2024.11.24, Vasárnap
Budapest-Pécs, Budapest-Szolnok: gyorsabb és biztonságosabb lett a vasút
NIF Zrt./magyarepitok.hu/Dernovics Tamás

Budapest-Pécs, Budapest-Szolnok: gyorsabb és biztonságosabb lett a vasút

NIF Zrt.

2020.12.14. 15:30

Központi forgalomirányító rendszert építettek ki a 40. számú vasútvonal Pusztaszabolcs-Dombóvár, valamint a 120. számú vasútvonal Rákos-Újszász-Szolnok szakaszán.

Lezárult egy fejlesztés, amivel a vasúti utazás színvonalát, sebességét, hatékonyságát és biztonságát növelték a NIF Zrt. beruházásában két fontos MÁV-vonalon. Központi forgalomirányító rendszert szereltek fel két, a fővárosból induló vonalon is: a 40. számú vasútvonal Pusztaszabolcs-Dombóvár, valamint a 120. számú vasútvonal Rákos-Újszász-Szolnok szakaszán.

A projekttel hatékonyabbá tették a forgalomszabályozást, valamint elősegítették a menetrend betartását.

 

Ezek az új rendszer előnyei

Az utasok számára számos előnnyel jár a fejlesztés:

  • elérhetővé válnak a forgalmi előrejelzések és a valós idejű közlekedési információk,
  • pontosabban tarthatóvá válik a menetrend, csökkennek a késések,
  • a beruházás következtében nő a biztonság, valamint
  • az utasok még kényelmesebben és gyorsabban érhetik el úti céljukat.

 

 

A központi forgalomirányítással (KÖFI) a helyhez kötött jelző- és biztosítóberendezéseket lehet egy központból távolról működtetni. Emellett folyamatos jelentést küld a berendezések állapotáról, valamint a közlekedő vonatok helyzetéről. A KÖFI széles körű alkalmazásával jelentősen nőtt a hatékonyság és a szolgáltatás színvonala.

 

További fejlesztéseket is hozott magával a beruházás

A KÖFI telepítése fentieken túl további szolgáltatási színvonal növekedéshez is vezetett, mivel

  • korszerűsítették az utastájékoztató rendszereket,
  • a vonatforgalmi adatok közvetlenül felhasználásra kerülnek az utastájékoztató (hang és vizuális) rendszerekben,
  • továbbá lehetőség van a vonatforgalmi adatok más közösségi közlekedési rendszerek felé történő átadására is.

A KÖFI komplex megvalósítása során több helyen kiépítették, illetve korszerűsítették a váltófűtési rendszert, ezzel a vonalszakaszok rendelkezésre állási mutatóit jelentősen javítja a téli időszakban. A KÖFI kiépítésén túl kialakították az erősáramú rendszerek (váltófűtés, térvilágítás, FET) központi felügyeletét, az állomások tűz- és vagyonvédelmét is fejlesztették, kamerarendszereket telepítettek, valamint a várótermek távvezérelt nyitása és zárása is lehetségessé vált.

 

Ezeket az állomásokat érinti a projekt

 

 

A Pusztaszabolcs-Dombóvár vasúti vonalszakaszon a beruházás részeként megtörtént a Domino 55 típusú biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Szabadegyháza, Sárosd, Nagylók, Sárbogárd, Rétszilas, Simontornya, Tolnanémedi, Pincehely, Keszőhidegkút-Gyönk, Szakály-Hőgyész, Kurd, Döbrököz) távvezérlésének kiépítése. A KÖFI központot Pécsett is kiépítették, innen irányítják a vonalszakasz, a beruházás kivitelezője a Sárvíz Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft. és a Prolan Irányítástechnikai Zrt.) volt.

A Rákos-Újszász-Szolnok vonalszakaszú projekt keretén belül megvalósult a biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Rákoshegy, Maglód, Gyömrő, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiószele, Tápiógyörgye) távvezérlésének kiépítése. Ezen a vonalon a KÖFI központ Budapesten, a Kerepesi út 14. szám alatti Területi Forgalomirányító Központban kapott helyet. Itt a KÖFI kiépítésének kivitelezője a Prolan Irányítástechnikai Zrt. volt.

 

Olcsóbban és hatékonyabban működik a rendszer

A beruházás számos olyan további lényeges forgalomszervezési és gazdasági előnnyel is jár, melyek az utasok számára közvetlenül nem érzékelhetőek:

  • hálózati szintű forgalmi optimum alakítható ki,
  • a munkavállalók munkakörülményei javulnak,
  • a forgalmi konfliktusok megelőzhetők, vagy könnyebben kezelhetők,
  • szállítási információkat támogat a rendszer,
  • költségcsökkentésre van lehetőség, elkerülve a felesleges vonatmegállításokat,
  • a beruházás következtében nő az üzembiztonság is.

 

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg.

 

 

KirakatNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)vasútfejlesztésBudapestPécsSzolnokR-Kord Kft.Prolan Irányítástechnikai Zrt.MÁV