Online közönségszavazással értékelték az előadásokat az útépítők új generációjának bemutatkozásán.
Az előző évekhez képest idén szélesebb témakörben adhattak elő a tehetséges szakemberek a Fiatal Mérnökök Fórumán, amelyet november 8-án 15. alkalommal tartottak meg a Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA) szervezésében. Összesen 14, 35 év alatti mérnök osztotta meg tudását az út és aszfalt témáján túl a hidakról, a vasútról, a metróról, vagy a közlekedésbiztonságról.
A szervezők idén elszakadtak az aszfalt centrikusságtól. „Az építőmérnök szakma olyan sok szépséget foglal magába, hogy engednünk kellett az előadásokban is ezt megjelenni. Egyetlen kritérium volt, hogy az aszfalthoz valamilyen módon kapcsolódjon a prezentáció" – mondta el lapunknak Veress Tibor, a HAPA igazgatója. Hozzátette: a fokmérőnek számító esemény népszerűsége és sokszínűsége is nőtt az elmúlt években.
Ismertetése szerint a színvonalas előadások között volt bitumennel, bontott aszfalt újra hasznosítással, hidak vizsgálatával, metrófelújítással, a közúti munkahelyek védelmével, erdei feltáró utak problémájával foglalkozó előadás is. Igazi különlegességnek számított a prezentáció, amely a közlekedő emberek szemmozgásából vont le következtetéseket és azt boncolgatta, hogy a kerékpárosok szeme mit vesz észre, és mit nem.
A bemutatókat nem zsűri, hanem online közönségszavazáson értékelték az érdeklődők.
A rendezvény fődíját Bortei-Doku Shaun, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mérnöke nyerte, akinek előadása a közúti munkahelyek védelméről szólt. A felhívás sokaknak ismerős lehet, hiszen az útépítések környékén egyre gyakrabban látni „Lassíts, az én apukám is itt dolgozik” táblákat. A mérnök azt fejtette ki, hogy milyen fizikai és egyéb, pszichológiai jelzések kellenek, hogy az autóvezetők csökkentsék a sebességet, a dolgozók pedig hogyan viselkedjenek az terelő táblák védelme alatt.
A második helyezett Plicher Bálint a Swietelsky Magyarország Kft. munkahelyi mérnöke lett, aki az M3-as metró felújításán dolgozik.
„Előadásom témája az M3-as metró rekonstrukciójával kapcsolatos tények és tévhitek volt. Azok, akik csak kívülről látják a munkavégzést, nem feltétlen értik az összetettségét. Sokszor azt gondolják, hogy egy meglévő vonal felújítása könnyebb feladat, mint egy új metró építése, pedig a való életben pont fordítva van. Az ilyen és ehhez hasonló tévhitek ösztönöztek a téma megalkotására. Szerintem egy jó előadás alapjai a humor, a képi megjelenítések és, hogy egy laikus számára is könnyen emészthető, érthető legyen. Az előadásomban én is erre törekedtem”
– fejtette ki lapunknak Plicher Bálint, aki a második helyezésre egyáltalán nem számított.
„Alapvetően az volt a célom, hogy a mondanivalómat az elképzeléseim szerint tudjam átadni a közönségnek, amit úgy érzem sikerült elérnem. A második hely csak ajándék.”
A harmadik legjobb előadás díját Zvekán Fanni, a Duna Aszfalt innovációs mérnöke nyerte el.
A három legtöbb szavazatot elnyert mérnökök között szakmai tanulmányutat, illetve külföldi és hazai szakmai rendezvényen való térítés mentes részvételi lehetőséget osztottak ki.
Az izgalmas szakmai eseményről lapunk tavaly is beszámolt. 2021-ben a legkiemelkedőbb előadást Fogarasi Viktor okleveles építőmérnök tartotta, aki szintén a SWIETELSKY Magyarország Kft. munkatársa.
Kiskőrösön Petőfi Sándor szülőháza mellett új kulturális központ és tér épülhet. A szaktárca által kiírt tervpályázatra 25 pályamű érkezett.
A Mahart Tiszayacht évtizedes technológiai hátterére támaszkodva egyedi megrendelésre készíti el az úszóházakat – akár szaunával, vagy medencével felszerelve.