A nagyszabású beruházás egy részét már befejezte a Szabadics Zrt. Felújítják a Kis-balatoni vízvédelmi rendszer nagyműtárgyait, a Lesence-rendszeren, illetve a kis vízfolyásokon új létesítményeket is építenek.
2021 tavaszán indult a Balaton vízminőségét javító nagyszabású fejlesztés. A projekt megvalósulásával hosszútávon kezelhetőek a tavat érintő vízminőséget érintő problémák, egyben a Balaton gazdasági potenciáljának megóvását is szolgálja.
A projektet az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság konzorciuma valósítja meg. A beruházás teljes költsége 5,139 milliárd Ft, melyet az Európai Unió és Magyarország Kormánya biztosít vissza nem térítendő támogatásként.
A beruházás megvalósítója a SZABADICS Építőipari Zrt., amely összesen 14 balatoni vízfolyáson és a Lesence-szűrőmezőn, valamint a Kis-balatoni vízvédelmi rendszer nagyműtárgyainál végez új kotrási, műtárgyépítési és felújítási munkát.
A fejlesztés részei:
Lesence rendszer fejlesztése (LOT1)
• KÖV-csatorna (Kétöles patak, Nemesvitai árok, Lesence patak, Lesence szűrőmező helyszíneken): mederstabilizáció, sankolótér, átereszek, monitoring állomások építése.
• Lesence-patak: sankolótér, áteresz, fenékduzzasztó, a Világos-patakot összekötő új csatorna, monitoring állomások építése.
• Tapolca-patak: olajfogó műtárgy felújítása, uszadékfogó rács telepítése.
• Kétöles-patak: olajfogó műtárgy felújítása, monitoring állomás építése.
• Nemesvitai-árok: sankolótér kialakítása, monitoring állomások építése.
• Lesence-szűrőmező: vonalas és felületi kotrások, fenékleürítő műtárgy építése és kivezető bukó műtárgyak felújítása.
Kis-Balaton Vízvédelmi Rendszer műtárgyainak rekonstrukciója (LOT2)
A tó védelmében már korábban is számos intézkedés hajtottak végre: a Kis-Balaton Vízvédelmi Rendszer (KBVR) kiépítésével sikerült a Zala vízgyűjtőjéről érkező terhelés jelentős részét visszafogni.
A kisvízfolyásokon létesített torkolati, torkolat-közeli műszaki létesítmények azonban mára feltöltődtek vagy leromlott a műszaki állapotuk, ezért szükségessé vált reaktiválásuk, illetve rekonstrukciójuk.
A mostani projektben a Szabadics Zrt. feladata a vízszintszabályozó 4T és 21T műtárgy teljes körű építészeti, gépészeti és villamos felújítása, a biztonságos és hosszútávon fenntartható üzemeltetés korszerű feltételeinek a megteremtésével.
Kis-vízfolyások műtárgyainak rekonstrukciója (LOT3)
• Eger-víz: mederstabilizáció, áteresz, kőbukó, monitoring állomások és megközelítő út építése.
• Lovasi-séd: meder kotrása, költősziget kialakítása, szádlemez verése, töltéskorona rekonstrukciója. Sankoló és megközelítő út építése. Leeresztő műtárgyak beton felületének ill. az acélszerkezeteinek felújítása.
• Cinege-patak: mederburkolat rekonstrukciója, új hordalékfogó műtárgy építése, új uszadékfogó rács elhelyezése.
• Kéki-patak: mederburkolat rekonstrukciója, új hordalékfogó műtárgy építése, kezelő lépcsők beépítése, új uszadékfogó rács elhelyezése.
• Burnót-patak: új hordalékfogó műtárgy építése.
• Örvényesi-séd: mederburkolat rekonstrukciója, új hordalékfogó műtárgy építése, régi uszadékfogó rácsok felújítása, ülepítő medence rekonstrukciós kotrása, gázlók, és betonburkolatok felújítása.
„Cégünk a projekt úgynevezett LOT2 részét már megvalósította, a felújított zsilipek műszaki átadás-átvételi eljárása 2023. március elején sikeresen megtörtént” – tájékoztatta lapunkat Fischer László, a SZABADICS Építőipari Zrt. projektvezetője.
Mint mondta: a 4T zsilip esetében a következő munkák valósultak meg:
A 21T zsilipnél a 4T műtárgyéhoz hasonló rekonstrukciós munkákat végeztek. Ezeken túl megvalósult a vasbeton pályalemez felületi tisztítása és javítása, a járda javítása, valamint felújították a hídgerendákat, acél korlátokat. Részlegesen újjáépítették a kezelő épületet, valamint az uszadék kiemelő műtárgy rekonstrukciója is megtörtént.
A LOT1 és LOT3 projektelem fentebb említett munkálatai a műszaki ütemterv szerint zajlik, ám a kivitelező céget kihívások elé állította az őszi, csapadékos időjárás. Mint Fischer László elmondta:
„A Környezetvédelmi engedély a munkákat e két projektelem tekintetében főleg az őszi és téli időszakra korlátozta. A sok eső több esetben - de főleg a Lesence-szűrőmező vonatkozásában - nehezítette a munkaterületre való „bejutást”, illetve az ott elvégzendő felületi és vonalas kotrási munkák elvégzését. Jelenleg is ez a szűrőmezőben történő munkavégzés az egyik legnagyobb kihívásunk.”
A projektvezető hozzátette: mindhárom projektelem tekintetében volt egy-egy mérföldkő, amelynek már sikeresen eleget tettek. A szerződés szerint ugyanis a vállalkozónak a teljes munkára rendelkezésre álló időtartam felénél el kellett érnie a szakmai vállalás 30%-át.
A LOT1 és LOT3 projektelemek műszaki átadás-átvétele tervezetten 2023. szeptemberében várható.
Kékinfrastruktúra fejlesztést zárt le Letkés uniós támogatással.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.