A Market által felépített gyárban személyautó-, teherautó- és buszabroncsokat termel európai és nyugat-ázsiai piacokra az Apollo Tyres.
Ahogy azt korábban már megírtuk, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) budapesti évzáró ünnepségén kihirdették az Építőipari Nívódíj és a Lechner Ödön Díj 2018-as nyerteseit. A díjazottak között szerepelt az Apollo Tyres 2017-ben átadott zöldmezős gyára is, ami közel 155 milliárd forintból valósult meg, a Market Építő Zrt. kivitelezésében.
A gumiabroncsgyár mintegy 70 hektár nagyságú területen közvetlenül az M3 autópálya mellett Gyöngyöshalász külterületén, a lakóépületektől távol épült fel. Az indiai beruházás évente 5,5 millió személyautó és kisteherjármű, valamint 675 ezer busz és tehergépjármű abroncs gyártókapacitással rendelkezik.
A ma ismert legfejlettebb technológiát alkalmazták az üzemi épületekben, mely rendkívüli feladatok elé állította a tervezőket és a kivitelezőket is, akik eleget téve a követelményeknek, tartották a határidőket. Ezekkel együtt megépültek a szükséges gépészeti, adminisztrációs, valamint a szociális létesítmények, út és közműcsatlakozások gépkocsi parkolók.
A különleges technológiai, tűz és vegyvédelmi követelmények szerint kialakított gyár a funkciók szerint 5 belső tömbből áll, a homlokzatok kialakításával egységes képet mutat, alkalmazva az Apollo szürke, narancssárga és lila színeit. Rendkívüli teljesítmény volt ez az óriás beruházás ilyen minőségben, ilyen rövid idő alatt.
A díjra pályázni a legalább nettó 100 millió forint értékű, az idei évet megelőző év végéig használatbavételi engedélyt kapott létesítménnyel lehetett.
Az ünnepi eseményen Bálint Péter szólalt fel, az alvállalkozók képviseletében : „Abszolút kiemelném az alvállalkozók és a generálkivitelező munkáját.” Szavaiból kiderült: minden résztvevőnek egy hatalmas érdem volt részt venni a projektben, mivel kiemelkedő méretű beruházásról volt szó. Hozzátette: „A generálkivitelező szakmai háttere és tudása nélkül ebben a formában, minőségben és határidőre nem tudtuk volna végig csinálni.”
A gyöngyöshalászi gyár építkezését az alábbi cégek valósították meg:
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.