Az ágazat fő szervezeteiből álló Bíráló Bizottság tíz nívódíjat és két elismerő oklevelet osztott ki az ÉVOSZ idei gáláján.
Pénteken az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) budapesti évzáró ünnepségén kihirdették az Építőipari Nívódíj és a Lechner Ödön Díj 2018-as nyerteseit. Utóbbi díjakak nyerteseit, valamint a gáláról készült részletes fotógalériát ez a cikkünk tartalmaza.
A hagyományoknak megfelelően az Építőipari Nívódíj pályázati felhívását az ÉVOSZ további nyolc építőipari szervezettel együtt hirdette meg.
Pályázni a legalább nettó 100 millió forint értékű, az idei évet megelőző év végéig használatbavételi engedélyt kapott létesítménnyel lehetett.
A bírálat fő szempontjai a következők voltak:
A pályázatot kiírók delegáltjaiból álló Bíráló Bizottság nyolc kategóriában összesen tíz épületet részesített Építőipari Nívódíjban, kettő részére elismerő Oklevelet adott ki. Nem érkezett pályázat mezőgazdasági építmény, valamint környezetvédelmi és vízügyi létesítmény kategóriában.
Az idei nívódíjakat Tolnay Tibor, az Építőipari Nívódíj Bíráló Bizottság elnöke adta át az alábbi nyerteseknek.
Többlakásos lakóépület kategória
Dóczy Park, 237 lakásos lakóépület - Debrecen
Évek óta nem érkezett pályázat lakóépület kategóriában. Az idén díjazott, három tömbből álló nyolcszintes épületegyüttes a kivitelező saját beruházása. Debrecen kiemelkedő területén, a Nagyerdő szomszédságában extravagáns homlokzatával emblematikusan jelenik meg a létesítmény. Egy falu nagyságát kitevő lakásmennyiség épült itt fel anélkül, hogy az emberi lépték megsérült volna. Azon túl, hogy az épülettömbök zöld területeket, belső parkot és játszóteret fognak közre, az épületekre magukra is zöld tetőteraszok kerültek. A korszerű épületgépészettel felszerelt lakások alaprajzilag jól megfelelnek a funkcionális igényeknek, végső kialakításuk igazodott a vásárlói igényekhez. A kivitelezés színvonala példás, szépek a betonfelületek, jó minőségűek az alkalmazott anyagok. A gondos tervezés és kivitelezés együtt emelték az épület értékét.
Középület / sport kategória
Haladás Sportkomplexum - Szombathely
A nagy múltú, közel százéves szombathelyi sportegyesület létesítményei az évek alatt elavultak, korszerűtlenné váltak. Időszerű volt a megújítás, hogy olyan a nemzetközi szabványoknak megfelelő sportkomplexum és rekreációs övezet alakuljon ki, amely európai szintű szolgáltatást képes nyújtani. Alapvetően két tömbben, de egymással szoros egységben valósult meg a koncepció. Az egyik maga a 8656 fő befogadóképességű, acélszerkezetű membrán héjalású labdarúgó stadion, a másik a különböző sportfunkciókat magába foglaló vasbeton szerkezetű sportcsarnok. Az igényes kivitelezésű, sokoldalú sportlétesítmény, mely korszerű megjelenésével jól illeszkedik a nagyvárosi környezetbe, új városi tér alakult ki az utak között.
Középület / oktatás kategória
Ludovika Campus új oktatási épület - Budapest
A Közszolgálati Egyetem új Oktatási Épülete – a „Ludovika” műemléki építménye mellett - 8 szinten és közel 20.000 négyzetméteren valósult meg. Ez az Orczy-kertre szerveződő Campus legfontosabb eleme. Az Oktatási épület tömbje a Wallenberg iskola (a Bárka Színház) és a Nagyvárad tér közé épült. Az épület alaprajzának fordított „Z” formája két, körülbelül 1300-1400 m2-es alapterületű háromszöget rajzol ki. Az Üllői út felé néző tér a beérkezés, az ünnepek tere, s e teret rajzolják ki a több emelet-magas oszlopok, ill. az épület kontúrját kijelölő gerenda. Az Orczy-kert felé néző másik háromszög, azaz az, I. emeleti plató a rekreáció, a pihenés helye. Az épület meghatározó része az impozáns, transzparens díszlépcső. A kiemelkedő építészeti alkotás magas kivitelezési, technikai, felszereltségi színvonallal párosult és kiemelkedő és jövőbe mutató példája a felsőoktatási létesítményeinknek.
Középület / kereskedelmi kategória
ibis Styles Airport Hotel - Budapest
Az összesen 145 szobás Ibis Styles 3 csillagos hotel az első közvetlen – gyalogos – repülőtéri összeköttetéssel rendelkező hazai szálloda. Az ötszintes épület centrális jellegű, íves homlokzati felületekkel rendelkezik, amely a déli oldalon résszerűen megnyíló belső udvar kialakításával oldódik. Kiválóan illeszkedik a környezetébe, a repülőtér utasainak érkezési fókuszába. A szálloda belső tereit a repülőtér hangulatát idézve a kor belsőépítészeti trendjeit követve alakították ki. A hotel speciális helyzetének megfelelően alkalmas a váratlan helyzetek megoldására is – például utazásukat megszakítani kénytelen nagyobb csoport fogadására. A szobákon túl népszerűek a konferenciatermek is, ahol különböző típusú rendezvényeknek biztosítottak helyszínt. A létesítmény az eddigi visszajelzések szerint sikeresen megfelel a növekvő idegenforgalom speciális igényeinek.
Ipari és energetikai építmény kategória
Autóalkatrész gyártó üzem és porta - Nyírbátor
Az új zöldmezős beruházás a németországi székhelyű cégcsoport legújabb hazai nagyberuházása, amely Nyírbátor ipari parkjának szélén új gyártó és szerelő-fejlesztő épülettel rendelkezik. Funkciója: autóipari és híradástechnikai kábelek és csatlakozók összeszerelése és részben gyártása. A szépen rendezett telephely az előregyártott vasbeton szerkezetű gyártóüzem-raktár csarnokkal és fejépülettel, vízszintes szendvics panelos homlokzatával látványos íves bejárati csarnokkal, teljes infrastruktúrájával jó példája korunk ipari építészeti színvonalának. Az építtető cég piaci és gyártástechnológiai okokból feltétlenül ragaszkodott a szűk, alig egy esztendős megvalósítási határidőhöz, amelyet csak a megvalósításban közreműködők - immáron rutinos, több korábbi sikeres beruházásnál is bizonyított résztvevő - szoros együttműködésével lehetett teljesíteni.
Apollo Tyres - Gyöngyöshalász
A zöldmezős gumiabroncsgyár mintegy 70 hektár nagyságú területen közvetlenül az M3 autópálya mellett Gyöngyöshalász külterületén, a lakóépületektől távol épült fel. Az indiai beruházás évente 5,5 millió személyautó és kisteherjármű valamint 675 ezer busz és tehergépjármű abroncs gyártókapacitással rendelkezik. A ma ismert legmodernebb technológiát alkalmazták az üzemi épületekben, mely rendkívüli feladatok elé állította a tervezőket és a kivitelezőket egyaránt, akik eleget téve a követelményeknek, tartották a határidőket. Ezekkel együtt megépültek a szükséges gépészeti, adminisztrációs, valamint a szociális létesítmények, út és közműcsatlakozások gépkocsi parkolók. A különleges technológiai, tűz és vegyvédelmi követelmények szerint kialakított gyár a funkciók szerint 5 belső tömbből áll, a homlokzatok kialakításával egységes képet mutat, alkalmazva az Apollo szürke, narancssárga és lila színeit. Rendkívüli teljesítmény volt ez az óriás beruházás ilyen minőségben ilyen rövid idő alatt.
Műemlék helyreállítás, épület rehabilitáció kategória
Zugligeti Lóvasút végállomás rekonstrukciója - Budapest
A 145 éves, sokáig elhagyatott, pusztuló épületet eredeti karakterének és arculatának megfelelően, de a mai kor követelményei szerint építették újjá, kivételes építészeti értékeit helyezve előtérbe. A svájci villa típusú egykori lóvasúti végállomás majd villamos megálló helyreállításán és a díszítőelemek megmentésén húsz különböző műemlékes és szakági tervező dolgozott egy éven keresztül. A műemlék épület rekonstrukciója és bővítése részben az eredeti tetőszerkezetek és homlokzati fachwerk-ek megtartásával, részben a nyílászárók és homlokzati fa díszítések újragyártásával történt. A legnagyobb kihívás az eredeti épület-szerkezetek és a mai követelmények összehangolása volt. Az utólagosan beépített – eredetileg fedett-nyitott – középső várócsarnokot üvegfallal határolva eredeti szépségében állították vissza. Az épület a térszint alatt, a pinceszinten a hegyoldalba süllyesztett új, többfunkciós épületrésszel bővült. A felújított épület kulturális- és rendezvényközpontként működik, közösségi-, üzleti- és családi rendezvények exkluzív helyszíneként.
Közlekedési létesítmények kategória
21. sz. főút - Pásztó és Mátraszőlős közötti szakasz négynyomúsítása
A 21. sz. főút Nógrád megyei III. szakasza Pásztó, Mátraszőlős és Tar települések közigazgatási területét érinti. A projekt kivitelezése során a 2x1 sávos meglévő út 3,73 km hosszban került korszerűsítésre 2x2 sávos, emelt sebességű, elválasztó sávos főúttá. Három csomópont épült, melyek közül egy külön szintű, egy szintbeni hagyományos és egy szintbeni kétsávos „turbó” típusú körforgalom. A bővített szakasz csatlakozik a már 2006. évben megépített pásztói ill. tari 2x2 sávos főúti szakaszokhoz. A kivitelező - a közreműködő szervezetekkel történt kiváló együttműködéssel - a céltudatos mérnöki munka és a határozott projektvezetés eredményeképpen jelentős előteljesítéssel, mintegy 17 hónap alatt, 7 hónappal a szerződéses határidő előtt végezte el a négynyomúsítási feladatot és adta át a forgalomnak. Ezzel csökkent a zaj-, és környezeti terhelés, dinamikusabb és biztonságosabb lett a közlekedés. Jelentősen rövidült a menetidő és a térség erőteljesebben kapcsolódhat az ország gazdasági vérkeringéséhez.
Komplex infrastrukturális létesítmény kategória
ELI-ALPS Kutatóközpont - Szeged
Hazánkban, Szegeden valósult meg a nagyteljesítményű lézerekre alapozott összeurópai kutatási terv három projektjéből – a cseh és a román létesítményekkel együtt – a magyar kutatóközpont. Ez az óriás-beruházás a város peremkerületében, a volt laktanya helyén öt részből álló épületegyüttesben helyezkedik el. A különleges kutatási technológiák rendkívüli kihívások elé állították a kivitelező konzorciumot, mint például a rezgésmentes követelmények speciális mélyalapozása, de a ma ismert legmagasabb szintű építés-technológiai megoldások egész sora jellemzi az épületeket. A speciális műszaki és környezettudatos kivitelezési munka kiváló minőségben készült el és a kutató központ megjelenésében is méltó módon reprezentálja Európa és benne Magyarország vezető szerepét a tudományos kutatásban.
Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő infrastrukturális továbbfejlesztése - Győr és Gönyű
A dunai kikötő fejlesztését célzó - 2013-2017 között megvalósult - projekt jó példája annak, hogyan lehet egy rendkívül összetett, az építőipar szinte valamennyi szegmensét felvonultató, sokszereplős beruházást, amelyik ugyanazon a munkaterületen, a ráépülő másik beruházással párhuzamosan zajlott, sikeresen lebonyolítani. Megépült a rakpart a darupályával, utakkal, vasúttal, közművekkel, zöldterminállal. Mederkotrással bővült a víziút. Elkészült a kezelőépület. A projekt résztvevői és a tervezés, kivitelezés során érintett szervezetek konstruktív együttműködése tette lehetővé, hogy számos előre nem látható akadály ellenére a munka határidőre, a műszaki követelményekben foglaltaknak maradéktalanul eleget téve elkészült. A projekt, illetve a kikötői infrastruktúra szempontjából legjelentősebb eredmény az intermodalitás biztosítása volt, amellyel lehetővé vált a közút, vasút és víziút összekapcsolása, és a közlekedési módok között az áruk szabad átrakási lehetőségének biztosítása.
Az okleveleket Bálint Péter, az Építőipari Nívódíj Bíráló Bizottságának elnökhelyettese adta át.
Többlakásos lakóépület kategória
Római Lakópart Üdülőotthon - Budapest, III. kerület Királyok útja 195-203.
Budapest zöld övezetében, az óbudai római parton két épületben 49 apartman kapott helyet a hozzájuk tartozó közösségi terekkel, valamint csónaktárolóval. Az épületek alatt átjárható teremgarázs épült liftekkel. A háromszintes épületek középfolyosós elrendezésűek, az apartmanok 50 – 122 négyzetméteresek, de akár össze is nyithatók. Nagyméretű erkélyek és teraszok készültek, tetőszinten penthouse jellegű lapostetős kialakítással. Telepítésük a telken kelet-nyugati hossztengelyre szervezett, a Dunára és a Pilisre néző panorámával. A telek szépen parkosított zöldfelület. A főbejárat felől felszíni parkoló állások fogadják az érkezőt, a dunai oldalon szabadtéri sporteszközök és a közhasználat céljára átadott területen játszótér létesült. A kivitelezés gondos, magas színvonalú, az igényes vevői követelményeket jól kielégítő munka.
Műemlék-helyreállítás, építmény rehabilitáció kategória
Markó Irodák 9 (MI9) - Budapest, Markó utca 9.
A Markó u. 9. eredetileg transzformátor ház volt, ma a mellette álló lakóházzal együtt műemléki védettség alatt áll. Az „art deco” stílusú épület a lipótvárosi elektromos alállomás céljára épült 1929 és 1930 között. Az épület jellegzetes téglahomlokzatával évtizedekig a belváros patinás létesítménye volt, benne a vezérlőteremmel, melyet a szakirodalom „minden idők legszebb hasonló rendeltetésű üzemi helyiségként tart számon”. A pályázó 2014-ben vásárolta meg az épületet azzal a céllal, hogy a transzformátor házban - megtartva annak eredeti formáját és stílusát, megőrizve építészeti értékeit – a belső terek modern megjelenést és új funkciókat kapjanak. Miközben a pinceszint továbbra is az ELMŰ tulajdonában álló terület, a földszinten impozáns előcsarnokot és a felette lévő szintek irodákat alakítottak ki. A revitalizáció során korszerűsített irodaház sajátos térkapcsolattal mutatja be a terek sokféleségét, a megvilágíthatóságot, galériák és belső teraszok hangsúlyozzák a tér játékosságát.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.