A török, illetve román-török építőipari cégek megjelenése miatt sokkal felkészültebb magyar cégekre van szükség az ágazatban a Market Építő szerint. A KÉSZ Csoport ugyanakkor fenntartható, költségkímélő módszerekre és a digitális átalakulásra hívja fel a figyelmet.
A beruházók sokkal óvatosabbak lettek részben az alapanyag-, nyersanyag- és energiaárak emelkedése, részben a kapacitáshiány miatt - közölték az építőiparban tevékenykedő cégek az MTI érdeklődésére.
A Market Építő Zrt. 2023-ban az építőipari termelés lassulására számít a korábbi időszakhoz képest, amihez nagyban hozzájárulhat a kormányzati beruházások számának csökkenése, illetve későbbre halasztása. A globális és helyi szintű gazdasági problémák, valamint a megnőtt szállítási határidők komoly nehézséget jelentenek a szektornak - tették hozzá.
A következő időszakban kihívást jelent majd a megrendelők és megrendelések megtalálása, a megrendeléseket az infláció és a kapacitáshiány befolyásolja elsősorban - hangsúlyozták.
A magyar vállalkozások a török és román-török építőipari cégek megjelenésével szembesülnek a régióban, ezek piaci térnyerésének megakadályozása érdekében sokkal felkészültebb magyar cégek kellenek - mutat rá a Market.
Az idén ezért minden eddiginél nagyobb szerepet kap az alkalmazkodás képessége az építőiparban - hívták fel a figyelmet.
A KÉSZ Csoport szintén azt tapasztalja, hogy a beruházók óvatosabbak lettek a bizonytalan gazdasági körülmények miatt. Az építőiparban nehézséget jelent egyebek mellett az infláció felgyorsulása, amely a termelési árak növekedésén keresztül látszik a legjobban, valamint a magasabb kamatok miatt dráguló finanszírozás is.
Az iparágban régóta fennálló munkaerőhiány - mind a szakképzett, a diplomás és a fizikai dolgozóknál - szintén folyamatos kihívás elé állítja a cégeket - mutatott rá a KÉSZ Csoport, hozzátéve, hogy kiemelt célja az építőipari szakképzés támogatása, erősítése.
Az építőipari szolgáltató szerint a mostani helyzetben a fenntartható, hatékony és költségkímélő módszerek és a digitális átalakulás lehet a megoldás. Az alapanyag- és energiaárak növekedése miatt az eddiginél is fontosabb kérdés lett a beruházások kiszámíthatósága, a költségek féken tartása és az energiatakarékossági szempontok - emelték ki.
Immár valamennyi új vagy induló építőipari beruházásnál nagy szerepet kapnak a fenntarthatóságot előtérbe helyező, környezettudatos megoldások - írta a cégcsoport, megjegyezve: a nehezülő gazdasági helyzet ellenére a KÉSZ Csoport stabil alapokon áll, és megbízható árbevételre számít az idén is.
Az MTI híre a két vállalat rövid bemutatásával zárul. Eszerint a Market Építő Zrt. 1996-ban alakult, évente közel 40 beruházást valósít meg, amelyekkel a magasépítés teljes spektrumát lefedi. A vállalat árbevétele 2021-ben 289,02 milliárd forint volt. A KÉSZ Csoport a nemzetközi piacon is terjeszkedő építőipari szolgáltató, tevékenysége a tervezéstől, a kivitelezésen át kiterjed az üzemeltetésre is, árbevétele 2021-ben 166,605 milliárd forintot tett ki.
Az év eleji ágazati körképhez a DVM group is hozzájárult, miután lapunkhoz eljuttatta várakozásait 2023-ra. Az integrált építészeti és építőipari szolgáltatásokat nyújtó vállalat közleménye szerint az ingatlanpiaci szereplők abban egyetértenek, hogy egy nehéz év következik. "Rövidebb időre látunk előre, mint az előző években, ez bizonytalanságot okoz. Számos olyan külső változás érint minket, amelyekre nem tudunk befolyással lenni, ezekhez alkalmazkodni kell és esetleg meglátni bennük a lehetőséget" - idézi az összegzés Massányi Tibort, a DVM group ügyvezető partnerét.
Hozzáteszi, az infláció, a gyártási- és ellátási nehézségek, valamint a megnövekedett energiaárak miatt árcsökkenés nem várható az építőiparban, az közösségi építkezések számának visszaesése pedig jelentősen nagyobb versenyt eredményez egy kisebb, beszűkült piacon. "Remélem, hogy fokozódik a megrendelői és a szolgáltatói oldal közötti általános bizalom, felerősödik a partnerség és a kölcsönös tisztelet" - hangsúlyozta Massányi Tibor.
A vezető rámutat, egy olyan időszak jött el, amelyben meg kell vizsgálni, hogy a cég belső hatékonyságát a rendelkezésükre álló erőforrások mentén miként tudják a legoptimálisabban felhasználni, illetve fejleszteni. "Úgy is fogalmazhatnék, minden megtakarított forint vagy euro számít, amely megtakarítás újra felhasználását menedzsment szinten nagyobb felelősséggel szükséges körül járni. Biztosan újra kell gondolni a rövid- és középtávú stratégiákat, miközben határozott és stabil jövőképet kell biztosítani a munkatársak felé."
Arra is kitért, hogy az innovációra és a digitalizációra érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni akár a kisebb cégeknél is, és a tech-világhoz fűződő gondolkodást átalakítani.
"Azok a cégek maradhatnak versenyképesek a technológiailag fejlettebb nyugati, vagy az olcsóbb munkaerőt és alapanyagokat kínáló keleti versenytársakhoz képest, aki figyelik a proptech világ változásait és képesek ezt integrálni a működésükbe. Ez ugyanolyan kollektív felelőssége a magyar építőipari szereplőknek, mint a fenntartható, környezetbarát működésre való törekvés.”
Lendület, megújulás és a korábbi értékek megőrzése vezérelte a SZABADICS Group új arculatát.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.