A közel 400 milliárd forintos szeptemberi kibocsátás páratlanul magas volument mutat.
2018 szeptemberében az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 25,8%-kal meghaladta az egy évvel korábbit - adta hírül a Központ Statisztikai Hivatal. Az ágazat termelése folyón értéken egyetlen hónap alatt elérte a 375 millárd forintot, ami páratlanul magas érték, az utóbbi években nem volt példa ilyen havi adatra. A szezonálisan és munkanaphatással kiigazított indexek alapján az építőipar termelése 0,2%-kal csökkent az előző havihoz mérten.
2018. január–szeptemberben az előző év azonos időszakához képest az építőipari termelés 22,8%-kal emelkedett.
2018 szeptemberében az előző év azonos hónapjához képest mindkét építményfőcsoport termelésének volumene bővült: az épületeké 22,2, az egyéb építményeké 30,5%-kal. Az épületeknél ipari, kereskedelmi és lakóépületek építése, az egyéb építményeknél pedig továbbra is út-, vasút- és közműépítések eredményezték a növekedést.
Az építőipar ágazatai közül a termelés volumene az épületek építésében 21,6, az egyéb építmények építésében 45,4, a speciális szaképítésben 17,3%-kal nőtt.
A megkötött új szerződések volumene 34,0%-kal csökkent, ezen belül az épületek építésére kötött szerződéseké 9,3, az egyéb építmények építésére vonatkozóké 46,1%-kal volt kisebb az egy évvel korábbinál.
Az építőipari vállalkozások szeptember végi szerződésállományának volumene 42,5%-kal meghaladta az egy évvel azelőttit. Az épületek építésére vonatkozó szerződések volumene 4,7%-kal kisebb, az egyéb építményeké 58,4%-kal nagyobb volt, mint 2017 szeptemberében.
A jelentés az építőipari termelői árakra is kitért. 2018 III. negyedévében az építőipar ágazatai közül az épületek építésében 12,3, az egyéb építmények építése vonatkozásában 7,3, a legnagyobb súlyú speciális szaképítésben 10,0%-kal nőttek az árak az előző év azonos időszakához viszonyítva. Az építőipar III. negyedévi árai az előző negyedévinél 2,3%-kal magasabbak voltak.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.