A WEST HUNGÁRIA BAU cégcsoportszintű HR-stratégiájáról tett közzé írást, melyben kiemelik az anyagi elismerés mellett a partnerség, a digitalizáció és a hiányzó készségek fejlesztésének fontosságát is.
Az építőipar nemcsak Magyarországon, hanem világszerte számos munkaerőpiaci kihívással küzd. Ezek közül kiemelkedő a munkaerőhiány és az utánpótlás hiánya, mellyel a WHB Group is nap mint nap szembesül – írják a cégcsoport honlapján közzétett cikkben.
Az elmúlt években egyértelműen az iparág fellendülését láthattuk. Az építőipar kiemelt fontosságú ágazat, szerepe megkérdőjelezhetetlen a magyar nemzetgazdaságban és az európai gazdaságban egyaránt. Egy olyan ciklusnak lehettünk részesei, amikor a társadalmi, technológiai, környezeti és politikai tényezők egyszerre növelték a kapacitásokat, tették intenzívvé a termelést, azonban ezzel egyidejűleg óriási munkaerőhiányt produkáltak – foglalják össze.
A COVID óta számszerű javulás tapasztalható az építőipar (elsősorban) fizikai munkaköreiben, hiszen a más iparágakból felszabaduló munkaerők azonnal megjelentek az építőiparban.
Jelenleg az ágazat körülbelül 35 ezer fővel több munkavállalót foglalkoztat, mint a COVID járvány előtti foglalkoztatottak összessége, ez a növekedés új kihívások elé állította a szakmát
- mutatnak rá.
Hozzáteszik: a KSH tájékoztatása szerint 2022-ben az építőipari termelés értéke folyó áron 6873,7 milliárd forint volt, 3%-kal meghaladva a 2021. évi termelést. Az anyagárak emelkedése ellenére is magas maradt az építési termelés szintje a 2022-es évben.
A WHB-nek, - úgy, mint más vállalkozásoknak is – az idei évben is szakmunkás- és mérnökhiányos munkaerőpiaci környezetben kell végrehajtania a vállalt projektek minőségben és határidőben történő kivitelezését. A WHB-t ez a munkaerőpiaci és iparági verseny egyértelműen a hatékonyság növelésére készteti, illetve mindez hatalmas nyomást is helyez a cégcsoportra, valamint a kollégák által elvégzett munka magasabb anyagi elismerésére - írják.
„Tisztában lévén a fentiekkel, büszkén mondhatjuk, hogy elmúlt években évről-évre átlagosan 10-15% bérfejlesztést hajtottunk végre, valamint az elmúlt évben új, az egészséget szem előtt tartó egészségbiztosítási szolgáltatást vezettünk be”
- emelik ki.
Az anyagi elismerésen túl a WHB számára az írás alapján a leglényegesebb HR-küldetések egyike a stabilitás megőrzése. A pillanat előnyénél a jövő fenntarthatósága még fontosabb – foglalják össze egy mondatban, hogy mindez mit jelent számukra.
A cégcsoport HR-küldetésének másik fő irányvonala a fejlődés. A marketingosztállyal karöltve a munkáltatói márkaépítést tartják a jelen időszak legnagyobb kihívásának, és ennek megfelelően élhető és szerethető munkahelyet kívánnak teremteni és fenntartani, amellyel elégedettek a munkatársaik.
A WHB Group a szakemberhiány enyhítésére az alábbi stratégiai pilléreket fektette le, melynek megvalósítása 2021 óta folyamatosan történik.
Partnerség/összefogás: formálisabb működés más vállalkozások-, illetve egyetemek összefogásával, együttműködésével. Felelősségvállalás a képzési háttér megteremtéséért. A WHB 2018 óta duális képzőhely, melyet tovább gondolva 2023-ban szeretnének elindítani egy modellprogramot, mellyel enyhíthető az iparág munkaerőhiánya. Egy olyan képzőközpont létrehozásán dolgoznak, ahol a Széchenyi Egyetemmel együttműködve az elméleti képzést kiegészítő gyakorlati oktatást tudják biztosítani, és ezzel együtt perspektívát és biztos kimeneti tudást adni a diákoknak.
Digitalizáció: a mai fiataloknak nem lehet vonzóbbá tenni az építőipart, hacsak nem történik digitalizáció (BIM). Emellett a digitális kompetenciák fejlesztése az idősebb korosztálynál is fontos cél.
Hiányzó készségek fejlesztése: a változó piaci környezet és követelmények okán a WHB jelenlegi munkavállalói számára képzési programokat kell indítani, hogy a hiányzó készségeiket fejleszteni tudják (mint a digitális ismeretek, az idegennyelvtudás és a szakmai továbbképzések).
Összefoglalásként a WHB honlapján megjelent anyagban kiemelik:
felelős nagyvállalatként úgy gondolják, hogy az építőipar jövőjének fejlődésében potenciális és meghatározó szerepe van a WHB Groupnak, így az ágazat többi szereplőjével összefogva szeretnének mintát mutatni és maradandót alkotni.
Mintegy félszáz, 1970 óta épített alállomáson dolgoznak majd.
Az ÉVOSZ Média Tagozata idei találkozóján az ágazati marketing legfrissebb eredményeinek és kihívásainak megosztása mellett a legfiatalabb érdeklődők megszólítása lesz a téma.