A Békéscsabát gyorsforgalmi úttal ellátó beruházás egyik legizgalmasabb része zajlik Kunszentmártonnál.
Befejező fázisához érkezett az M44-es gyorsforgalmi út 2016 decembere óta épülő szakaszán az egyik hídépítő projekt. A Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométer első ütemét a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft., valamint az érintett műtárgy munkálatainál alvállalkozóként az A-Híd Zrt. kivitelezi.
Az új nyomvonal a Hármas-Körös folyót Kunszentmártonnál szeli át, az itt épülő hídnál most megkezdődött a hídpálya behúzása a folyómeder fölé. A kivitelező egy szerkezetben a folyóhoz vezető nyomvonalon előre elkészítette a hídpályát, ezt csúsztatják most be egy több napig tartó folyamatban.
Az esemény keddi sajtótájékoztatóján kiderült, a folyó medre és hullámtere felett átivelő híd 450 méter hosszú lesz. Tóth Tamás, a Hódút műszaki igazgatója az átkelőről elmondta, hogy a hídpályát képező acélszerkezet súlya 1440 tonna, és már a korrózióvédelmet is előre megkapta.
A szakember hangsúlyozta, nem tolási, hanem húzási technológiával mozgatják a szerkezetet, amit hidraulikus sajtolók juttatnak a helyére. "A 100 méter hosszú mederhíd 300 métert fog megtenni, mire eljut a végleges pozíciójába" - árulta el az igazgató.
A folyamat hét-tíz napot vesz igénybe, a tervezett haladás mintegy napi 34 méter.
A behúzás után még egy függőleges mozgatás következik, ezáltal kerül a szerkezet rá a híd támaszaira.
Tóth Tamás szavaiból az is kiderült, hogy a híd három elemből épül fel, kettő, összesen 350 méteres hullámtéri és egy 100 méteres ártéri hídrészből (mederhíd). "A hullámtér hídrészek vasbeton felszerkezetűek, míg a mederhídrész acél felszerkezetű."
A projektről a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. további adatokat közölt. Eszerint az építkezés során összesen 180 cölöpöt használtak fel 5959 méter hosszban. Az ártéri híd pillérei vasbetonból készültek és oszlopos formájúak. Ezekhez a kivitelezés során összesen 16.200 köbméter betont használtak fel.
Az acél pályaszerkezetű mederhíd acélrudakkal függesztett ívhídként készült el. A mederhíd mozgatásához szükséges segédszerkezetek (a csőcölöpök, jármok, bakok, csúszkák, szerelőcsőrök, ívszerelő állványok) súlya meghaladja az 500 tonnát.
Az eseményen Kiss Boglárka, a NIF szóvivője az M44-es érintett szakaszának munkálatairól is beszámolt. "A Tiszakürt és Kondoros közötti munkák az ütemezésnek megfelelően haladnak mindhárom szakaszon, a földmunkák a végéhez közelednek" - árulta el a szóvivő.
Kiss Boglárka elmondta, mindhárom szakasz esetében már több 10 kilométer hosszon elkészült a centmentstabilizációs alap és az alap aszfalt réteg is. "A műtárgyak nagy részén a gerendák a helyükön vannak."
A szóvivő komoly eredményként külön kiemelte, hogy a jövő hónapban ideiglenesen átadják a forgalomnak a 442-es főút csomópontját a két körforgalommal és a híddal.
"Mindez azért fontos, mert ezek után kezdődhet csak meg az M44-es építése a csomópont alatt.”
A sárospataki Weinberg 30. születésnapján a vállalat magyar voltát, családias jellegét, versenyképességét, valamint az ügyvezetője példaértékű szellemiségét emelte ki sikerfaktorként az építésügyi miniszter.
Napokkal ezelőtt érkezett hír az első paksi óriásszerkezet, az olvadékcsapda elkészültéről, most pedig már el is rajtolt a következő, a reaktortartály kivitelezése.