A koronavírus okozta májusi visszaeséshez képest 6,2 százalékkal gyorsult vissza az ágazat, eközben a tavalyi adatokhoz képest még mindig kétszámjegyű az elmaradás.
Közzétette a júniusi építőipari adatokat a Központi Statisztikai Hivatal: miközben a termelés volumene a nyers adatok szerint 15,7 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbi, magas bázistól, a szezonálisan és munkanaphatással kiigazított indexek alapján
az építőipar termelése a májusihoz mérten 6,2 százalékkal emelkedett.
A megkötött új szerződések száma mindezzel együtt 44,8 százalékkal csökkent – az adatokra reagálva Boros Anita, az ITM építésgazdaságért is felelős államtitkára a legfontosabb kérdésnek azt nevezte, hogy a márciusi és május-júniusi elmaradt szerződéskötéseket az építőipar szereplői milyen mértékben és ütemben pótolják be.
Az adatok összegzéséből látszik, hogy ágazat V-alakú visszagyorsulását a megrendelői és kivitelezői oldalon is megjelenő bizalom teheti lehetővé. Ebben fontos szerepet játszhat a rozsdaövezeti vonatkozó kedvezményes áfa, melynek első szerződéseit már várhatóan egy hónapon belül aláírják, illetve az állami beruházásösztönző programok is.
Az Európai Bizottság konjunktúra indikátora (Economic Sentiment Indicator, ESI) szerint Magyarországon a gazdasági szereplők csupán átmeneti lassulásra, majd a gazdaság gyors stabilizálódására számítanak,
amelyben a várakozások alapján az egyik húzóágazat az építőipar lesz.
Horváth András, a Takarékbank vezető elemzője szerint más iparágakhoz képest a koronavírus miatt tavasztól életbe lépett korlátozások az építőipart alapvetően kevésbé érintették, a visszaesés mértéke a több ágazattal összehasonlítva továbbra sem drámai. Hozzátette: a jelentősebb volument képviselő üzleti és ipari célú beruházások az eredeti menetrend szerint zajlanak, és hosszan elhúzódó válság nélkül ebben nem is várható szerinte érdemi változás.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.