Egész Siófok karakterét befolyásoló eredményt hozott a MEVA szakértelmét is dicsérő megfeszített munka és a gondos tervezés.
Siófokon, a Balaton levezető rendszerének korszerűsítése keretében újult meg a vízszint szabályozását, valamint a hajózást segítő komplexum. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság megbízásából a terveket az SBS-Komikor Kft. késztette, míg a kivitelezést az SC Siófok Konzorcium, vagyis a STRABAG Építőipari Zrt. és a Colas Alterra Zrt. vállalta.
Az elkészült műtárgyak számos olyan, érdekes részlettel rendelkeznek, amely láttán méltán lehet büszke a projekt minden résztvevője. Ilyenek a pigmentált látszóbeton szerkezetek, a járható tetőelemek, a látogatók pihenését szolgáló szádlemez padok vagy a rendkívül látványos Balaton makett.
A víz fölé kinyúló pihenőhely nem csak a zsilip része, de hamarosan Siófok új látványossága lehet, miközben az átépített vízszintszabályozó zsilip évtizedekre biztosítja a Balaton vízszintjének precíz és biztonságos szabályozhatóságát.
A nagy munka befejezésének tekinthető, utolsó simítások közé tartozott a zsilipszegély előregyártott elemeinek elhelyezése. A vasbeton szerkezet építési munkái során több zsaluforgalmazó cég is bekapcsolódott a munkálatokba, köztük a MEVA Zrt., amely elsősorban az egyedülállóan magas teherbírású (100 kN/m2) Mammut falzsaluzatával segítette a projektet.
Ezen kívül a MEVAFLEX födém zsaluelemeket, ID15-ös toronyalátámasztást, valamint MEP alátámasztó rendszert alkalmaztak a szakemberek a munka során.
Egy munka sikeres befejezésének azonban elengedhetetlen előfeltétele a gondos előkészítés és tervezés. Mint megtudtuk,
a MEVA Zrt. már évek óta 3D tervezéssel segítette a kivitelezők munkáját.
A térben megforgatható modellek segítségével mindenki számára érthetőbb és átláthatóbb zsaluzási terveken tudtak a megrendelővel egyeztetni. A háromdimenziós zsaluzási terveket a Revit 3D program segítségével Pécsi Gergő, a MEVA Zrt. zsalutechnológusa készítette el.
Gyálon, a STRABAG előregyártó üzemében készültek az egyedi térelemek, amelyek a helyszínre szállítást követően kerültek bedaruzásra. Ezt megelőzően kellett a MEVA Zrt. mérnökei által tervezett fogadószerkezeteket elhelyezni. Azon elemeket, amelyek alsó síkja vízszintes volt, MEVAFLEX födémtámaszokkal és ID15-ös tornyokkal támasztották meg. Ott azonban, ahol az előregyártott elem alja nem vízszintes, hanem változó dőlésszögű, ferde vasbeton lemez volt, célszerűbbnek bizonyult a nagyobb szintkülönbségek kiegyenlítésére alkalmas MEP támaszrendszert alkalmazni.
Különösen szükség volt erre azért is, mert a kivitelezés végén, a szádlemez védelem megszüntetésekor a munkaterületet elárasztotta a Balaton vize, a tűzihorganyzott acél vagy az alumínium támaszok pedig kiválóan ellenállnak víz eróziójának.
A beton elemekből adódó terhelés sem jelentett gondot a zsalurendszer számára, hiszen az ID15-ös tornyok és az MEP támaszok lábanként képesek akár 4 tonna terhet is felvenni. A támaszokat minden esetben a szádlemezekhez, illetve a függőleges vasbeton szerkezethez kellett kötni, a fellépő vízszintes erők kompenzálása miatt.
Nagyon komoly kihívás elé állította e feladat a tervezőket és a kivitelezőket egyaránt, csak egy szokatlan nehézség volt a sok közül, hogy a Balaton által elárasztott alátámasztást végül búvárok és hagyományos „parti” technológia segítségével sikerült kiszabadítani.
Jól látszik a feladat összetettsége abból is, hogy a 2019-ben kezdődő, eredetileg 38 hónapra tervezett kivitelezés számos nem várt nehézség és két határidőmódosítás után, végül nagyjából 50 hónapnyi megfeszített munka eredményeként készülhetett el.
Az eredmény azonban feledteti majd a problémákat, hiszen igazán látványos, a Balaton egyik legfontosabb településének városképét jelentősen javító környezet született.
Az agglomerációs településen a Penta Kft. dolgozott.
Kékinfrastruktúra fejlesztést zárt le Letkés uniós támogatással.