2025.11.07, Péntek

Hirdetés

M44-es csomópont: elkészült az 5-ös főút új hídja, elindulhatott rajta a forgalom - fotók

M44-es csomópont: elkészült az 5-ös főút új hídja, elindulhatott rajta a forgalom - fotók

magyarepitok.hu

2025.11.07. 13:44 - Hegedűs Gergely

A gondos előkészítés által felére tudták csökkenteni a lezárások idejét a gerendabeemelések alatt a Kecskemét térségében zajló autópálya-fejlesztésen. A Hódút Építő Kft. kivitelezésében az ország legnagyobb vidéki csomópontja épül: a Magyar Építők friss hírekkel és fotókkal jelentkezik.

hirdetés

Sikerrel zajlott le októberben az M44-es gyorsforgalmi utat az M5-ös autópálya felett átvezető autópályahíd gerendáinak beemelése. A Hódút Építő Kft. generálkivitelezésében hazánk legnagyobb vidéki csomópontja épül meg Kecskemét térségében, ahol az M44-es és az M5-ös mellett az 5-ös főút keresztezését is meg kell oldani.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában ennek megfelelően hét híd megépítése és egy híd bontása mellett közel 22 kilométernyi pálya építését is magába foglalja a műszaki tartalom.


A gondos előkészítés által felére tudták csökkenteni a lezárások idejét

A fenti elemek közül az M44-est átvezető új híd volt a fókuszban októberben: 14. és 16. között pályazár mellett az esti órákban kellett megoldania a Duna Grouphoz tartozó generálkivitelezőnek a gerendák beemelését.

Lapunknak nyilatkozva a projektvezetés legnagyobb kihívásként a közúti forgalom legkisebb zavartatását emelte ki. „A nyári emeléshez képest az egyes lezárásokban jóval kisebb torlódás alakult ki, köszönhetően az alacsonyabb októberi forgalomnak, a gondos forgalomtechnikai előkészületeknek és az útzár széleskörű előzetes kommunikációjának.”

Hangsúlyozták, a gondos előkészítés eredményeként a portálkapuk telepítése és a gerendabeemelés a tervezett 6 éjszaka helyett 3 éjszaka alatt lezajlott.


Több száz métert kellett tolatni a 32 méteres gerendákkal

A beemelés technológiai hátterére áttérve a Generál kivitelező ismertette: a mintegy 33,5 tonnás gerendák helyére emelésénél az egyik legfontosabb eszköz a 400 tonna teherbírású autódaru volt. A daru emeléshez szükséges ellensúly elemeit négy kamion szállította a közúton, ugyanis a jármű teljesen összeszerelt állapotban nem képes a közúti közlekedésre.

A beszámolóban méltatták a logisztikában résztvevő sofőrök munkáját,

akiknek a 32,8 méter hosszú gerendákkal mintegy 300 métert kellett tolatniuk, hogy elérjék a lerakodási területet.

Külön kiemelték a rendőri biztosítást és a forgalomtechnika kiépítését, valamint a portálkaput telepítő szakkivitelezőket.

Utóbbiak a gerendabeemeléssel összehangoltan építették ki a pálya felett átívelő portálkapukat. „Ez a munkafolyamat olyan összehangolt, többtényezős tevékenységek eredménye, amelyre méltán tekinthetünk az épülő híd születésének legjelentősebb pillanataként” – mutatott rá a projektvezető.


Az 5-ös főúthoz már elkészült a híd, megindulhat rajta a forgalom

Az összefoglalóból az is kiderült, hogy az M44-es átvezetése (főpálya híd), illetve az M44-es, valamint az M5-ös felhajtását, lehajtását biztosító hidak egymás mellett épülnek meg.

Az egymás mellett megépülő három híd előregyártott vasbeton gerendás műtárgyként jön létre, monumentális szerkezetet alkotva.

Az idei év hátralevő munkáira is kitekintett. „A szóban forgó hídnál a pályalemez megépítése az idei célunk, a következő évben pedig folytatódnak a munkálatok a háttöltésépítéssel, szigeteléssel, szegélyek építésével és befejező munkákkal.”

Zárásként azt is elárulta, hogy az M5-ös autópálya felett az 5-ös főutat átvezető híd próbaterhelése október 21-én sikeresen lezajlott. „Ennél a műtárgynál sikeresen lezárult egy rész műszaki átadás, valamint egy hatósági szemle.

Ennek eredményeként november 6-ától, azaz csütörtöktől az 5-ös főút forgalma már megindulhatott az új hídon, illetve az ehhez csatlakozó korrigált útszakaszon.”

Galéria

ÚtépítésM5-ösKecskemétÉpítési és Közlekedési MinisztériumM44-es5-ös főúthídépítésHódút Kft.csomópont

Hírlevél

hirdetés