A vállalati hagyományokra támaszkodva, kiemelkedő fémszerkezetgyártási ismeretekkel, új technológiával, ismerős, de részben új területen a MAHART Tiszayacht Kft. Interjú Lovászi Attila ügyvezetővel.
24 éve foglalkozik a MAHART Tiszayacht Kft. jelenlegi formájában fő tevékenységeként acélszerkezetű hajók építésével és javításával, illetve építőipari fémszerkezetek gyártásával. Az elmúlt években – korábbi tevékenységének fenntartása mellett – belépett a kikötők építésének piacára is, ahol már több sikeres projektet is maguk mögött tudhatnak.
A Balaton partján három már megvalósult, és egy még éppen zajló beruházást jártunk végig a cég ügyvezetőjével, Lovászi Attilával. A beszélgetés első felében a KÉSZ Csoport stratégiai partnereként működő MAHART Tiszayacht tevékenységének új eleméről, az össztevékenység ma már mintegy felét kiadó kikötőépítésről beszélgettünk. A vezető szakembert ezt követően a társaság múltjáról, eredményeiről és terveiről kérdeztük.
Mint a Balaton partján megtudtuk az ügyvezetőtől, a vállalat a kikötők fémszerkezeteit előre gyártott szabványos elemekből állítja össze, amelyekhez a szükséges alapanyagot Görögországban gyártják a vállalat számára a MAHART Tiszayacht kikötőépítésre optimalizált gyártmánytervei alapján. „Ez az exkluzív moduláris rendszer egymáshoz illeszkedő alumíniumszerkezetekből áll össze. Ennek formáját cégünk elvárásainak megfelelően tervezték meg, az elemeket pedig mi magunk gyártjuk a külföldről érkezett főprofilokból. Legyen szó két és fél, hat, vagy éppen tizenkét méteres pontonelemről, mérettől függetlenül sorozatgyártásban tudjuk elkészíteni ezek mindegyikét” – mutatott rá a kikötők mólóinak építéséhez használt technológia előnyeire. „Emellett az is nagy pozitívum, hogy a burkolatot is a megrendelői igényeknek megfelelően tudjuk kialakítani, legyen szó fáról, vagy akár műanyagról, ráadásul egyedi igényeket is meg tudunk valósítani amennyiben a megrendelőnek egyéb elképzelései vannak.”
Balatonfüreden járva Lovászi Attila két elkészült kikötőt is bemutatott nekünk, ahol a MAHART Tiszayacht dolgozott: az egyik a legelső kikötőépítkezéseként átadott projektjük, a Kékszalag Port (másik nevén Balatonfüredi Vízisport és Szabadidő Központ) volt, ahol először alkalmazták moduláris technológiájukat egy 140 hajóállásos, kishajókat kiszolgáló létesítmény kialakításához.
„Erre a kikötőre azért is vagyunk különösen büszkék, mert Európa leghosszabb, legrégebbi tókerülő vitorlásversenye, a Kékszalag is innen indul. Ez az egyik legfontosabb referenciánk is.”
„Ugyancsak Balatonfüreden található a második fejlesztésünk, az UNI Kikötő is, ahol az átvevő hatóság olyannyira meg volt elégedve a precíz munkánkkal, hogy semmilyen átalakítást nem kért, külön hangsúlyozták az elégedettségüket.
Az első szemlén megkaptuk az üzembehelyezési engedélyt: ez nagyon ritka egy ilyen projekt esetében.”
A magyar tenger partján haladva két másik városba is ellátogattunk: egyrészt a Balatonfűzfői Vitorlázó Sportegyesület vitorlás kikötőjébe, melyet szintén a MAHART Tiszayacht újított fel, Másrészt pedig az alsóörsi Mediterrán Kikötő építkezésére: talán a legnagyobb lelkesedéssel erről a projektről beszélt Lovászi Attila.
„Itt külön érdekesség, hogy bár közel 7,5 hektáros létesítményről beszélünk, a kikötő a Balatonból nem elveszi a területet, hanem növeli annak vízfelületét, ugyanis szárazépítéssel létrejött a projektben egy mesterséges öböl.
A külső és belső kikötő együtt közel 300 hajót tud majd fogadni, ennek a kiépítése többek között a mi feladatunk, melyben jelentősen előrehaladtunk: immár a mólók és a bejáróhíd fafelületeit helyezzük el.”
A MAHART Tiszayacht nagy előnye, hogy stratégiai partnerségben áll többek között a kecskeméti székhelyű KÉSZ Ipari Gyártó Kft-vel, valamint a MA-HARD Hajózási és Vízépítő Kft-vel. Előbbi nagy fémfeldolgozási gyakorlattal rendelkezik, illetve gépi felszereltsége alkalmassá teszi nagyméretű vas- és acélszerkezeti munkák elvégzésére is.
Ezen együttműködéseknek köszönhetően a MAHART Tiszayacht képes kikötőlétesítési projektek teljes lebonyolítására a tervezéstől kezdve, a gyártáson és telepítésen keresztül egészen az üzembe helyezésig. Megrendelői oldalról ez hatékonyabb együttműködést, gyorsabb kivitelezési folyamatokat és egy egyszerű egykapus rendszert eredményez. Az ügyvezető bízik benne, hogy a jövőben számos projektben lesz lehetőségük közösen részt venni a másik két társasággal, tovább erősítve a cégcsoporton belüli szinergiákat.
Ugyan a beszélgetés mindeddig elsősorban a vállalat Balaton-parti munkáiról és az elmúlt években kiépített új profiljáról szólt, Lovászi Attila emlékeztetett arra is, hogy nem véletlenül hívják MAHART Tiszayachtnak a céget.
„A társaság központja Szegeden található: 1996-ban egy százéves intézményi hagyományt folytatva, a korábbi MAHART Hajójavító tápéi üzemi területén, a Tisza mellett kezdte meg a működését mai szervezeti formájában. Egy egészen különleges helyszínen dolgozunk: nagyságrendileg 15 ezer négyzetméternyi területünk van itt a Tisza-parton, és egy olyan sólyapálya is idetartozik, mely a folyó magyarországi szakaszán egyedülálló módon 100 méter hosszú és 500 tonnás hajó kiemelésére és vízrebocsátására is alkalmas. Ráadásul Magyarországon a Tisza folyón csak és kizárólag a MAHART Tiszayacht rendelkezik sólyaengedéllyel, ami a hajók vízrebocsátására és kiemelésére ad jogosultságot.”
Röviden kitértünk arra is, hogy miközben a vállalat a kikötőépítési piacra kifejezetten gyorsan lépett be, ez a terület továbbra is csupán a portfóliójának mintegy felét teszi ki, még a gyors növekedés mellett is. A tápéi üzem folyamatosan igény szerint gyárt, alakít át és javít különböző rendeltetésű uszályokat, hajókat, kompokat, komplett kikötői pontonokat, árvízvédelmi pontonokat, mólókat, valamint vízi bejáróhidakat. „Megrendelésre tervezünk, vagy minta alapján gyártunk és javítunk alumínium és acél csónaktesteket, továbbá segítséget nyújtunk a vízi eszközök terveinek elkészíttetésében, engedélyeztetésében – és ezzel még mindig nem fedtem le a teljes tevékenységi körünket.”
Attila elmesélte: „2018-ban kezdtem dolgozni a KÉSZ Ipari Gyártó Kft.-nél, mint egy egyedi acélszerkezet-gyártó hegesztőrobot helyi irányítója. Több nagy projektben vettem részt, a Puskás Aréna építkezésétől egészen a Nemzeti Atlétikai Stadion tetőszerkezetének kivitelezéséig – a gyűrűszerkezet egy részét a vezetésemmel gyártottuk le. A KÉSZ Ipari Gyártónál számos helyszíni szerelést, illetve előszerelést is végeztünk a csapatommal: mindezért – és még számos más munkáért – megkaptuk közösen a cégcsoport belső kitüntetését, a Hexagon-díjat is.”
Ez az a terület, ahol Lovászi Attila szaktudása és szakmai háttere a KÉSZ Csoport környezetében haladva a jelenlegi pozíciójához vezető utat jelentette számára, ugyanis Attila 5 évet töltött el a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. csapatát erősítve, mielőtt a MAHART Tiszayacht élére került.
Emellett a beszélgetés végén egy rövid kitérőből kiderült, hogy az ügyvezető a víz élővilágához is vonzódik: a tápéi téli kikötőnél, ahol jelentős fejlesztések előtt állnak, nemcsak tekintettel van a halállomány és a természet megóvására, de új élőhelyeket is kialakíttat a Tisza élővilágának. „Telepítettünk tíz süllőfészket az öbölbe - egyben mintegy 3 millió ikra van. Ennek úgy nagyságrendileg a 20-25 százaléka éli meg a fiatal felnőtt kort”- mutatta be egy rövid példával azt is, hogy az érdeklődése és ügyvezetői tevékenysége nem csupán az építkezésre és a gyártásra terjed ki, hanem a jövőre nézve is szerteágazó tervei vannak. Ezek közül pedig csak egy a sok közül az, hogy az ügyvezető a MAHART Tiszayacht saját termékeivel tervez kialakítani újabb horgászhelyeket a Tisza szegedi részén.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.