Nagy Edit lett a Market Építő Zrt. szponzorációs és CSR vezetője, aki többek között az utóbbi évek egyik legizgalmasabb vállalati programjának, a ROM Vándor szakmai csapatának is tagja. Felkerestük hát, hogy meséljen arról, mit jelent számára a váltás.
A Market Építő Zrt. székházában találkoztunk Nagy Edit szponzorációs és CSR vezetővel, aki majd’ öt éven át kommunikációs vezetőként végzett szerteágazó tevékenységet a vállalatnál. Új feladatköre mellett arról is kérdeztük, mi vezette erre az irányra és milyen haszonnal járhat az új struktúra a vállalat számára.
Alapvetően egy rendkívül hűséges típus vagyok, és a generációmat nem meghazudtolva nehezen váltok munkahelyet is, nem jellemző rám a gyakori váltás. Ugyanakkor szerencsés is vagyok, mert a pályafutásom alatt mindig megtaláltam azokat a vezetőket, akiktől tanulhattam, akik inspiráltak, erre én tudatosan „ráhajtottam”. Azt szoktam mondani, hogy szeretek óriások vállán állni, mert onnan mindig messzebb lehet látni, a perspektíva szélesebb. Tizenegy évet töltöttem el egy ismert „feketeöves” televíziós személyiség mellett, akihez nagyon fiatalon kerültem, és tulajdonképpen ő szocializált engem munka világába. Nélküle – és elnézést, ez közhelyesen fog hangzani - ma nem az lennék, aki vagyok. Rengeteget tanultam mellette, és nem csak televíziózásról és kommunikációról, hanem általában az életről is: nyitottságról, értékvezérelt gondolkodásról, profizmusról, maximalizmusról, alázatos munkavégzésről, filantrópiáról, kitartásról, a munka szeretetéről, arról, hogy merjek másképpen gondolkodni, hogy kerüljem a középszerűséget, és soha ne elégedjek meg azzal, hogy valamit jól csinálok, törekedjek mindig arra, hogy amit csinálok, azt a tőlem telhető legjobban csináljam. Nem szeretem a fércmunkát, maximalista vagyok, vállalva annak minden hátulütőjét is.
A listámon hosszú évek óta ott volt a Market alapítója és vezetője is. Kétszer is próbálkoztam bekerülni a céghez, öt évvel ezelőtt összejött.
Kommunikációs vezetőként kezdtem a Marketnél, hozzám tartozott a vállalat belső és külső kommunikációja, a társadalmi felelősségvállalás, a szponzoráció, a marketing és a rendezvényszervezésnek egy jelentős szelete is. Ez egy nagyon komplex feladatkör, amit úgy éreztünk, hogy a hatékonyság érdekében érdemes több területre bontani. A szponzoráció és a CSR, valamint az ezekhez kapcsolódó marketingkommunikáció akkora feladatot ad önmagában is, ami teljes embert kíván. Ezzel az átminősítéssel továbbra is aktívan részt veszek a vállalati kommunikációban, csak most a támogatásokkal összefüggésben.
Hasznosnak tartom, ha ennek a feladatkörnek dedikált felelőse van, mert így még több figyelem jut a részletekre – összességében a minőség javulását hozza.
A társadalmi felelősségvállalás mindig is a szívügyem volt. Egyszer egy építőiparban jártas szaktársam azt mondta nekem, hogy az építőipari kommunikáció olyan, mint a kocsmai verekedés. Nos, azt mindenki döntse el maga, hogy az állítás igaz-e vagy sem, azt viszont tudom, se a kocsmázás, se a verekedés nem az én komfortos terepem. Ugyan rendkívül szívós vagyok, és ha az ügy úgy kívánja, hát kocsmázom is, és ha nagyon kell, visszacsapok, de az az igazság, hogy emberileg nagyon passzol hozzám a társadalmi szerepvállalás. Ezt gyerekkoromból hozom magammal. És megtanultam a szüleim mintáján is (akik olyan példát adtak emberségből, amilyet kevesen kaphatnak), hogy ahol lehet, ott segíteni kell. És ez nem csak az anyagilag tehetős emberek, a sikeres nagyvállalatok kötelessége, hanem mindenkié.
Ez a világ akkor működik jól, ha mindenki megnézi, mit tehet a maga szintjén. Szerencsére most abszolút kiélhetem az ilyen irányú igényemet.
Egy ekkora cégnél, ahol ráadásul még a leányvállalatokat is kezelni kell, indokoltnak tűnt, hogy legyen valaki, akinek a társadalmi szerepvállalás a dedikált feladata. Nem kis büdzsével, a teljes árbevétel 0,1 százalékával gazdálkodunk, ami nagyjából 300 millió forint évente – felelősen kell tehát eljárnunk.
A Market vállalati értékrendjének mindig is szerves részét képezte a társadalomért, a környezetünkért, az emberek életkörülményeinek javításáért való elkötelezettség. A cég már fennállása korai éveiben is rendszeresen támogatott rászorulókat, igaz, 20-25 évvel ezelőtt ezt még jótékonykodásnak nevezték. Mára az új terminus technicus a vállalati társadalmi felelősségvállalás (VTF, angolul CSR, Corporate Social Responsibility). A Market támogatásainak mértéke az egyszerű tárgyi eszközökön, építőipari alapanyagokon át egészen a többmilliós adományokig terjedt, és ahogy nőtt a vállalat, úgy vele arányosan nőtt a társadalmi szerepvállalásának mértéke és tudatossága is.
A gazdasági társaságokat társadalmi szerepvállalásuk tudatosságát illetően nagyjából három csoportba sorolom. A piramis legalján helyezkednek el azok a cégek, akik ugyan a jogszabályi előírásoknak megfelelve, tisztességes keretek között működnek, de ezen nem lépnek túl. Nincsenek CSR-programjaik, ad-hoc módon adományoznak, ami leginkább abban merül ki, hogy egy szimpatikus szervezetnek pénzt utalnak. Ehhez nincs szükség CSR szakemberre se, elég az elhatározás egy jó ügy mellett és egy pénzügyes, aki rányom az „utalás” gombra.
Aztán vannak a pragmatikus vállalatok, akik már felismerték, hogy ha a támogatásaikat jól kommunikálják, akkor abból előnyt kovácsolhatnak, imázst építhetnek és összességében hozzájárulhatnak a profit növeléséhez. Ezek a cégek beállnak egy jó ügy mellé és azt minél többször, minél hangosabban „megéneklik”. Számukra azonban fontosabb a jó ügyek kommunikálása, mint maga a CSR, a vállalat minden területére nem terjed ki a felelősségvállalás.
És vannak az elkötelezett vállalatok, akiknek a DNS-ében ott van az értékvezérelt működés, ide sorolom a Marketet is. A felelősségvállalás ezen a szinten már messze túlmutat a marketingkommunikáción. Ezeknek a vállalatoknak már van CSR-stratégiája, van hosszú távú üzleti terv és van tervezett büdzséje a CSR-ra. Van dedikált felelőse a szakterületnek és vannak stratégiai partnerségei. Ezek a vállalatok tudatosan keresik azokat a támogatási formákat, melyek kapcsolódnak tevékenységükhöz és munkavállalói bevonásával valósulhatnak meg. Ez már nem a „megúszós” CSR, ez a cselekvésről szól.
Két nagy szervezet van, amellyel a Market hosszú távon együttműködik, mindkettő súlyosan vagy krónikusan beteg gyermekeknek és családtagjainak nyújt segítséget. A Bátor Tábort azért is mondom elsőként, mert itt valódi közös gondolkodás alakult ki mára. Nagyon hamar kiderült, hogy hasonlóan vélekedünk a fenntarthatóságról, a jövőről. Amikor felmerült például, hogy hőszivattyúkkal tennék fenntarthatóbbá az épületeiket, és napelemeket is szeretnének telepíteni a táborukba, az innovációkra nyitott Market örömmel állt az ügy mellé. 2006 óta töretlenül kiemelt stratégiai támogatói vagyunk a Bátraknak. Ezt a partnerséget a közös értékek és a közös gondolkodásmód hívta életre közel 20 évvel ezelőtt. Mi ezt már tudatosan nem is szponzorációnak nevezzük, sokkal inkább illik a mi kapcsolatunkra a partnerség. Van egy közös párbeszéd, egy együtt gondolkodás, annak mentén haladunk egy közös értékekkel azonosított jövő felé.
A nyár folyamán részt vettem egy nyílt napon, amit azzal a céllal rendeztek, hogy adjanak egy kis ízelítőt a Bátor Tábor varázslatos világából. A támogatók mellett a táborozó gyerekek, azok szülei és az önkéntesek is meghívást kaptak. Ma is libabőrös leszek attól, amit ott éreztem. Bármerre néztem, láttam a Market keze nyomát, és láttam a játékokban, foglalkozásokban önfeledten elmerülő mosolygó gyermekarcokat, a gondtalannak tűnő szülőket, pedig tudom, hogy milyen csatákat vívtak meg. Ez egy támogatónak rendkívül motiváló, hogy van egy visszacsatolás. Kézzelfogható, tetten érhető a segítség.
Másik kiemelt hosszú távú stratégiai partnerünk a Mosoly Alapítvány, akik a Mosoly-terápiákkal a súlyosan és krónikusan beteg gyermekek gyógyulási folyamatait támogatják. A „hosszú távú”-t itt is külön szeretném hangsúlyozni, mert a civil szervezetek számára a legnagyobb segítség, hogy egy tervezhető támogatással kiszámíthatóvá tudjuk tenni a működésüket. Nem a fennmaradásukért küzdenek, hanem a feladatukra tudnak koncentrálni, tudnak fejleszteni, mert ugye aki nem fejlődik, az hanyatlik. Azon túl, hogy a Market kiemelt stratégia partnerként évről évre fix összeggel támogatja az alapítványt, a Mosoly egyik legnagyobb bevételi forrását jelentő Art-Craft-Design aukciónak is kiemelt támogatója.
Az Art-Craft-Design aukció az alapítvány egyik legnagyobb adománygyűjtő programja, egy igazi win-win megoldás, ahol a támogatók kortárs művészeti alkotásokra licitálhatnak, a művészek ismertségre tesznek szert, az alapítvány pedig forrást nyer a beteg gyerekekkel folytatott foglalkozásokra. Mindezt egy fantasztikus hangulatú esemény keretében. Remek konstrukció, felemelő érzés ebben évről évre részt venni.
A stratégiai partnerségek mellett a Market CSR zászlóshajója a ROM Vándor program, mely a hazafias gondolkodás mentén a saját szakmánkon keresztül menti meg történelmünk egy-egy fennmaradt szakrális építményét.
A stratégia partnerségeken kívül természetesen van több kiemelt terület, ahol megjelenünk támogatóként, szervesen illeszkedve a Market 2021 és 2025 közötti időszakra kidolgozott ötéves stratégiájához. Ebben az épített örökségünk védelmében tett munka mellett kiemelt fókuszt kapott az egészségügy, a kategóriában ki kell emelnem a Magyar Rákkutatás és Molekuláris Patológia Alapítványt, ahol egy rendkívül innovatív kutatómunka zajlik és a Semmelweis Egyetem Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika CVC intenzív osztályon végzett betegellátási és kutató munka támogatását. Fókuszpontok továbbá a szegénység felszámolása, az esélyegyenlőség elősegítése, a kulturális és oktatási támogatások (BME, MOME, Corvinus), a sport és az egészségügyi jóllét is. Utóbbi a HR-rel szoros együttműködésben a dolgozói wellbeing-ről, a béren kívüli juttatásokról szól – ezekben brutálisan erős a Market.
Az elmúlt évek során a CSR a Market vállalati stratégiájának szerves részévé vált. Nem csak az építőipari vállalatok között, de általában véve a magyar gazdasági társaságok között is kiemelkedő színvonalon végzi CSR (és ESG) tevékenységét. Ennek a munkának bíztató visszacsatolása, hogy 2023-ban a HVG és a Planet Fanatics’ Network ESG TOP 25-ös listájára – ahol azt vizsgálták, hogy melyek azok a magyar vállalatok, melyek a leginkább felelősen működnek környezeti, társadalmi és vállaltirányítási szempontból - a Market egyedüli építőipari vállalatként felkerült. A társadalmi dimenzió top 10-es listáján 4. helyen végzett, de a környezeti és a vállalatirányítási dimenzióban is az élmezőnyben volt. 2024-ben pedig 3. helyezést ért el az "Enviromental" (környezeti) szekcióban. Azt hiszem, ezek nagyon szép eredmények egy építőipari szektorban működő társaságtól.
A már sokat emlegetett stratégiának kiemelt része volt egy olyan, lehetőleg a műemlékvédelemhez és építőipari tevékenységünkhöz kapcsolódó program felállítása, ami szépen illeszkedik az „Építeni szeretünk” hitvallásunkhoz, amellyel értéket teremtünk, ami hosszú távon és országos kiterjesztéssel megvalósítható, és amibe be tudjuk vonni a munkavállalóinkat, hogy ezáltal is edukáljuk őket, hogy a társadalmi szerepvállalást, mint értéket végigcsorgassuk a teljes vállalati rendszeren. 2021-ben Belecz Péter programigazgató hozta az ötletet, amire mindenki azt mondta, hogy „igen, ez az, amit akarunk, ez az, amit kerestünk”. Az első évben még egyetlen átadás sem történt, helyette alaposan körbejártuk a lehetőségeinket és azon műemlékeket – legtöbbször személyesen is – amelyekkel foglalkozhatunk.
A Market nem csak 100%-ban finanszírozza ezt a programot, de a szakmai előkészítés, a stakeholderekkel való kapcsolattartás és maga az építőtevékenység is nálunk van.
Az előkészítő kutatómunka után úgy döntöttünk, hogy a Töki templomrom lesz az első helyszínünk. A tulajdoni viszonyai nem voltak bonyolultak és jól tudtunk összedolgozni az Önkormányzattal. 2022-ben már át is adtuk ezt a pilot-projektet, ami nagyon szépen sikerült. 2023-ban egy nagyobb léptékű vállalás következett, az aszófői Kövesdi templomrom megmentése. Ennek során olyan értékes régészeti felfedezéseket tettünk, amik valóban előrébb vitték a tudományos munkát is. Aszófő után, 2024-ben átadtuk a Tatabánya közelében található Csákányospusztai templomromot, októberben pedig a somogyszentpáli Varjaskéri templomrom újulhatott meg. Mára hagyománnyá vált, hogy ahol a ROM Vándor program keretében újjászületik egy romemlék, ott a helyi közösségek támogatására önkéntesnapot is szervezünk. Így történt ez mind a négy eddigi projekt esetében, és ezt a hagyományt a jövőben is folytatni tervezzük.
Nemrégiben Belecz Péter programigazgatóval meghívást kaptunk egy szakmai programra, ahol a Market CSR tevékenységéről és azon belül a ROM Vándorról beszélgettünk a résztvevőkkel. Azt láttuk, hogy a cégekben őszinte „wow”- érzést vált ki a program, rácsodálkoznak, milyen átfogóan illeszkedik vállalatunk profiljába. Illik az építőiparhoz, bevonjuk a munkatársakat, mi végezzük el a teljes munkát saját finanszírozásban; vitán felül értékteremtő, ráadásul országosan kiterjeszthető és hosszú távon fenntartható. Ha meg kellene határoznom, hogy milyen összetevők kellenek egy klasszikus társadalmi felelősségvállalási program receptjéhez, akkor a ROM Vándornál jobb példát most nem tudnék felhozni.
Örökségmentő programunk nem csak a vállalati szféra, de a szakemberek figyelmét is felkeltette. Az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottsága minden évben díjazza az általa legkiválóbbnak ítélt, három évnél nem régebben befejezett műemléki helyreállításokat. 2024-ben a Market Építő Zrt. ROM Vándor programját a bizottság „Példamutató Műemlékgondozásért Díj”-jal ismerte el. Egyébként egy a programhoz kapcsolódó szakember jelölt bennünket, mert annyira előremutatónak és szakmailag elismerésre méltónak találta a tevékenységünket, nekünk is meglepetés volt a díj.
Azért is kiemelkedő az ICOMOS díja, mert ők nem csak elolvasták a szakmai dokumentációinkat, de kimentek a helyszínre is, és a saját szemükkel megnézték, mit hoztunk létre. Teljesen tisztában voltak a műszaki tartalommal, így ez számunkra tényleg jelentős elismerés.
Stabil szakmai csapat alakult ki a program körül: Belecz Péter programigazgatóval, Krenn Tamás projektvezetővel, Szabadosi Tamás építésvezetővel, a Market Épületszervíz Kft. munkatársaival, a táj- és környezetrendezésért felelős Windisch Máriával, a műszaki előkészítő Jung Ágnessel. Külsős szakmai partnerek közül a KÖZTI Zrt. tervező vállalat nevét szeretném kiemelni, azon belül Kelemen Bálint építészt, a kivitelezéshez kapcsolódóan pedig a Mapei Kft.-t, akik a műemléki habarcsot biztosítják számunkra. Talán kevesen tudják, de a 2016 óta hatályban lévő komplex örökségvédelmi törvénynek megfelelni nem könnyű feladat. A minőség iránti elkötelezettségünk, az ezen a területen meglepően rövid határidőink és a transzparens működésünk közösen eredményezték, hogy méltónak találták a téma egyik legjelentősebb nemzetközi szervezetének szakmai díjára a ROM Vándor programot.
Külön szeretném kiemelni, hogy gazdasági szereplő ilyen díjat meg nem kapott hazánkban.
És van egy friss, ropogós díjunk is, a napokban a Tatbánya külterületén felújított Csákányospusztai templomrom projektünkkel Média Építészeti Díjat nyertünk Épített Környezet kategóriában.
A ROM Vándor annyira jó, annyira ránk van szabva, hogy kár lenne egyelőre mással próbálkozni, minden csak ennek az árnyékában maradna. Mentenivaló szakrális műemlék még bőven van, és programban is látunk még 5-10 évet.
Idén 13 nívódíjat és 4 elismerő oklevelet adtak át.
Ismét gyermekzsivaj töltötte meg a Szabadics Építőipari Zrt. nagykanizsai irodaházát, ahol december 6-án ünnepélyesen átadták a munkavállalók gyermekeinek meghirdetett rajzpályázat díjait.