Monitor alá kerül az M6-os autópálya befejező szakasza

Monitor alá kerül az M6-os autópálya befejező szakasza

magyarepitok.hu

2016.10.26. 16:54

Az Európa Bizottság kezdeményezésére összesen 17 nagyértékű beruházást vizsgálnak meg az Európai Unióban a feladatra jelentkező civil szervezetek által, összesen 1 milliárd euró értékben.


Integritási megállapodás született az M6-os autópálya továbbépítésének monitorozására, amit az Európa Bizottság megbízásából a Transparency International Magyarország (TI) végez el. A projektről beszámoló sajtótájékoztatón a civil szervezet ügyvezető igazgatója ismertette a részleteket.


Minden fél vállalja az átláthatóságot

Martin József Péter hangsúlyozta, a monitorozást független szervként végzi el a TI magyarországi tagozata, ez az első olyan autópálya projekt, amit civil szervezet ellenőrizhet. A monitorozást az Európai Bizottság kezdeményezte, és az EU finanszírozza. Az M6-os Bóly és Ivándárda közötti 20 kilométeres szakaszával együtt összesen 17 nagyértékű projektet monitoroznak idén az Unió 11 országában, melyek összértéke 1 milliárd euró. Olaszországban 4, Romániában 3, Magyarországon 2 (az M6-os építése mellett a Tisza-tó rehabilitációja a másik), a többi országban 1-1 projektet választottak ki.

Az EU 2015-ben döntött úgy, hogy a TI által 1994-ben kifejlesztett integritási megállapodás eszközét beveti a kohéziós alapokból fedezett beruházások ellenőrzésére. Tavaly Brüsszelben két felhívást tettek közzé: egyrészt a tagállamok megadhatták az ellenőrzésre javasolt projekteket, másrészt a civil szervezetek pályázhattak a független monitor feladatainak ellátásra.

Az integritási megállapodás legfőbb célja az állampolgárok tájékoztatása és a korrupció megakadályozása, ami az igazgató tájékoztatása szerint éves szinten 5 milliárd euróra tehető az EU-ban. A háromoldalú megállapodásban a TI mellett az ajánlatkérő és az ajánlattevők vesznek részt, általa minden a közbeszerzésben résztvevő fél vállalja az átláthatóságot. „Ez azt jelenti, hogy a TI hozzáfér minden dokumentumhoz, minden projekttel kapcsolatos megbeszélésen ott van, mindenről tájékoztatásokat ad, az előkészítéstől a szerződések végrehajtásáig” – fogalmazott Martin József Péter. Hozzátette, a szervezet honlapján folyamatosan követhetővé válik a projekt állása.


Az átadás utáni éveket is ellenőrzik

Az ellenőrzés alá kerülő beruházásról Nagy Róbert Attila, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója számolt be. Az 50 milliárd forintos fejlesztés az M6-os autópályát hosszabbítja meg a horvát határig, jelenleg az előkészítése zajlik. „Reményeink szerint 2017 végén elindul a kivitelezői közbeszerzés, 2018 első negyedévben megszületik a szerződés a kivitelezéshez” – ismertette a vezérigazgató. Hozzátette, a munkák elvégzéséhez két szezon szükséges. Emlékeztetett, a megállapodás az út átadása után is érvényben marad, és az üzemeltetés kritériumainak teljesülését is figyelemmel kísérik majd.

A sajtótájékoztatón Vitályos Eszter, a Miniszterelnökség európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára kifejtette, a magyar kormány számára az átláthatóság kiemelten fontos, ezért teljes mértékben támogatnak minden olyan projektet, ami ezt segíti. „Azt szeretnénk, hogy a mögöttünk álló 70 ezer projektből nem csupán a kiragadott negatív példák szolgáljanak hírként, hanem a megfelelően elvégzett beruházások is. A félinformációval és tévinformációval terhelt időkben erősíteni kell a bizalmat” – mondta az államtitkár.

Vitályos Eszter újságírói kérdésre válaszolva azt is elmondta, összesen hat projektet ajánlottak fel monitorozásra, ezek közül került kiválasztásra az M6-os és a Tisza-tó fejlesztése.


Mindhárom fél meglepetésekre számíthat

Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára rendhagyónak minősítette a szerdai megállapodást. „Olyat még nem láttam, hogy egy ajánlatkérő bevállal egy monitort, és vállalja az ütközést a vélemények eltérése miatt” – fogalmazott a politikus, aki előre borítékolta a nézeteltéréseket. „A meglepetések mindhárom fél számára garantáltak: a monitorozó meg fog lepődni, hogy mekkora fába vágta a fejszéjét, a beruházó meg fog lepődni, hogy mennyire más szempontrendszerrel találkozik, az Európai Bizottság meg fog lepődni a 11 országból 17 projektről jövő információkon."

Ezzel együtt Szalóki Flórián bizakodva nézett a projekt elé, és kifejezte reményét arra, hogy az „itt szerzett tapasztalatok átmennek az általános közbeszerzési feltételekbe, mert akkor nem egy projektet rakunk jó irányba, hanem egy rendszert sikerül tovább javítanunk."

Facebook kommentek