban a hajózás immár a Mosoni-Duna új torkolati műtárgyának hajózsilipén keresztül folyhat majd és
a kajakkal, kenuval érkező vízitúrázók is sólyapályák és csónakrámpákat használhatnak majd.
Kékinfrastruktúra fejlesztést zárt le Letkés uniós támogatással.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.