Szabadics Roland előadásában ismertette, miképpen járulhat hozzá a fenntarthatósághoz egy építőipari cég.
A Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara (PTE-MIK) idén is megrendezte a MIK PARTNERS Szakmai Napot, amely egyúttal a Baranya Megyei Mérnöki Kamara 25. Jubileumi Mérnöknapjául is szolgált október 20-án.
A Kar tudományos, szakmai és ipari kapcsolatainak erősítése céljából tartandó konferenciáját idén a „CLEANTECH – TISZTA TECHNOLÓGIÁK A FENNTARTHATÓSÁG JEGYÉBEN” tematika köré szervezték.
Az eseményen az egyetem partnerei és hallgatói számára szélesebb körben is bemutatta az ipari együttműködéseikre, egyetemközi beágyazottságukra, illetve saját szakmai ambícióikra és küldetéstudatukra épülő CLEANTECH kutatás-fejlesztési területeket, amelyek a következő három kategóriába csoportosíthatók:
A mintegy 2500 fős látogatói létszámú rendezvényen rendszeresen részt vesznek a régió meghatározó ipari-gazdasági szereplői, a mérnöki-műszaki területen tevékenykedő szakmagyakorlók és kutatók, a mérnöki pályára készülő hallgatók és az őket felkészítő oktatók egyaránt, így a Szabadics Zrt. is, amely tavaly már képviseltette magát a szakmai napon Kovács Tamás elnök személyében.
Az építőipari vállalat szeptemberben kötött stratégiai megállapodást az egyetemmel, melynek keretében a közös kutatás-fejlesztési és innovációs projektek, az oktatásban való együttműködés, valamint rendszeres tudás- és tapasztalatcsere kerül fókuszba.
Szabadics Roland, a magasépítés divízió területi főmérnöke Fenntarthatóság az építőiparban – a körforgásos építőipar témájú előadásában ismertette, hogyan kapcsolódik össze az építőipar és a fenntarthatóság, vagyis miképpen járulhat hozzá a fenntarthatósághoz egy építőipari cég, ami a világ károsanyag kibocsátásának jelentős részéért felel.
A fenntarthatósághoz való elköteleződés jegyében a vállalat már a múltban is törekedett tudatos, fenntartható működésre mind a kivitelezések, mind az általános működés kapcsán, azonban a közelmúltban lezajló kedvezőtlen gazdasági változások ezt még jobban elősegítik.
„A teljesség igénye nélkül új, innovatív és energiahatékony megoldásokkal felszerelt irodaházba költöztünk, a környezetközpontú irányítási rendszerünket folyamatosan felülvizsgáljuk és idén több kolléga csatlakozott a Körforgásos Gazdaság Technológiai Platform munkájához is”
– hangzott el Szabadics Rolandtól. (A körforgásos gazdaság arra törekszik, hogy egy termék, annak alkotóelemei, anyagai minél tovább és minél magasabb minőségben maradjanak a gazdasági vérkeringésében, és ennek következtében minél kevesebb új nyersanyagra legyen szükség - circularpoint.com)
„Személy szerint legfontosabb feladatunknak tartom a témával kapcsolatban a szemléletformálásban nyújtott tevékenységünket és a működésünk során követendő példák mutatását a társadalom és különösen a hasonló gazdasági szereplők részére” - tette hozzá a főmérnök.
Az előadásban ezt követően a Körforgásos Gazdaság Technológiai Platform egyik fő tevékenységét ismertette, vagyis a Szabadics ezirányú munkacsoportjának létrejöttéről, munkájáról és céljairól ejtett szót, kitérve a konkrét problémakörökre és fókuszterületekre, valamint az ezekre készített megoldási lehetőségekre.
Raisz Anikó, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkára a rendezvény megnyitóján hangsúlyozta, a társadalom, a gazdaság és a környezetvédelem összehangolását számos akcióterv és stratégia segíti, ezek gyakorlatba ültetését pedig az energiaválság is felgyorsítja.
Előadásában utalt arra, hogy a kormányzat továbbra is célkitűzésének tekinti a klímasemlegesség elérését 2050-re, ennek érdekében pedig kiterjesztik a körforgásos gazdaságot a felhasználóktól a fő gazdasági szereplőkig, amivel biztosítják vállalkozások hosszú távú versenyképességet is.
Raisz Anikó közölte: a Klíma- és természetvédelmi akciótervben megfogalmazott célok elérése érdekében folytatódik a hulladékgazdálkodási rendszer megújítása és a víziközmű-ágazat fenntartható üzemeltetésének megteremtése.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.