A Magyar Közút átfogó beruházásokat végez: a kopóréteg cseréje mellett szükség esetén a kötő- és alaprétegeket is újraépítik; de a környezet és közlekedési jelek is megújulnak.
Idén 523 kilométernyi országos úton már végeztek a kivitelezők a munkákkal és további 493 kilométernyi szakaszon jelenleg is dolgoznak a szakemberek – derült ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közleményéből.
Mindezek szerint év végéig több mint 1000 kilométernyi útszakaszt érintenek majd ezek a munkák. Az elmúlt években egyre nagyobb volumenű útfelújítások hátteréről, többek közt a gépláncok számának folyamatos növeléséről Mikesz Csaba, műszaki vezérigazgató-helyettes ebben az interjúban számolt be lapunknak.
A közlemény emlékeztet, a közútkezelő idén is költségvetési, hazai, illetve európai uniós források bevonásával végeztethet teljes körű felújítási munkákat.
A külsős kivitelezők bevonásával megvalósuló projektekben közös, hogy nemcsak a kopóréteget cserélik ki a szakemberek, hanem szükség esetén a kötő- és alaprétegeket is újraépítik, megerősítik, illetve az út menti környezetet, árkokat, vízelvezető rendszereket is rendbe teszik, továbbá új burkolati jelekről, táblák kihelyezéséről is gondoskodnak a cégek. Vagyis a felújításokban érintett szakaszokon átfogó beruházásokat végeznek el a kivitelezők.
A lezárult és megvalósítás alatt lévő beruházásokon kívül a további, előkészítés alatt álló projektek megvalósításának menetrendjét újra ütemezik és felülvizsgálják a szakemberek a kormányzati elrendelések alapján. Valamennyi érintett és a közútkezelő is azon dolgozik, hogy a szükséges források rendelkezésre állása esetén újabb projektek indulhassanak el, hogy növelni tudják a felújított útszakaszok arányát az országos közúthálózaton.
A 2022-ben eddig megvalósult és folyamatban lévő projektek listái itt érhetőek el.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.