Összesen 100 milliárd forintnyi beruházásnak adhat teret az a fejlesztési program, amit most fognak előkészíteni az ukrán határon: a tervek szerint konténerterminált, ipari parkot, infrastrukturális hátteret építenek ki. Az új logisztikai központot a tervek szerint a Budapest-Belgrád vasútvonal felé orientálják.
Új kaput nyithat az Európai Unió keleti határában Kína felé az a stratégiai jelentőségű fejlesztéssorozat, melyet a kormány Záhony térségében indít el. A tervek szerint az ukrán határ menti településen olyan konténer terminált építenek, amely fogadni tudja a keletről, elsősorban Kínából érkező óriási mennyiségű árut.
A potenciális mennyiségi növekedést mutatja, hogy míg most a Záhonyba érkező konténerek száma éves szinten nem éri el az ezret, a fejlesztés célja, hogy 10 év múlva naponta érkezzen ezer konténer Záhonyba.
György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstartégiáért és szabályozásért felelős államtitkára a beruházásról szóló pénteki Budapesti sajtótájékoztatón elmondta: az északkelet-magyarországi város térségének ipari és logisztikai fejlesztésére csaknem 4 milliárd forintot biztosítanak, stratégiai jelentőségű feladatként kezelik a projektet.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök vezérigazgatója kifejtette:
a mostani fejlesztés arra szolgál, hogy a Kínából Oroszországon keresztül érkező áru Záhonynál lépjen be Magyarországra és innen haladjon tovább Nyugat-Európa felé.
Közölte, ez 4 milliárd forintos forrás a Záhonyba tervezett fejlesztés előkészítését segíti, a cél a térség legversenyképesebb logisztikai szolgáltatásának megvalósítása.
A sajtótájékoztatón elhangzott: a tervezett beruházás most van az előkészítés szakaszában, a kormány által biztosított csaknem 4 milliárd forintos forrás egyebek mellett a szükséges infrastruktúra és technológia megtervezését, valamint a térségben épülő ipari park infrastruktúrájának a kialakítását fedezi.
Záhony stratégiai jelentőségét az adja, hogy a település belépési pontként szolgál Magyarországra és ezáltal az Európai Unióba is, hiszen itt kell átállni a vasúti közlekedésben széles nyomtávról keskeny nyomtávra, ami egyet jelent az ide érkező áruk átpakolásával.
A pénteki eseményen kifejtették: ha az ide tervezett fejlesztés kiegészül a Budapest - Belgrád gyorsvasúttal, és Budapestről Belgrádon keresztül egészen Pireuszig megoldható lesz a gyors áruszállítás, akkor
7 nappal rövidülhet a Kelet-Ázsia és Európa közti áruszállítás.
A beruházáson konzorciumban dolgozik együtt a MÁV-REC Kft. (amelynek 49 százaléka a MÁV Zrt., 51 százaléka pedig az L.A.C. Holding Zrt. tulajdonában van) és egy kínai partner vállalat. Horváth László, az L.A.C. Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta:
a teljes beruházás értéke 100 milliárd forint, amelyben a logisztikai mellett az ipari fejlesztések is helyet kapnak, a térségben épülő ipari park iránt már 30 cég érdeklődött.
2024 első félévében az előző év azonos időszakához képest az építési beruházás tárgyú szerződések mind darabszámban, mind értékben emelkedtek, előbbi 13,1 százalékkal, utóbbi 11,9 százalékkal.
Fiatal mérnökként került a Paksi Atomerőműbe Szarvas Krisztián. A kezdetek óta a Paks II. projektért dolgozik, négy éve műszaki igazgatóként. Bár a legnagyobb létszámú szervezetet irányítja, ajtaja minden munkatársa előtt nyitva áll. Kulcsfontosságúnak tartja, hogy sikerüljön megnyerni és megtartani a fiatal generációt az új atomerőmű számára.