Az útszakaszok és a pihenőhelyek útburkolatai is megújulnak a HE-DO kivitelezésében, az M1 Útépítő Kft. megrendelésének és az MKIF Zrt. megbízásának megfelelően.
Március közepén indította el az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a szintrehozás néven ismert hároméves országos gyorsforgalmi útfelújításának idei munkálatait. Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása során 2023-2025 között a Koncessziós Társaság által üzemeltetett mintegy 1200 km-es főpálya 43%-a, 538 km kap új burkolatot, ahol szükséges több rétegben is. Ez a felújítás az M3-as autópálya több szakaszát is érinti, most a HE-DO által kivitelezett több projektelemet is bemutatunk a cég honlapján megjelent tájékoztatást felhasználva.
A munkálatok az M3-as autópálya több szelvényét és pihenőhelyét érintik: a 77+550 és 78+850 kilométerszelvények közötti szakaszokat mindkét oldalon, a Gyöngyös-keleti csomóponttal együtt, valamint a 116+000 és 126+000 kilométer közötti jobb pályát. Ezen kívül megújulnak a Borsókúti, Nagyfügedi és Mezőszemere pihenő burkolatainak bizonyos szakaszai is. A kivitelezés során a régi, elöregedett burkolatot teljesen eltávolítják a szakemberek, majd repedésjavítás és aszfaltrács beépítése után új kötő- és kopóréteget alakítanak ki. A burkolat mellett a padkák is újraépülnek.
A kivitelezési munkák célja, hogy a megnövekedett forgalmi terhelésnek megfelelően, biztonságosabb és hosszú távon fenntartható pályaszerkezet készüljön el. A projekt az MKIF Zrt. megbízásából, a koncessziós szerződés keretében, az M1 Útépítő Kft. megrendelésében valósul meg a HE-DO kivitelezésében.
Az idei munkák 2025. március 17-én kezdődtek, és a tervek szerint augusztus 31-ig be is fejeződnek. Az első szakaszok már elkészültek: a 77+550–78+850 km közötti jobb pálya, valamint a Gyöngyös-keleti csomópont már új burkolatot kapott, ahogyan a 116+000–118+000 km szelvény közötti szakaszon is megindulhatott a forgalom, ezen kívül a Nagyfügedi pihenő kopórétege szintén elkészült. Jelenleg a Borsókúti pihenő bal pályáján az aszfalt új kötő- és kopórétege készül, illetve párhuzamosan halad a burkolatmarás a 118+000–126+000 km közötti jobb oldalon, teljes pályazár mellett.
A projekt nem csupán méreteiben jelentős, hanem kivitelezési sajátosságaiban is. Az egyik legnagyobb kihívás a forgalom folyamatos fenntartása a munkálatok mellett. A tervezésnél és napi szervezésnél figyelembe kell venni az ünnepnapokat, a környékbeli eseményeket, és mindent, ami forgalmi szempontból fontos lehet. A gyors reagálás és a helyszíni szervezés kulcsfontosságú a felújítás ütemterv szerinti haladásához, amelyhez a projekten dolgozók munkája és szakértelme alapvetően hozzájárul.
Az elvégzésre kerülő munkafolyamatok a koncessziós szerződés keretében vállalt üzemeltetési és felújítási kötelezettségek részét képezik. Mivel az M3-as autópálya rendkívül forgalmas, és jelentős tranzitforgalmat is lebonyolít, elengedhetetlenné vált a teljes burkolatcsere és a pihenőhelyek korszerűsítése. A projekt megvalósulása után az autópálya ezen szakaszai nemcsak biztonságosabbak lesznek, de a közlekedők számára kényelmesebb, kiszámíthatóbb utazást is biztosítanak majd.
Az MKIF már dolgozik a lebontásra szánt régi átkelő mellett az új gyalogos-kerékpáros műtárgy alapjainak letételén.
Bár a legtöbben csak a tereléseket és burkolatcserét látják, az MKIF Zrt. munkája autópályáink kezelésében ennél jóval sokrétűbb. Az üzemeltetés léptékéről és feladatairól Tóth János üzemeltetési koordinációs igazgatóval beszélgettünk.