A tervezési feladatokat az UTIBER Közúti Beruházó Kft., az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt., és a Pannonway Építő Kft. konzorciuma végzi el.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) nyertest hirdetett az M60-as gyorsforgalmi út befejező, harmadik szakaszának megtervezésére. Az új gyorsforgalmi útszakasz Barcs és a horvát országhatár között fog létrejönni – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből.
A tervezést az UTIBER Közúti Beruházó Kft., az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt., és a Pannonway Építő Kft. konzorciuma végzi el nettó 60,8 millió forintos beruházás keretében. A nyertes ajánlattevő feladatai közé tartozik továbbá a tanulmányterv és a környezeti hatástan elkészítése is.
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a NIF Zrt. tavaly augusztusban hirdette ki a nyertes konzorciumot a három részből álló projekt második ütemének kivitelezésére, mely Pécset és Szigetvárat köti össze 37 kilométeren. Az első két szakaszra már egyaránt elkészült a környezetvédelmi hatástanulmány, a megvalósíthatósági tanulmány, valamint környezetvédelmi engedélyekkel is rendelkeznek.
A soron következő tervezési feladat harmadik, egyben befejező részeként új nyomvonalon fog létrejönni ez a 3 km hosszúságú, kétszer két sávban elterülő gyorsforgalmi út. A kezdőpontja a Barcson áthaladó 6-os főútból fog indulni, és az országhatárnál húzódó Drávánál fog végződni.
A közbeszerzés előírja a nyertes tervezőnek, hogy jelölje ki a Horvát partnerrel együttműködésben az útvonal pontos határmenti pontját és szögét, a magyar oldalon pedig határozza meg a 6-os főúthoz igazított csomópontját.
A projektleírás kitér arra is, hogy a tervezett útnak tekintettel kell lennie a már meglévő, környezetvédelmi engedéllyel rendelkező M60-as részét képző Szigetvár – Barcs közötti projektterületre, illetve a 68-as főút kapcsolatra is.
A NIF Zrt. arra is felhívta a figyelmet, hogy a határhíd tervezése nem feladata a közbeszerzés nyerteseinek, viszont a tervezés során az út magassági vezetésében figyelembe kell venni egy leendő átkelő útpályájának megfelelő elérését.
Ez azt jelenti, hogy a barcsi határátkelő hely után, a jelenleg személy- és áruforgalmat biztosító Dráva-hídon felül, egy új, 6-os főúthoz csatlakozó gyorsforgalmi közlekedést lebonyolító híd megépítését is tervezik.
Érdekességképpen a Dráva-híd történelmi szempontból is jelentős, a hidat ugyanis a szerbek részben 1941-ben, részben pedig 1944-ben, a második világháború során is felrobbantották. Ezt követően több évtizedes szünet után, magyar és horvát államközi megállapodás révén készült el az új híd, melyet 1974. október 25-én adtak át.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.