A Párizsi Nagyáruházon, a Klotild Palotán, az Andrássy út számos épületén és Párisi Udvar tavaly befejezett felújításában is meghatározó szerepet játszott, most is egyszerre több kiemelkedő projekt munkáját felügyeli. Tóth Andrással beszélgettünk, aki a Market Építő Zrt. műemléki projektvezetőjeként a kezdetektől ott van a cég restaurációs beruházásain és egyszerre figyel a műemléki terektől, impozáns dísztermektől a legkisebb szerkezeti egységeket adó üvegtégla darabok minden részletére.
„Műszaki orientációjú családból származom, édesapám és édesanyám oldaláról is, többek között ez vezetett az építőipar irányába. De az, hogy az életpályám a műemlékek felé fordult, talán a gyermekkori sétáknál kezdődött, amiket az édesapámmal tettünk” – kezdi a beszélgetést Tóth András. „Elmentünk a hétvégén vásárolni a ’80-as évek végén – jellemzően a nagy épületekben berendezett áruházakba, például a Párizsi Nagyáruházba. Már akkor megfogott a környezet, a homlokzatdíszek, a hangulat.”
Ezek az épületek mára mást jelentenek a műemlékfelújítási vezetőnek: a Párizsi Nagyáruház például, melynek restaurálása az egyik első projektje volt a Marketnél, ahol mára minden műemlékvédelmi beruházásnál vezető tanácsadói pozíciót lát el. Ez pedig egy folyamatosan bővülő feladatkör.
Tóth András egy-egy új projektbe – melyekből elmondása szerint több is indulófélben van a Marketnél – már a legelső fázisban belép. „Egy projekt megpályázása idején a vállalkozási osztály találkozik először egy épülettel, megkapják a műszaki dokumentációt, közvetlen bejáráson vesznek részt” – fejti ki. Mivel ekkor dől el a projektre adott ajánlat, a lehető legtöbb információra van szükség: Tóth András, illetve a Market meglévő épületek átépítésében, kivitelezésében tapasztalattal rendelkező kollegái már itt is képbe kerülnek.
„Amikor egy munkához hozzákezdek, teljesen az alapokról kezdem, egyfajta vezető tanácsadóként. Elolvasok minden dokumentációt és mivel a szakma megtanított, hogy a dokumentációnak se lehet hinni, különösen több évtizedes épületek esetén, elkezdek nyomozni a házon, elkezdem feltárni minden részletét.” Elmondja: gyakran maga a befektető sem tudja, hogy az ingatlannak azok a részei milyen állapotban vannak, amelyeket nem lehet könnyen megközelíteni. „Elkezdünk egy kutatómunkát, egy leltárfelmérést, ezzel párhuzamosan pedig személyesen is megnézzük a házat.”
Itt felmerül a gyakran százéves műemlékek korában eltérő építkezési módszerekből adódó különbség. „Régen nem szabványok és előírások szerint dolgoztak, hanem gyakorlat szerint. Ebből következik, hogy komoly munka megtalálni azt a kivitelezési módot, ami hű az eredetihez, megfelel a műemléki irányelveknek, a modern elvárásoknak és az ára is elérhető.”
Így a Market vezető műemlékesének a feladata a szakterület alvállalkozóinak ismerete, a velük való tárgyalás és egy, a különböző szakmákat összefogó komplex gondolkodás. Példaképpen az ablakokat hozza fel: „Vegyünk egy újkori ablakot: egyszerű, van egy faszerkezete, egy gyári vas- és üvegszerkezete.
Egy műemlék esetében ez úgy néz ki, hogy egy díszes pántot, vasalatot rézöntő készítette, a díszítőüveget a díszítőüveges és a faszerkezetet is egy külön szakember: ma is gyakran külön restaurátorok kellenek, hogy ezeket egyben kezeljék. És akkor még csak egy ablakról beszéltem nem egy épületről.” Másképpen megfogalmazva: „itt nem csak az az elsődleges lényegi feladat, hogy a falakat egyenesen kell rakni: a téglákat kell ismerni, mert az egyik kicsi, a másik nagyméretű, van amelyiken pedig faragni szükséges.”
Ennek következtében ebben a feladatkörben egyszerre kell egyensúlyozni a beruházó, a kivitelező, a műemlékvédelmi hivatal és a szakmai elvárások között, mindnek megfelelve, miközben a félkész projekteket gyakran nem hozzáértő szemekkel kritizálja a média. Példaként Tóth András az elmúlt időszak egyik leglátványosabb magyar műemlékújjáélesztési projektjéből idéz, a Párisi Udvar restaurációjából.
„Ez összességében egy nagyon összetett, munka volt, minden mindennel összefüggött – nem mellesleg talán az egyik kedvenc munkám is, mint ahogy a közönségé is: volt, hogy annyiszor kellett bemutatnom, hogy több napnyi időbe tellett” – mutat rá.
„Itt van egy kupolaszerkezet, amiben nagy sok ólomüveg található. Amikor ennek a restaurációjához jutottunk, felmértük, hogyan tartja a súlyát, mi történik majd, amikor elszállítjuk az üvegeket felújítani. Ahhoz, hogy a kupola ne rogyjon meg, a helyszínen maradt vasszerkezetet zsalukkal kellett megtámasztani, ami nem volt olcsó” – magyarázza.
„Egy laikusnak nehéz elmagyarázni, hogy miért építünk állványerdőt – azonban ez garantálta a biztonságát a történelmi kupolának”.
Tóth András elmondja: azért is szereti a munkáját, mert – többek között az ilyen minőségkontrollnak köszönhetően is – büszkék lehetnek arra, amit a cég csapata kiad a keze közül. „Egyrészt a profizmus, ami a Marketnél megvan a másfajta kivitelezéseknél is azt jelenti, hogy mi műemlékesek is tudjuk: olyan háttér van mögöttünk, ami minden problémához fel tud nőni, olyan partnereink és alvállalkozóink vannak, hogy mindig megtaláljuk a megoldást. Megvannak a hagyományaink” – fejti ki a szakember (azokat a Market projekteket, amiket Tóth András a Marketnél elvégzett munkái közül kiemelt, külön keretben soroljuk fel).
Párisi Udvar Hotel, Hotel Moments Budapest, Párizsi Nagyáruház, Zara Boutique Hotel, Klotild Palota, Stefánia Villa, Kertész Imre Intézet, A52 Hotel, A3 Hotel, Hotel Akadémia, Dorottya Hotel |
Így azoknál a szakembereknél, akikkel szeretne együtt dolgozni, három alapvető tulajdonságot tart szükségesnek. „Emberileg érettnek kell lenni: tudni kell, hogy hogyan bánunk az emberekkel, hiszen egy ilyen házon száz ember is dolgozik, különféle pozícióban és habitussal.
Emellett szükség van a mérnöki meglátásra, és ezen belül is egy tanulási készségre: ezen a szinten olyan szakemberekkel dolgozunk együtt, akiktől még egy műemlékes tapasztalattal bíró ember is folyamatosan tanulhat, ezt integrálhatja a tudásába.
És szükség van egy rögtönzési képességre is: itt nem arról beszélek, hogy 5 perc alatt kell választ adni, hanem arról, hogy meg kell tudni találni a választ a felmerülő egyedi problémákra a tervezővel, a beruházóval, vagy a műemléki hatósággal” – sorolja fel.
Ezeket a feladatokat egy olyan projekt-portfólión végzi el jelenleg Tóth András, ami egyre bővül és ami a felsoroltakon kívül is számos fontos épületet foglal magába: „minden ikonikus, amin dolgozunk” – jelenti ki.
Kérdésre válaszolva elmondja, hogy nem csak az elvárások fontosak, hanem az új kollégák képzésének segítése is. „Van egy jól bevált mentorprogramunk, ahol a Market minden részével belülről ismerkedik meg az új kolléga. Ezen a szinten egy-egy szakértő feladatköre már egyedi, a jól végzett munkát elismerjük – és azért van egy presztízse is annak, hogy itt dolgozik valaki - de egyben el is várjuk.”
Mint kiderül, erre a teljes céget bemutató, próbaidő alatt lefutó mentorálásra azért van szükség, mert számos szakterület tart igényt a műemlékes koordinátorok tudására. „Ez egy mérföldkő lehet annak a karrierjében, aki kihasználja.”
Az interjú végén visszatér még a tágabb szakmára is, fontosnak érzi, hogy kiemeljen több szakembert név szerint is, akikkel együtt dolgozik. A műemlékvédelmis Leposa Lászlóról kifejti: nem volt olyan alkalom, hogy nem jött volna el, akár munkaidőn kívül is egy-egy projektre. „Hisz a munkájában.” Hasonlóan jó szavai vannak Herling Zsuzsannáról, Bor Ferenc művészettörténészről, valamint Tahi-Tóthné Ilonáról is.
Zárszóként pedig elmondja: munkája kedvenc része az, hogy olyan helyszíneken tölti ideje jelentős részét, amit mások turistalátványosságnak tekintenének. „Most a Hotel Akadémiában ülünk és tudnék is mesélni arról, hogy milyen lenyomatot hagyott maga mögött az épületben például Ferenc József. Teljesen más kihívás, felfrissíti a gondolkodásomat.”
A Market műemlékes projektkoordinátorának az alábbi linken lehet jelentkezni: https://www.market.hu/karrier/1/154
Szabó Ákos
A Duna Group közép-európai piaci terjeszkedésének egyik kulcslépése a Portfolio Property Awards zsűrijének elismerését is kiváltotta.
Első alkalommal rendezte meg az áprilisban átadott új helyszínen hagyományos nyílt napjait a MEVA.