Az új szerződések volumene némileg csökkent, ugyanakkor a szerződésállományok még mindig jelentősen nagyobbak az egy évvel korábbinál. A Market vezére szerint az ágazatban most minden adott az eszközpark korszerűsítéséhez és a kapacitások koncentrációjához.
2018 márciusában az építőipari termelés volumene 1,4%-kal haladta meg az egy évvel korábbit – derült ki a KSH pénteki adataiból. A hivatal táblázata szerint folyó áron a tavaly márciusi 169,5 milliárd forintos termelési értéket idén márciusban 186,8 milliárdos érték követte. A szezonálisan és munkanaphatással kiigazított indexek alapján az építőipar termelése márciusban 10,3%-kal csökkent az előző havihoz mérten. 2018. január–márciusban az előző év azonos időszakához képest az építőipari termelés 19,0%-kal emelkedett.
Az építőipar ágazatai közül az épületek építésének termelése 1,5, az egyéb építményeké 4,6%-kal bővült, a speciális szaképítésé viszont 0,1%-kal mérséklődött.
A megkötött új szerződések volumene az előző évhez képest 7,1%-kal csökkent, ezen belül az épületek építésére kötött szerződéseké 32,2%-kal nagyobb, az egyéb építmények építésére vonatkozóké 22,7%-kal kisebb lett. Március folyamán irodaépületek mellett kereskedelmi, ipari és oktatási épületek építésére kötöttek nagy értékű új szerződéseket.
Az építőipari vállalkozások hó végi szerződésállományának volumene március végén 78,8%-kal meghaladta az egy évvel korábbit. Az épületek építésére vonatkozó szerződések volumene 5,0, az egyéb építményeké 116,9%-kal magasabb volt, mint egy évvel ezelőtt.
Az első negyedévben az építőipar termelői árai 8,2%-kal emelkedtek az előző év azonos időszakához viszonyítva.
A márciusi adatokra reagálva a Market Építő Zrt. vezérigazgatója úgy fogalmazott, az első negyedév alapján a piac feladatellátottsága pozitív tendenciát mutat. „Az építési kedvet az épületek építésére kötött szerződések 32,2%-kal növekedett adatai is alátámasztják” – idézi Scheer Sándort a cég közleménye.
„A számok azt mutatják, hogy a kedvezőbb finanszírozási környezetnek, és a keresleti piaci kilátásoknak köszönhetően elindultak a válság éveiben elmaradt beruházások, felújítások, az elöregedett gépparkok cseréje.”
-emelte ki a vezérigazgató.
Scheer Sándor ugyanakkor felhívta a figyelmet egy nemcsak hazánkban, de egész Európában megfigyelhető nehezítő körülményre. „Az első negyedévben az építőipar árai az előző negyedévinél 3,3%-kal magasabbak voltak. Ehhez hozzátartozik az építőanyagok, illetve a munkaerő költsége, így a szűk piaci kapacitásokkal bíró gyártó szegmensek erőteljesebben fejtették ki hatásukat.”
A magasépítő cég vezetője hozzátette, a jelenlegi piaci környezet várakozásaik szerint kedvezni fog a kapacitások koncentrációjának, mely elengedhetetlen előfeltétele az építőiparban szükséges hatékonyságnövelésnek.
A kapacitások koncentrációjáról az EuroAszfaltot irányító Nagy László is beszélt korábban a lapunknak adott interjúban, jelezve, hogy a munkaerőhiány egyik megoldása lehet ez a folyamat.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.