Az útszakaszok és a pihenőhelyek útburkolatai is megújulnak a HE-DO kivitelezésében, az M1 Útépítő Kft. megrendelésének és az MKIF Zrt. megbízásának megfelelően.
Március közepén indította el az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a szintrehozás néven ismert hároméves országos gyorsforgalmi útfelújításának idei munkálatait. Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása során 2023-2025 között a Koncessziós Társaság által üzemeltetett mintegy 1200 km-es főpálya 43%-a, 538 km kap új burkolatot, ahol szükséges több rétegben is. Ez a felújítás az M3-as autópálya több szakaszát is érinti, most a HE-DO által kivitelezett több projektelemet is bemutatunk a cég honlapján megjelent tájékoztatást felhasználva.
A munkálatok az M3-as autópálya több szelvényét és pihenőhelyét érintik: a 77+550 és 78+850 kilométerszelvények közötti szakaszokat mindkét oldalon, a Gyöngyös-keleti csomóponttal együtt, valamint a 116+000 és 126+000 kilométer közötti jobb pályát. Ezen kívül megújulnak a Borsókúti, Nagyfügedi és Mezőszemere pihenő burkolatainak bizonyos szakaszai is. A kivitelezés során a régi, elöregedett burkolatot teljesen eltávolítják a szakemberek, majd repedésjavítás és aszfaltrács beépítése után új kötő- és kopóréteget alakítanak ki. A burkolat mellett a padkák is újraépülnek.
A kivitelezési munkák célja, hogy a megnövekedett forgalmi terhelésnek megfelelően, biztonságosabb és hosszú távon fenntartható pályaszerkezet készüljön el. A projekt az MKIF Zrt. megbízásából, a koncessziós szerződés keretében, az M1 Útépítő Kft. megrendelésében valósul meg a HE-DO kivitelezésében.
Az idei munkák 2025. március 17-én kezdődtek, és a tervek szerint augusztus 31-ig be is fejeződnek. Az első szakaszok már elkészültek: a 77+550–78+850 km közötti jobb pálya, valamint a Gyöngyös-keleti csomópont már új burkolatot kapott, ahogyan a 116+000–118+000 km szelvény közötti szakaszon is megindulhatott a forgalom, ezen kívül a Nagyfügedi pihenő kopórétege szintén elkészült. Jelenleg a Borsókúti pihenő bal pályáján az aszfalt új kötő- és kopórétege készül, illetve párhuzamosan halad a burkolatmarás a 118+000–126+000 km közötti jobb oldalon, teljes pályazár mellett.
A projekt nem csupán méreteiben jelentős, hanem kivitelezési sajátosságaiban is. Az egyik legnagyobb kihívás a forgalom folyamatos fenntartása a munkálatok mellett. A tervezésnél és napi szervezésnél figyelembe kell venni az ünnepnapokat, a környékbeli eseményeket, és mindent, ami forgalmi szempontból fontos lehet. A gyors reagálás és a helyszíni szervezés kulcsfontosságú a felújítás ütemterv szerinti haladásához, amelyhez a projekten dolgozók munkája és szakértelme alapvetően hozzájárul.
Az elvégzésre kerülő munkafolyamatok a koncessziós szerződés keretében vállalt üzemeltetési és felújítási kötelezettségek részét képezik. Mivel az M3-as autópálya rendkívül forgalmas, és jelentős tranzitforgalmat is lebonyolít, elengedhetetlenné vált a teljes burkolatcsere és a pihenőhelyek korszerűsítése. A projekt megvalósulása után az autópálya ezen szakaszai nemcsak biztonságosabbak lesznek, de a közlekedők számára kényelmesebb, kiszámíthatóbb utazást is biztosítanak majd.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.