Összesen hat kéregelemet helyeznek egymásra a folyóban a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében épülő mohácsi híd mederpillérének építésekor. Egy hazánkban először alkalmazott technológia milliméter pontosságot biztosít az első kéregelem beállításához.
Kulcsfontosságú mozzanathoz érkezett a mohácsi Duna-híd építkezése: egyéves előkészítő munka után október 1-én beemelték a Duna medrébe a 3-as mederpillér első kéregelemét. A közel 30 kilométernyi útfejlesztést is magába foglaló projekt az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésében valósul meg.
A mérföldkőnek számító, csütörtöki eseményt rendkívül összetett műveletekkel készítették elő, amelyeket lapunk folyamatosan követett a helyszínen. A projektet irányító szakemberek segítségével az olvasóinknak is megmutatjuk a részleteket.
A cikkhez tartozó fotógalériában sorrendben
- a B jelű kéregelem szeptember 23-án elvégzett bárkára emelése,
- az A jelű kéregelem október 1-én megtörtént mederbe helyezése,
- végül pedig az A kéregelem október 2-án buvárok bevetésével elvégzett körbetámasztása
követhető végig egészen részletesen (az első két eseményt előbb közeli, aztán légifelvételekkel is bemutatva).
A terv szerint a 756 méteres mohácsi Duna-híd négy pilléren nyugszik majd, közülük a 3-as pillér épül a (leendő híd térségében egyébként közel 10 méter mély – a szerk.) folyó medrében, az úgynevezett kéregelemek által.
A technológia lényege, hogy a kéregelemeket a mederben egymásra helyezik, ezáltal a folyam közepén egy száraz munkatérelhatárolást valósítanak meg.
A vasbeton kéregelemeket a kiterjedésük és tömegük miatt a jobb parton, a Mohácsi Szabadkikötőben kiépített előszerelő területen kivitelezik. A 3-as pillér megépítéséhez szükséges hat darab kéregelem egyaránt 2,2 méter magas, mintegy 52 méter hosszú és 8 méter széles; a tömegük pedig egyenként közel 160 tonna.
A projekt egyik különlegessége, hogy az elemek hibátlan illeszkedése érdekében a kikötőben párosítva szerelik elő a hat kéregelemet.
Az elemeket egyenként emelik be a helyükre: október 1-én az A jelű kéregelem került be a Duna medrébe, erre helyezik majd rá az ehhez pontosan illeszkedő további elemeket.
A folyamat egyik meghatározó fázisa lesz, amikor a negyedik kéregelemet is behelyezik: a négy egymásra helyezett elem által ugyanis már a Duna átlagos vízszintje fölé emelkedik majd az építmény. Ezt követően még további két kéregelem érkezik meg a helyére. Ettől az építési fázistól kezdődhet meg az egyedi zsaluval a mederpillér további 10 méter magas szerkezetének szerelése.
A mederpillér alapját képező kéregelemek beépítéséhez páratlanul összetett előkészítés szükséges.
„A Duna kotort medrébe előzőleg 10 darab acél támasz csőcölöpöt és 2 darab iránycölöpöt vertünk le”
– tudatta lapunkkal Wunderlich István, projektvezető. „Ezután a búvárok a tervezett feltámaszkodási szinten visszavágták víz alatt a cölöpöket, és acélból készült merevített kupakot illesztettek a csőcölöpbe.”
Ugyanakkor a jobb parti szabadkikötőben is fontos munkák zajlottak:
szeptember 23-án az A kéregelem felett kivitelezett B kéregelemet bárkára emelték a Clark Ádám úszódaruval. Erre a fent említett páros kivitelezés miatt volt szükség: ugyanis így tudtak hozzáférni az addig a B elem alatt tárolt A elemhez.
Az ezt követő időszakban beépítették az A kéregelembe a további szükséges acél merevítőszerkezetet és az elhelyezést segítő árbocot, illetve prizmát. Megtörtént a medercölöpözést vezető gyűrűk elhelyezése, amelynek jelentőségét cikkünk későbbi részében írjuk meg.
Mindezeken túl egy olyan műszaki megoldást is alkalmaztak, amely igazi mérnöki különlegesség: még nem volt rá példa Magyarországon.
Ekkor került a helyére ugyanis a magassági finom beállítást lehetővé tevő 4 darab, egyenként 100 tonnás hidraulika munkahenger: ezek segítségével a mederbe lehelyezett A kéregelemet milliméter pontosan szintre lehet állítani.
Ahogy korábban is jeleztük, maga a vasbeton kéregelemes technológia sem szokványos, hiszen hazánkban legutóbb a 2007-ben átadott Pentele hídnál alkalmazták.
Október 1-én a Clark Ádám úszódaruval bárkára emelték a fent leírt módon előkészített A kéregelemet. „Majd a kedvező időjárási viszonyok miatt még ugyanezen napon elhelyeztük a Duna medrében a tervezett helyére a 155 tonna tömegű A elemet” – tette hozzá a projektvezető.
„A kéregelem elhelyezése elsőre sikeres volt, ezt a lehelyezést követően búvárokkal is ellenőriztük. A víz fölé nyúló árbócokon elhelyezett prizmák bemérésével a beemelés sikerességét geodéziailag is megerősítettük.”
A beemelés után az A kéregelem köré egy megtámasztó kőszórást alakítanak ki a Dunában. Ezután kezdődik a mederpillér cölöpözése, amely során a kéregelemben előre elhelyezett – fent említett – vezetőgyűrűkön keresztül 37 darab cölöpöt fúrnak le a folyó medrébe. Érdekesség, hogy ezek a zagy-furatmegtámasztásos, 1200 mm átmérőjű cölöpök a kotort mederfenéktől számítva 43 méteres mélységig nyúlnak le.
A kéregelemek fent leírt logisztikájának megfelelően
a napokban visszahelyezik a B jelű kéregelemet a Clark Ádám úszódaruval a szabadkikötőbe, majd ezután a megkezdődhet a B elemhez igazítva a C kéregelem szerelése, amelyet a B elemre ráhelyezve kiviteleznek.
A cölöpözéssel párhuzamosan zajlik majd a további kéregelemek előkészítése, amelyeket a cölöpalapozás után helyeznek le a Duna medrébe, várhatóan a jövő év első negyedévében.
A mohácsi Duna jobb- és a bal partján gőzerővel zajló hídépítésről, valamint a közel 30 kilométernyi útépítésről is átfogó beszámolóval jelentkezünk. A Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében zajló projektben egyre izgalmasabb fázisok következnek.
A MEVA 2025-ben is az ügyfélközelségre és a termékbemutatókra összpontosít.