Az egyedi kialakítású és több paraméterében is egyedülálló gyalogos híd tervezését a Speciálterv Kft. végezte.
Ahogy arról már korábban is hírt adtunk, a Beruházási Ügynökség BMSK Zrt. megvalósításában és a ZÁÉV Zrt., valamint a Magyar Építő Zrt. alkotta konzorcium alatt épülő Nemzeti Atlétikai Stadionhoz kapcsolódóan új gyalogos-kerékpáros híd jön létre Dél-Pest és Csepel között a Ráckevei-Soroksári Duna-ág (RSD) torkolata felett. A „Robinson hídnak” is nevezett gyalogos híd tervezését a Speciálterv Kft. végezte. A Robinson híd kivitelezését a konzorcium alvállalkozójaként a Hídépítő Zrt. végzi. Az acélszerkezetek gyártásáért és szereléséért az ACÉLHIDAK Kft. felel.
Lapunk Pál Gábort, a híd tervezőjét kérdezte a tervezési koncepcióról és a szerkezet kialakítását befolyásoló döntésekről.
A tervező elmondta, a stadion tervezése többlépcsős döntési mechanizmussal zajlott. A stadion lokációjának, tömegének és szerkezetének kiválasztásával párhuzamosan vizsgálták a Csepel-szigetre történő gyalogos átvezetés lehetőségeit. A helyszínrajzi vonalvezetést az építészeti- és környezettervezéssel összhangban íves pályával oldották meg. A szokványos gyalogos és kerékpáros igények mellett a Nemzeti Atlétikai Szövetség előírásának megfelelően biztosítani kell a rendezvények alatt a szervezőket és a sportolókat kiszolgáló, elkülönített pályán lebonyolítható elektromos kisautók közlekedését is a Csepel-szigeti edzőpályák felől.
Több esztétikai változat elemzése után a Speciálterv Kft. mérnökei az osztószigetre telepített magas pilonra felfüggesztett, ferdekábeles híd változatot terveztek. A koncepció kiválasztásában szoros együttműködés volt a stadion főtervezője, Ferencz Marcel (Napur Építész Iroda) és a hídtervezők között. A hídszerkezet pilonja magas, azonban karcsú. A „terebélyes” kábelhálózat transzparens, a tűszerű pilon nem rivalizál a stadion íves tömegével, a kábelhálózat sugarai felvezetnek a pilonra.
A tervezés során a híd és a stadion részletei több ponton is szinkronba kerültek. Mindkét létesítmény önmagában karcsú, csőelemek felhasználásával képez tömegében és nyílásában nagy szerkezeteket. A stadion homlokzatán megjelenő csövek ferdesége visszaköszön a ferdekábeles híd döntött pilonjában, a csőelemek homlokzatképzése pedig a híd konzolos peremcsöveiben.
Mindkét szerkezet kábelekkel felfüggesztett, mely nagy nyílások áthidalására a leggazdaságosabb statikai forma, azonban megtervezése a legprecízebb számítást és a megvalósítása a legnagyobb technikai felkészültséget igényli.
Az esztétikai koncepció szerint közel 170 méter hosszú, karcsú íves pálya „lebeg” a Duna-ágak felett. A pálya 53 darab, kis keresztmetszetű Full Lock Coil kábellel van felfeszítve a pályától független, tűszerű pilonra. A kifelé dőlő karcsú pilont három hátrakötő kábel rögzíti a szigeten elhelyezett támaszhoz. A magas pilonra rögzített kábelek - az íves pályába kötve - egy minden szögből változó térélményt nyújtanak az áthaladóknak.
A híd kialakítása egyedi, több paraméterében is egyedülálló.
Elkészülte után a hídkábeleket és a karcsú pilont díszvilágítás teszi éjjel is látványossá.
A hídszerkezet kéttámaszú, egypilonos, ferdekábeles gyalogos híd, acélszerkezetű merevítőtartóval és ortotróp pályalemezzel. A merevítőtartó
Támaszközei: 168,00 méter közbenső alátámasztás nélkül
Híd-hossz: 168,90 méter
Útpálya hasznos szélessége: 7,00 méter
Teljes szélesség: 12,71 méter
Pilon magasság: 65,00 méter (gyártott: 69,80 méter)
Acélszerkezet: 900 tonna (pilon: 150 tonna + főtartó: 750 tonna)
A híd építése több lépcsőben zajlott, a pilont 2022. január 7-én egy darabban emelte be a Clark Ádám úszódaru. A felszerkezetet a csepeli oldali szerelőtéren gyártották és ideiglenes szerelő jármokon alátámasztva, 15 lépcsőben tolták végleges pozíciójába. Az egyes elemek illesztése után következett a kábelek feszítése, mely végül közel 60 technológiai lépésben valósult meg.
A kábelfeszítés után az ideiglenes szerkezeteket eltávolítva láthatóvá vált a tervezett koncepció: az ezerarcú híd. „Egy szimmetrikus, felsőpályás hídszerkezetet gyorsan átlát a szemlélő, azonban egy – a magas pilonra felkötő kábelek között térben tekeredő pályán áthaladó - gyalogos teljesen más képet kap a hídról annak megközelítése és az áthaladás során” – magyarázta Pál Gábor.
A híd szemből kapuzatszerű, karcsú és magas létesítmény.
Oldalnézetben egy rendkívül elegáns, kábel elrendezésű, klasszikus ferdekábeles híd:
A szerkezet különlegessége, hogy
a pálya nincs alátámasztva a szigeten, a felszerkezet a pilon mellett halad el, nem érnek össze. A magasan vezetett pálya a vékony kábelekkel felfüggesztve „lebeg” az RSD torkolat felett.
A híd szerkezete elkészült, jelenleg a befejező munkálatok folynak. A 2023 augusztusában, Budapesten megrendezendő Atlétikai Világbajnokságon már teljes készültségében fogja szolgálni a versenyzőket, szervezőket és látogatókat.
„A rendezvényeken túl a főváros gyalogos tengelyeinek fejlesztésével teremt kapcsolatot a csepeli és a pesti oldal között, az egyedi híd létesítésének köszönhetően pedig Budapest egy új szimbólummal gazdagodik”
– tette hozzá Pál Gábor.
További részleteket a Robinson híd tervezéséről az alábbi kiadványban lehet megtekinteni:
SPECIÁLTERV - A Robinson híd tervezése
Lakásépítési program indult Mórahalmon.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.