A rendezvények mellett az ágazatot támogató források gyorsításáról is beszélt a szövetség elnöke.
"Az építőipar teljesítménye hónapról-hónapra javul, az idén 15 százalékkal bővülhet 2018-hoz képest" - mondta Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke szerdán az MTI-nek. Hozzátette, az ÉVOSZ 2020-ban a fizetőképes kereslet várható csökkenése miatt az építőipar növekedésének lassulásával számol.
Az elnök szerint a bővülés ütemére negatívan hat a hatékonyság szintje és a szakmunkás hiány. Hangsúlyozta, a kialakult helyzet megoldásában az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által meghirdetett, költségvetési forrásból finanszírozott vissza nem térítendő támogatásnak rendkívül fontos szerepe van. "A kormány 2020-ig összesen 36 milliárd forintot biztosít az építőiparban dolgozó kis- és közepes vállalkozások (kkv) modernizációjára, kapacitás-bővítésére és technológiai fejlesztésére - emlékeztetett Koji László.
A szakszövetség most azt szeretné elérni, hogy a kormány a 2019-re és a 2020-ra előirányzott pályázati forrást, azaz a 12, illetve 8 milliárd forintot egyaránt idén áprilisban tegye elérhetővé.
Így elérhető lenne, hogy a pályázatra jogosult cégek 10-15 százaléka használhassa ezt a hatékonyságjavító eszközt, szemben a jelenlegi 4-5 százalékkal.
Hozzátette, a cégek is tisztában vannak azzal, hogy csak akkor maradhatnak versenyben, ha fejlesztenek" - jegyezte meg a szakember. "Emiatt aztán azok a vállalkozások, amelyek nem részesülnek állami támogatásban, lízing, banki hitel vagy saját forrás felhasználásával korszerűsíthetik technológiájukat."
Koji László az ágazat elaprózódott szervezeti felépítésére is kitért. Magyarországon az egyéni vállalkozókat is beleszámítva 100 ezer vállalkozás működik az építési piacon, amelyeknek a túlnyomó többségét a mikro vállalkozások, azaz a 10 embernél kevesebbet foglalkoztató cégek adják. "Nem véletlen, hogy a kormányzati támogatást csak a kis- és a közepes vállalkozások, azaz a 10 embernél többet és a 250-nél kevesebbet foglalkoztatók vehetik igénybe." Az előnytelen struktúra kormányzati beavatkozást sürget a szakember szerint.
Szintén beavatkozást igényel szerinte egy másik ágazati probléma. Eszerint az utóbbi pár évben az ágazatba érkező segédmunkások gyakorta olyan munkaadóknál helyezkedtek el, amelyeknél jellemző a feketefoglalkoztatás és a munkavédelmi szabályokat sem tartják be.
Koji László kiemelte, az ÉVOSZ nagy hangsúlyt helyez a külföldön dolgozó magyar szakemberek hazacsábítására, ezért indítják majd el az úgynevezett Hazatérési börzét, vélhetően az év közepén. A börze lényege, hogy az ÉVOSZ Bajorországban, Alsó-Ausztriában és Baden-Württembergben szervez rendezvényeket, ahol magyar munkaadók bemutathatják a külföldön dolgozó magyaroknak, hogy milyen feltételeket, béreket tudnak számukra biztosítani, ha visszatérnek Magyarországra.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.