Összesen 100 milliárd forintnyi beruházásnak adhat teret az a fejlesztési program, amit most fognak előkészíteni az ukrán határon: a tervek szerint konténerterminált, ipari parkot, infrastrukturális hátteret építenek ki. Az új logisztikai központot a tervek szerint a Budapest-Belgrád vasútvonal felé orientálják.
Új kaput nyithat az Európai Unió keleti határában Kína felé az a stratégiai jelentőségű fejlesztéssorozat, melyet a kormány Záhony térségében indít el. A tervek szerint az ukrán határ menti településen olyan konténer terminált építenek, amely fogadni tudja a keletről, elsősorban Kínából érkező óriási mennyiségű árut.
A potenciális mennyiségi növekedést mutatja, hogy míg most a Záhonyba érkező konténerek száma éves szinten nem éri el az ezret, a fejlesztés célja, hogy 10 év múlva naponta érkezzen ezer konténer Záhonyba.
György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstartégiáért és szabályozásért felelős államtitkára a beruházásról szóló pénteki Budapesti sajtótájékoztatón elmondta: az északkelet-magyarországi város térségének ipari és logisztikai fejlesztésére csaknem 4 milliárd forintot biztosítanak, stratégiai jelentőségű feladatként kezelik a projektet.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök vezérigazgatója kifejtette:
a mostani fejlesztés arra szolgál, hogy a Kínából Oroszországon keresztül érkező áru Záhonynál lépjen be Magyarországra és innen haladjon tovább Nyugat-Európa felé.
Közölte, ez 4 milliárd forintos forrás a Záhonyba tervezett fejlesztés előkészítését segíti, a cél a térség legversenyképesebb logisztikai szolgáltatásának megvalósítása.
A sajtótájékoztatón elhangzott: a tervezett beruházás most van az előkészítés szakaszában, a kormány által biztosított csaknem 4 milliárd forintos forrás egyebek mellett a szükséges infrastruktúra és technológia megtervezését, valamint a térségben épülő ipari park infrastruktúrájának a kialakítását fedezi.
Záhony stratégiai jelentőségét az adja, hogy a település belépési pontként szolgál Magyarországra és ezáltal az Európai Unióba is, hiszen itt kell átállni a vasúti közlekedésben széles nyomtávról keskeny nyomtávra, ami egyet jelent az ide érkező áruk átpakolásával.
A pénteki eseményen kifejtették: ha az ide tervezett fejlesztés kiegészül a Budapest - Belgrád gyorsvasúttal, és Budapestről Belgrádon keresztül egészen Pireuszig megoldható lesz a gyors áruszállítás, akkor
7 nappal rövidülhet a Kelet-Ázsia és Európa közti áruszállítás.
A beruházáson konzorciumban dolgozik együtt a MÁV-REC Kft. (amelynek 49 százaléka a MÁV Zrt., 51 százaléka pedig az L.A.C. Holding Zrt. tulajdonában van) és egy kínai partner vállalat. Horváth László, az L.A.C. Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta:
a teljes beruházás értéke 100 milliárd forint, amelyben a logisztikai mellett az ipari fejlesztések is helyet kapnak, a térségben épülő ipari park iránt már 30 cég érdeklődött.
"Mozgalmas esztendőt hagytunk magunk mögött és komoly feladatok várnak ránk 2025-ben is" – fogalmazott Rákóczi Péter. A Paks II. Zrt. kommunikációs igazgatója kiemelte, hogy a terület-előkészítést az alapozási munkák váltják fel.
A KÉSZ Csoport csatlakozott a Külgazdasági és Külügyminisztérium irányítása alatt működő Magyar Diplomáciai Akadémia oktatási intézmény Corporate Diplomacy Programjához, amely a nemzetközi kapcsolatok és üzleti lehetőségek fejlesztését szolgálja. Az együttműködés keretében a KÉSZ Csoport munkatársai diplomáciai képzéseken és szakmai rendezvényeken vehetnek részt, támogatva ezzel a vállalat nemzetközi versenyképességét.