2019.02.24, Vasárnap
Mit üzen a müncheni expo a hazai építőiparnak?
(képek: Market Zrt.)

Mit üzen a müncheni expo a hazai építőiparnak?

Market Zrt.

2017.02.08. 17:06

Hegedűs Gergely

A Market több mint száz szakemberével képviseltette magát az iparág egyik legfontosabb nemzetközi eseményén.

Hirdetés

A Market Építő Zrt. az eseményen részt vevő szakemberei segítségével közölt részletes beszámolót az idei müncheni BAU kiállításról és vásárról. Az építőipari szakma egyik legfontosabb nemzetközi eseményén a magyar magasépítő 118 fős delegációval volt jelen.

A szakkiállítás mintegy 185 ezer négyzetméteren mutatta be a lakáscélú, gazdasági és belsőépítészeti megoldásokat, valamint a leginnovatívabb építőipari anyagokat és rendszereket. A rendezvény rekordot döntött mind a látogatók, mind a kiállítók számának tekintetében: a 250 ezer résztvevőből 80 ezer érdeklődő érkezett külföldről, eközben 45 ország több mint 2100 kiállítója mutatkozott be a szakma előtt.


Négyszer nagyobb teherbírású vasbeton, információhordozó burkolók

A Market beszámolójából kiderül, a résztvevők többek közt találkozhattak olyan előre gyártott, vasbeton gerendával, amelyben a betonacélt fémszálas anyaggal helyettesítette a gyártó, ezáltal egy könnyebb, ám négyszer teherbíróbb szerkezetet eredményezve. A Market csapatánál azonban az egyik legnagyobb sikert az a 3D-s VR szemüveg aratta, amelyen keresztül könnyedén, interaktívan be lehet mutatni a terveket a megrendelőknek.

„Jó rálátást kaptam a BIM (épületinformációs modellezés) vonatkozású szoftvergyártók európai helyzetéről, a kisebb feltörekvő gyártók által kijelölt irányokról” – kezdte beszámolóját Grátzer Szabolcs, a Market Építő Zrt. tervezési koordinátora. A szakember szerint érdekes volt látni, hogy az épületautomatizálással, vezérléssel foglalkozó cégek milyen komoly hangsúlyt fektetnek arra, hogy a középületekben már sok helyen elvárt automatika a családi házakban, lakóházakban is elterjedjen. „Ezen túl nagyon szép példákat láttam arra, hogy különböző, egyszerűnek tűnő burkoló anyagok hogyan válhatnak információ hordozóvá az informatika segítségével vagy akár az anyag áttetszőségének szabályozhatóságával.”


Gépesítéssel a munkaerőhiány ellen

Sárkány Márk, főépítésvezető azt hangsúlyozta, a kiállítás olyan irányokat világított meg, melyek felé a hazai építőiparnak is el kell indulnia. Ugyanakkor a legfontosabb következtetés számára az volt, hogy számos országban probléma a munkaerő- és kapacitáshiány. „Minden szakág esetében óriási a törekvés arra, hogy a hiányzó, élő munkaerőt ne a bérköltségek növekedésével oldják meg, hanem magas fokú gépesítéssel váltsák ki.”

A vállalat kivitelezési műszaki előkészítő mérnöke számára az utazás legnagyobb haszna az volt, hogy szélesíteni tudta vállalkozói, beszállítói listáját. „Találtam olyan importőrt, akit mindenféleképpen meg fogok keresni árajánlatokkal jelenlegi projektem és jövőbeni munkáim kapcsán is” – mondta Oláh Viktória. „Számos apró, ötletes megoldással találkoztam, kifejezetten tetszettek a beton illetve a fém homlokzatok, a belső burkolatok, valamint a faszerkezetek. Ez a lehetőség mind a csapatépítés, mind a szakmai látókör szélesítése szempontjából hasznos volt.”

A Marketnél szintén kivitelezési műszaki előkészítő mérnökként dolgozó Papp Gábor számára a legizgalmasabb és legaktuálisabb téma, hogy az építőipar hogyan fordít egyre nagyobb hangsúlyt az épületek szoftveres támogatására, az úgynevezett okos otthon (Smart Home) kialakítására. „Úgy gondolom, a következő 5-10 évben nagy kihívást jelent a rendszerek közötti kompatibilitási problémák leküzdése, mellyel kapcsolatban újabb és újabb start-up cégek jönnek létre, hogy gazdaságos, kevés szerelési munkát igénylő megoldásokat nyújtsanak.”

Galéria

Market Építő Zrt.kiállítás

Hirdetés

Hirdetés