Ha tovább csökken a kereslet, félő, hogy újra felerősödik a szakemberek kivándorlása, a munkadíjak már európai szinten vannak, kétharmaduk mégis további áremelést tervez idén.
2023 februárjában 58 nap volt a szakemberhiány Magyarországon, azaz egy szakember ennyi nap múlva tudna elkezdeni egy új, számára tipikus nagyságú munkán dolgozni, ha most kapna ajánlatkérést. Ez drasztikus, 42 százalékos esés a múlt évi adatokhoz képest – derült ki a Mapei Kft. friss kutatásából.
A legmagasabb a szakemberhiány Békés vármegyében, a várakozási idő 83 nap, és Győr-Moson-Sopron vármegyében 75 nap. Budapesten 60, Pest vármegyében 64 napot kell várni szakemberre. A legalacsonyabb Komárom-Esztergom és Tolna vármegyékben a szakemberek vállalási ideje, mindössze 38 nap.
Minél nagyobb munkáról van szó, annál hosszabb a várakozási idő. Az apróbb javítások várakozási ideje átlagosan 46 nap, a kisebb kivitelezéseké és felújításoké 56 nap, a közepes beruházásoké 66, a nagyberuházásoké 71 nap.
A legtöbbet idén is generálkivitelezőkre kell várni, átlagosan 75 napot. A kőműves 70, a burkoló 65 napra tud munkát vállalni. A legkevesebb a víz- és gázszerelők vállalási ideje, 27 nap, az épületgépészé 33 nap, a villanyszerelőé 40 nap.
„Az 58 nap átlagos várakozási idő, ami egyébként reális lenne, hiszen a gyakorlat az, hogy mind a szakemberek, mind a megrendelők két-három hónapot tudnak könnyen előre tervezni”
– véli Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.
A szakember szerint a csökkenő vállalási idő egyértelműen a kereslet csökkenését jelzi. Érezhető a visszaesés a lakossági piacon, a magánépíttetők kivárnak, sokan reménykednek valamilyen beruházási támogatásban, mint az otthonfelújítási program volt.
Számottevő különbség van Kelet- és Nyugat-Magyarország között a munkadíjak tekintetében. A szakipari munkák átlagos négyzetméterára Budapesten és Pest vármegyében kiugróan magas. Budapesten 9376 forint, Pest vármegyében 9409 forint a munkadíj négyzetméterenként.
A legalacsonyabb Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében a szakipari munkák négyzetméterára, 5448 forint. Vas vármegyében 5869 forint, Bács-Kiskun vármegyében 6359 forint a négyzetméterár.
A Mapei Kft. információi szerint a 8636 forintos négyzetméterár már európai szintű munkadíjnak felel meg. Markovich Béla szerint ez fékezi a kivándorlást, ilyen munkadíjak mellett a szakemberek többségének nem éri meg külföldre menni. Azonban, ha tovább csökken a kereslet, hiába a magas munkadíjak, munka nélkül félő, hogy újra felerősödik a szakképzett építőipari szakemberek kivándorlása.
A megkérdezett szakemberek kétharmada tervez áremelést 2023-ban. A szakemberek által tervezett áremelés mértéke átlagosan 14 százalék. Ez azt jelenti, hogy Pest vármegyében és Budapesten átlépheti a 10 ezer forintot az átlagos munkadíj négyzetméterára.
A szakemberek 43 százaléka nem érzékel nehézséget az építőanyag-ellátásban. Kisebb nehézséget 53 százalékuk tapasztal, mindössze 3 százalék érzékel jelentős nehézségeket. A legtöbben közülük a faanyagok, szigetelőanyagok és csempeáruk terén tapasztalnak ellátási problémákat. Az alapanyaghiány a válaszadók 75 százalékát befolyásolja kisebb-nagyobb mértékben a határidők betartásában.
A kereslet mérséklődése érezhető a szakemberek hangulatán is, kevésbé optimistán tekintenek a jövőbe. A megkérdezett szakember válaszadók 25 százaléka véli úgy, hogy jó irányba mennek a dolgok. Nem változnak a dolgok az építőipartban a válaszadók 26 százaléka szerint, 49 százalék érzi úgy, hogy jelenleg nem a jó irányba mennek a dolgok az építőiparban.
+++
A kutatás módszertana
A kutatás célja megismerni a szakemberhiány mértékét Magyarországon. Az adatfelvétel önkitöltős online kérdőívvel történt. Adatfelvétel ideje: 2023. február. Elemszám: 1030 fő aktív építőipari szakember. Az elemzés statisztikai módszerekkel történt. A kutatás nem reprezentatív.
A kutatás a 2020, 2021, 2022 azonos időszakában készült hasonló felmérésektől eltérően nem a lakosság, hanem a szakemberek megkérdezésével készült, mert a jelenlegi gyorsan változó viszonyok között pontosabb és naprakészebb eredményt mutat.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.