A 740 milliárd túlszárnyalta az eddigi legmagasabb értéket, a magasépítés ugyanakkor mérséklődést mutat.
Rekordadatokról számolt be a hazai építőipart elemző EBI Építésaktivitási Jelentés, mely az ibuild.info, az ELTINGA Ingatlanpiaci Kutatóközpont és a Buildecon Építésgazdasági Kutató együttműködésével készült.
A második negyedévről szóló jelentésben az áll, hogy a közelmúltban is rekordokat döntögető mélyépítési szektornak sikerült még egy fokozattal nagyobb sebességre kapcsolnia. 2018 első féléve során ugyanis 740 milliárd forintos összegben indultak el mélyépítési kivitelezési projektek.
Ez az összeg meghaladta az eddigi rekordnak számító 2017-es év mind a két féléves Aktivitás-Kezdés mutatóját, sőt az eddigi legmagasabb értéknek számító 2014 első félévit is sikerült megdöntenie.
A bővülés motorját továbbra is az út- és vasútépítések jelentik.
Az ágazat teljességét vizsgálva is növekedés mutatkozik: az idei első negyedév 667 milliárdja után, a második három hónap során 622 milliárd forintot tett ki az Aktivitás-Kezdés-mutató.
Bár az építőipar összességében növekedést mutatott, az építési fázisba lépett magasépítési projektek esetében mérséklődés volt tapasztalható. 2018 első felében 550 milliárd forintos értéken kezdődtek kivitelezési munkák a magasépítési szektorban.
Az EBI Építésaktivitási Jelentés szerint, a lakásfejlesztők óvatosságát mutatja, hogy már az idei év első félévében jóval kisebb összegben indultak el kivitelezések a lakásszektorban, mint 2017 azonos időszakában. Az év első hat hónapjában 153 milliárd forintot tett ki a társasházi lakást fejlesztők által elindított építkezések értéke, ami 2017 azonos időszakához képest 34 százalékos csökkenést jelentett.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.