A megfelelően előkészített homokszemek a cementtel és a többi alapanyaggal elegyedve betont alkotnak, így válik a nyers betonmasszából tetőcserép.
Homok, cement, víz és festék: ezekből az alapanyagokból áll össze a betoncserép. A következőkben a Terrán betoncserép gyártásának folyamatával ismerkedhetnek meg az olvasók.
A Terrán 100 éves története során rengeteget fejlődött a gyártástechnológia. Eleinte még kézzel, 3 asztalon készültek a betoncserepek, ma pedig már 5 üzemben, a legmodernebb eszközöket és eljárásokat alkalmazva gyártják termékeiket. Naponta összesen 1600 tonna alapanyagot dolgoznak fel az üzemekben. Az óriási volumen mellett az összetevők minőségére is ügyel a vállalat.
A gyártási folyamat első lépése a beszerzés. A homok beszerzése a bányában indul, hiszen a beton egyik legfontosabb alkotóeleme a homok. A bányában átlagosan 3000 tonna nyersanyagot dolgoznak fel naponta, amely már azelőtt komoly procedúrán megy keresztül, hogy elindulna az üzemek felé. A kitermelő hajókból szállítószalag-hálózat juttatja el a homokot az osztályozó, feldolgozó rendszerig, közben pedig kimossa az iszapot, és ezt követően nagyrészt vízteleníti is. Az osztályozás során megfelelő frakciókra osztják fel a kitermelt alapanyagot, majd a törőmű – nevéből adódóan – összetöri a nagyobb köveket megfelelő méretűre, majd visszaforgatja azokat az osztályozóba. Ezután kerül a rakodóba.
Természetes tulajdonságaiból fakadóan a homok minősége nem állandó, összetétele folyamatosan változik, ez azonban a végtermék minőségét nem befolyásolja. Ennek oka a jól kidolgozott információs rendszer, amely tájékoztat a szállítandó, kitermelt és osztályozott homok aktuális állapotáról. Beérkezéskor mintavétel alapján minőség-ellenőrzést végeznek, majd a gyártandó terméktípusoknak megfelelő szemeloszlás szerint tárolják. A többféle típus eltérő keverési arányával a Terrán tetőkre mindig közel ugyanolyan minőségű betoncserepek kerülhetnek.
A homokbányán kívülről érkező összetevők és segédanyagok minőségbiztosítása a beszállítók feladata. A cementtel szemben támasztott követelményeket szabvány írja elő, a Terrán partnere ennek megfelelően magas kezdő- és végszilárdságú, nagy fajlagos felületű portland cementet szállít.
A Terránnál mind a homok, mind a cement beszállítását órára pontosan ütemezik, hogy a termelés folyamatosságát a tervek szerint biztosítani tudják. A szállítás után következik a gyártási folyamat második fázisa: az anyagok előkészítése és összekeverése.
A cementnél előzetes vizsgálatra nincs szükség, azt beérkezés után közvetlenül a cementtárolókba töltik. A big-bag zsákban érkező porfestéket egyszerűen behelyezik a tároló keretbe, valamint a folyékony, vízbázisú festékkel is csupán annyi a teendő, hogy a viszkozitását be kell állítani az előírt értékre.
Az alapanyagok közül egyedül a homok igényel különlegesebb bánásmódot az előkészítés során, ezért ezt fajtánként elkülönítve tárolják. Ehhez a beadagoló garaton keresztül egy osztályozó rostán át juttatják a tároló silókba, és ennek során a nagyméretű rögöket és idegen anyagokat is eltávolítják. Mindezek után a homokszemek készen állnak arra, hogy a cementtel és a többi alapanyaggal elegyedve beton készüljön belőlük. Erre a számítógép által vezérelt keverőgépben kerül sor, ahol víz hozzáadásával áll össze a földnedves betonmassza. Itt a pontos mennyiségeket és arányokat csak a beavatott szakemberek ismerhetik. A recept akár termékenként is változó lehet.
A következő cikkben arról olvashatnak, hogyan válik a nyers betonmasszából tetőcserép.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.