A 2x2 sávos, osztott pályás autóút a Kecskemétet Békéscsabával összekötő M44-es részeként épül, a 18 km-es szakaszt 785 millió forintért tervezik meg.
Közös ajánlattevőként a RODEN Mérnöki Iroda Kft. és a TURA-Terv Mérnökiroda Kft. tervezheti nettó 784,5 millió forintért az M44-es autóút Kondoros és Békéscsaba közötti szakaszát. Az eredmény a szerdai Közbeszerzési Értesítőben jelent meg. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzést hirdetett a 18 kilométer hosszúságú, 2x2 forgalmi sávos, osztott-pályás autóút és a hozzá kapcsolódó építmények kiviteli terveinek és a kivitelezési közbeszerzés tenderdokumentációjának az elkészítésére. A közösen indult két budapesti székhelyű cégen kívül más ajánlattevő nem volt az eljárásban.
Az M44-es autóút új nyomvonalon megépülve, a korábbi sajtóhírek szerint úgynevezett gyorsútként köti majd össze Kecskemétet Békéscsabával, majd folytatódna kiépítése a román határ felé.
Az utat három fázisban építik meg: Kecskemét és Tiszakürt (40 km), Tiszakürt és Kondoros (62 km), illetve Kondoros és Békéscsaba között (18 km). A korábbi tervek arról szóltak, hogy a középső, Kondoros-Tiszakürt szakasz épülhet meg hamarabb, a másik kettő egy időben, 2017-től kezdődően. „A Kondoros-Tiszakürt szakasz jelenleg olyan előkészítettségi állapotban van, hogy nagy valószínűséggel még ebben a kormányzati ciklusban megépülhet” – mondta idén januárban Dankó Béla, országgyűlési képviselő a Békés megyei Rádió1-nek. Hozzátette, az útszakasz engedélyei már rendelkezésre állnak, a következő lépésnek a kivitelező kiválasztását és a forrás előteremtését nevezte meg.
A tavaly december 2-i Magyar Közlönyben jelent meg a Modern városok program keretében az uniós pénzből nem finanszírozható főutak fejlesztéséről szóló határozat. Eszerint 2017 és 2019 között 579 milliárd forint jut útépítésekre. Ebben az időszakban a megjelentek szerint többek közt megvalósulhat az M44-es gyorsforgalmi út Kecskemét-Nagykőrös-Békéscsaba közötti szakasza.
Mi a gyorsút?
A gyorsút 2x2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező, leállósáv nélküli gyorsforgalmi út 110 km/órás sebességhatárral, amelyen lehet kereszteződés (vagyis hidak, felüljárók helyett egy szintben összefutó utak). A nemrég bevezetett kategória az autópályához képest szerényebb, a hagyományos főútnál azonban gazdagabb műszaki tartalmú.
A gyorsút forgalmi kategóriát tavaly októberben bevezető kormányhatározat az út mellé vadvédelmi kerítés építését írja elő, illetve kimondja, hogy a szintbeli kereszteződések között a legkisebb távolság 15 kilométer lehet. A szintbeli kereszteződésekben a jelzőlámpás forgalomszabályozást jelöli elsődlegesnek. A kormány ugyanakkor úgy építteti a gyorsutakat, hogy autópályára való fejlesztésének a lehetősége biztosított legyen.
A kormány korábbi számításai szerint, míg egy kilométer autópálya 2,5–4 milliárd forintból épül, addig a gyorsút kilométere 1,5–2,5 milliárd közötti összegből jön ki.
(mti, koroshircentrum.hu, magyarepitok.hu, iho.hu)
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.