2024.11.14, Csütörtök
Elővárosi vasútfejlesztések: új megállók, új városi kapcsolatok
Az új Hungária körúti megálló helye (Fotók és grafikai elemek: Budapest Fejlesztési Központ)

Elővárosi vasútfejlesztések: új megállók, új városi kapcsolatok

Budapest Fejlesztési Központ

2020.08.25. 08:25

Egy most megjelent kormányhatározat értelmében a Budapest Fejlesztési Központ irányításával elkezdődhet – a lajosmizsei, a veresegyházi elővárosi vasútvonal mellett – a Kőbánya felső - Rákosliget közötti vonalszakasz átfogó fejlesztésének előkészítése és tervezése is.

Mindezzel csökkenhet a fővárosi utak forgalma és a levegőszennyezés, így javulhat a fővárosban és az elővárosokban lakók életminősége is. Az előkészítési feladatokat a Budapest Fejlesztési Központ európai uniós támogatás segítségével, Fürjes Balázs államtitkár felügyelete mellett végzi.

 

 

A tervezett vasútfejlesztések közül kiemelkedik a 80a és a 120a, vagyis a Budapest-Hatvan, és a Budapest-Szolnok-Újszász vasútvonal közös szakasza, amely elhelyezkedéséből adódóan a kelet-magyarországi és a dunántúli országrészek, valamint a nyugati gazdasági centrumok és Kelet-Európa jelentősebb városai között is vasúti kapcsolatot teremt.

A vonalak közös budapesti szakaszát, a Kőbánya felső – Rákos - Rákosliget közötti vonalszakaszt naponta 42 ezer ingázó használja, így a vonatok csúcsidőszakban zsúfoltak, a járatok tovább nem sűríthetők.

A Budapest Fejlesztési Központ célja az, hogy a Keleti pályaudvartól Pécelig és Gyömrőig 15 perces járatsűrűség legyen biztosítható a MÁV Start S60-as és S80-as vonatai számára a Budapest-Hatvan és Budapest-Újszász vonalon. Ehhez azonban jelentős kapacitásbővítés szükséges: Budapesten egy harmadik vágányt kell építeni a Keleti pályaudvar és Rákosliget között, ez teszi majd lehetővé az elővárosi vonatok sűrítését a zsúfolt budapesti szakaszokon, és ez a feltétele annak, hogy az elővárosokból több vonat indulhasson.

Ennek a harmadik vágánynak a kiépítése a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső állomás között jövőre kezdődik, a kivitelezési szerződést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már megkötötte.

A Budapest Fejlesztési Központot pedig most a hiányzó szakasz meglévő vágányainak felújítása mellett egy harmadik vágány előkészítésével és tervezésével bízta meg a Kormány Kőbánya felső állomás és Rákosliget között. 

 

Az új Hungária körúti megálló térképe

A tervek szerint a vonatok megállási rendje is változik majd:

  • Kőbánya felső állomás áthelyezése az Élessarokhoz, kapcsolatot teremtve az ott közlekedő buszokkal és villamosokkal. 
  • Új budapesti megállók épülnek a XVII. kerületben, a térségben élők régóta hiányolt kötöttpályás kiszolgálására: Akadémiaújtelep néven a hatvani vonalon (már épül) és Madárdomb, illetve Strázsahegy néven az újszászi vonalon (tervezésük most kezdődik, utóbbi indokoltságát a tervezés során még vizsgálni fogjuk).
  • Új megálló épül a Hungária körútnál, amelynek terveit a Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázat eredményeként megkötött tervezési szerződés keretében készítteti el a BFK. Az új megállóban a hatvani és újszászi-szolnoki vonalakról érkező elővárosi vonatok (S60, Z60, S80, Z80) kapnak új átszállási kapcsolatot az 1-es villamosra - az új megállót a forgalmi modellezés szerint akár 10 ezer utas is használhatja majd naponta, tehát forgalma Zuglóéhoz lesz mérhető. 

A fejlesztési program teljes körű megvalósításával az utasszám akár meg is duplázható a vonal elővárosi forgalmában Budapesten belül és az agglomeráció felől is , a Kormány döntése szerint a BFK ezen dolgozik. 

 

A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.

KirakatBudapest Fejlesztési Központ (BFK)RákosRékosligetHatvanvasútfejlesztésSzolnokÚjszász