A rendkívüli helyzetben továbbra is 32 építkezésen dolgozik a Market, melynek első embere nem érti, miért kell a kivitelezőknek elvinni a forintgyengülés okozta terheket.
A forintgyengülés és a koronavírus hatásairól is beszélt Scheer Sándor a Világgazdaságnak adott interjúban.
A Market Építő Zrt. vezérigazgatója az előbbivel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a helyzetből adódó költségek terhét a kivitelezői szektor viseli.
„Elgondolkodtató, hogy a zömében 15 és 50 százalék közti árréssel dolgozó kereskedők az 5 százalékos árfolyam-különbséget át akarják hárítani az építőiparra, miközben a kivitelezői oldalon legfeljebb 5–10 százalék közötti a haszonkulcs.
Arról nem is beszélve, hogy ha visszatérne a 340 forint körüli szintre az árfolyam, biztosan maradnának a megemelt árak, hiszen visszafelé még nem lépett egy kereskedő sem. Nem könnyű, de próbálunk velük is a józan ész diktálta kompromisszumokat kötni” – fogalmazott a vezető.
Hozzátette, az árfolyamfedezeti ügyletek terén is nagy érvágás lehet a gyenge forint, mert ezeket leállás esetén is teljesíteni kell.
A járvány miatti helyzetről beszélve elmondta, jelenleg 32 helyszínen végez munkálatokat a Market cégcsoportja. Ugyanakkor az a szám valamelyest csökkenni fog a várakozásai szerint.
Előreláthatóan tíz projektet még a nyár végéig befejezhetnek, a múlt hónapban pedig öt új megrendelés futott be, továbbiak viszont egyelőre nincsenek a csőben. „Lehet, hogy egy idő után a beruházók inkább kivárnak az újabb fejlesztésekkel, emiatt pedig lassulhat a piac.”
Szavaiból kiderült, a rendkívüli helyzetben eltérő hatások érvényesülnek a mélyépítésben és a magasépítésben. Előbbiek ugyanis szinte kivétel nélkül állami és uniós forrásból történnek, így az állam képes szabályozni ezeket, ráadásul ezek kevésbé élőmunka-igényesek. „A mérnökök, a gépkezelők és a teherautó-sofőrök változatlanul teszik a dolgukat, ezen a területen nem látok nagyobb fennakadásokat.”
A magasépítés helyzete viszont nehezebb, hiszen itt sokkal inkább a magánszektor dominál. „A nagy élőmunkaigény miatt ezeken a területeken nehezebb a szervezés, hiszen az idősebb dolgozók és a külföldi vendégmunkások kiesése miatt a létszám 15-20 százaléka már lemorzsolódott az építkezéseken.”
A munkavédelemre utalva azt mondta, a napi döntéseket kell jól meghozni a dolgozók védelme és a futó projektek fenntartása érdekében, minden más másodlagos. A külföldről hazatérő építőipari dolgozókkal szerinte konzervatívan, körültekintően kell eljárniuk. „A mi építkezéseinkre csak akkor jöhetnek, ha előtte legalább két hetet otthon töltöttek karanténban, és ezt az őket foglalkoztató cégek igazolják, kontrollálják” – tette egyértelművé a cégvezető.
A cikkből az is kiderült, a Market közvetlenül 435, az alvállalkozókkal együtt 1135 embernek ad munkát. A cégcsoport tavaly 180 milliárd forint feletti árbevételt ért el, az idén Scheer Sándor visszaesésre számít, de ezt egyelőre nem tudta számszerűsíteni.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.