Az 1951 óta tervezett villamosításnak köszönhetően jövő hétfőtől állnak forgalomba a villamos motorvonatok, az új menetrendet később vezetik be.
A terveknek megfelelően április 9-étől korszerű villanyvontatású FLIRT motorvonatok közlekednek Budapest és Esztergom között. A budapesti Rákosrendező és a Duna-parti város közötti 51 kilométeren 2016 nyarán kezdődtek meg a villamosítási és kapcsolódó építési munkálatok a Strabag Vasútépítő Kft. vezette konzorcium kivitelezésében, az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. és TRSZ Kft. részvételével. A korabeli sajtó szerint már 1951-ben is tervezett beruházás állásáról Esztergom vasútállomásán tájékoztatták a sajtó képviselőit.
A tájékoztatón kiderült, a 122 éves vasútvonal teljes hosszában befejeződött a felsővezeték kiépítése. Üzembe helyezték az új D55 típusú biztosítóberendezéseket Leányvár, Esztergom-Kertváros és Esztergom állomásokon, ezeknek köszönhetően a teljes vonal alkalmassá vált a villamos vontatásra.
Április 9-től a dízel járművek helyett többnyire villamos motorvonatok (a Desiro motorvonatok helyett FLIRT motorvonatok) közlekednek az eddigivel azonos időpontokban. A menetrend változása késő tavasszal várható. A Budapest-Esztergom vonal villamosításával a korábban 1 óra 28 perces menetidő 1 óra 9 percre csökken, majd a májustól induló, sűrűbb menetrenddel 1 óra 2 perc lesz az utazás ideje.
A villamosítási és kapcsolódó építési munkákat magában foglaló beruházás teljes befejezése 2018 őszén várható. A felsővezeték építésén túl már befejeződtek Istvántelek alállomás bővítési munkái, átépült Angyalföld állomás vágányhálózata, elkészült Angyalföld és Újpest között a második vágány, valamint Rákosrendező és Angyalföld közötti vágány építése is.
Tavaly december óta használhatják az utasok Angyalföldön a Béke úti aluljárót, ami könnyebb átszállási lehetőséget teremtett a vonat és a 12-es, 14-es villamosok között. Erről a projektről itt számoltunk be.
Dorogon befejezték a második vágány építését, a beruházás befejezéséig a vontatási alállomás, valamint az autóbuszforduló és hozzátartozó megközelítő utak építési munkáival is elkészül a kivitelező.
A vonal korszerűsítésével egyidejűleg Esztergom állomás is átépült. Még zajlik a buszforduló és hozzátartozó megközelítő utak, a Baross utca és az állomási előtér átépítése is, továbbá két új körforgalom is elkészül a következő hónapokban.
A kiegészítő biztosítóberendezési munkálatok külön projekt keretében, de a villamosítással összhangban valósulnak meg. Leányvár, Esztergom-Kertváros és Esztergom állomások új D55 típusú biztosítóberendezésének telepítését, és üzembehelyezését követően az angyalföldi és a dorogi biztosítóberendezés telepítése is megkezdődik, amelyek üzembehelyezésének tervezett időpontja 2019. január.
Várhatóan 2019. tavaszára megvalósul az utastájékoztatási berendezések létesítése is.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.