A Békéscsabát gyorsforgalmi úttal ellátó beruházás egyik legizgalmasabb része zajlik Kunszentmártonnál.
Befejező fázisához érkezett az M44-es gyorsforgalmi út 2016 decembere óta épülő szakaszán az egyik hídépítő projekt. A Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométer első ütemét a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft., valamint az érintett műtárgy munkálatainál alvállalkozóként az A-Híd Zrt. kivitelezi.
Az új nyomvonal a Hármas-Körös folyót Kunszentmártonnál szeli át, az itt épülő hídnál most megkezdődött a hídpálya behúzása a folyómeder fölé. A kivitelező egy szerkezetben a folyóhoz vezető nyomvonalon előre elkészítette a hídpályát, ezt csúsztatják most be egy több napig tartó folyamatban.
Az esemény keddi sajtótájékoztatóján kiderült, a folyó medre és hullámtere felett átivelő híd 450 méter hosszú lesz. Tóth Tamás, a Hódút műszaki igazgatója az átkelőről elmondta, hogy a hídpályát képező acélszerkezet súlya 1440 tonna, és már a korrózióvédelmet is előre megkapta.
A szakember hangsúlyozta, nem tolási, hanem húzási technológiával mozgatják a szerkezetet, amit hidraulikus sajtolók juttatnak a helyére. "A 100 méter hosszú mederhíd 300 métert fog megtenni, mire eljut a végleges pozíciójába" - árulta el az igazgató.
A folyamat hét-tíz napot vesz igénybe, a tervezett haladás mintegy napi 34 méter.
A behúzás után még egy függőleges mozgatás következik, ezáltal kerül a szerkezet rá a híd támaszaira.
Tóth Tamás szavaiból az is kiderült, hogy a híd három elemből épül fel, kettő, összesen 350 méteres hullámtéri és egy 100 méteres ártéri hídrészből (mederhíd). "A hullámtér hídrészek vasbeton felszerkezetűek, míg a mederhídrész acél felszerkezetű."
A projektről a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. további adatokat közölt. Eszerint az építkezés során összesen 180 cölöpöt használtak fel 5959 méter hosszban. Az ártéri híd pillérei vasbetonból készültek és oszlopos formájúak. Ezekhez a kivitelezés során összesen 16.200 köbméter betont használtak fel.
Az acél pályaszerkezetű mederhíd acélrudakkal függesztett ívhídként készült el. A mederhíd mozgatásához szükséges segédszerkezetek (a csőcölöpök, jármok, bakok, csúszkák, szerelőcsőrök, ívszerelő állványok) súlya meghaladja az 500 tonnát.
Az eseményen Kiss Boglárka, a NIF szóvivője az M44-es érintett szakaszának munkálatairól is beszámolt. "A Tiszakürt és Kondoros közötti munkák az ütemezésnek megfelelően haladnak mindhárom szakaszon, a földmunkák a végéhez közelednek" - árulta el a szóvivő.
Kiss Boglárka elmondta, mindhárom szakasz esetében már több 10 kilométer hosszon elkészült a centmentstabilizációs alap és az alap aszfalt réteg is. "A műtárgyak nagy részén a gerendák a helyükön vannak."
A szóvivő komoly eredményként külön kiemelte, hogy a jövő hónapban ideiglenesen átadják a forgalomnak a 442-es főút csomópontját a két körforgalommal és a híddal.
"Mindez azért fontos, mert ezek után kezdődhet csak meg az M44-es építése a csomópont alatt.”
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.