Fejlesztik Debrecen és Kecskemét repterét; a bővítéshez, a hozzáépítéshez és a ráépítéshez sem kell építési engedély; 1200 milliárdos vasútfejlesztés indul – derült ki a csütörtöki kormányinfón.
Pénteken benyújtják a közbeszerzési törvény módosításáról szóló a törvényjavaslatot - jelentette be Lázár János a szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján. A Miniszterelnökséget vezető miniszter a módosítás lényegét úgy foglalta össze, hogy
Hozzátette, akiről bebizonyosodik, hogy megszegi a törvényt, az 90 napra kizárja magát a közbeszerzésekből.
Fontos szempontként jelölte meg, hogy a verseny élesebb legyen, emlékeztett azokra az esetekre, melyeknél a sajtó és a közvélemény arra panaszkodott, hogy egyetlen ajánlattevő van. A mostani javaslat arra törekedik, hogy minél több ajánlattevő lehessen: „Akár érvénytelen is lehet az eljárás ha túl kevés a jelentkező.”
Azt is elmondta, hogy az újítás alvállalkozók érdekeit fogja védeni, és az értékhatárokat is felülvizsgálják. A módosítása előkészítése Lázár János elmondása szerint március óta zajlik, ennek során hat körben 80 társadalmi szervvel egyeztettek.
A kormányinfón az is elhangzott, hogy érdemben fog változni az építésügyi eljárás. A január egytől bevezetett egyszerű eljárást kiterjesztik, így a jövőben a bővítést, a hozzáépítést és a ráépítést is egyoldalú bejelentéssel meg lehet valósítani.
Lázár János azt is bejelentette, hogy Debrecen és Kecskemét repülőterét is fejlesztik. Utóbbi repülőtéren polgári leszállóhely is létesül. Ferihegy fejlesztése is napirendi pontra került: közúti és vasúti összeköttetését is felülvizsgálja a kormány.
A miniszter beszámolt a vasútfejlesztési terv jóváhagyásáról is. A korábbi bejelentéseknek megfelelően mintegy 1200 milliárd forint értékű vasútfejlesztést végeznek el 2022-ig. A csomag tartalmaz vasút- és vasúticsomópont-fejlesztést, valamint vasúti szerelvények vásárlását is.
A tervek szerint korszerűsítik a Budapest és Százhalombatta, valamint a főváros és Hatvan közötti vonalat, valamint a Balaton körüli vasúti pályát mindkét parton. Vasúti kocsik vásárlására mintegy 100 milliárd forintot szánnak. A források 80 százaléka az Európai Uniótól származik majd, a fennmaradó 20 százalék pedig hazai lesz.
A 600 milliárd forintnyi tőkeforrást biztosító Baross Gábor Tőkeprogram a beruházási aktivitás növeléséhez, az energiahatékonyság javításához, zöld fejlesztések megvalósításához járul hozzá.
A 30 milliárd forintos beruházásban a körforgásos gazdaság európai innovációs- és kutatóközpontját hozzák létre, közel 20 ezer négyzetméteren.