A kisebb energiaigénnyel előállított, így környezetkímélőbb WMA, vagyis mérsékelten meleg aszfalt felhasználásával végzik el az M60-as autópálya karbantartási munkálatait.
A STRABAG szakemberei a Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. megbízásából nagy karbantartási munkálatokat végeznek áprilistól-októberig az M60-ason. Ennek során változó hosszúságú – 1-4 km-es – szakaszokon a haladó-, illetve az előzősávon, a le- és felhajtó ágakban kopófelület felújítások zajlanak, illetve ahol a pálya állapota megkívánja, mélyebb beavatkozásokra is sort kerítenek.
Az M60-as bal pályán a 9+500-6+700 kilométerszelvényei között a kopóréteg marása után, ahol szükséges volt a kötőréteget is kicserélték. A WMA, vagyis a mérsékelten meleg aszfalt 700 méteren került a kötőrétegbe, 1400 méteren pedig a kopórétegbe.
A STRABAG saját építőipari vizsgáló laboratóriumánál, a TPA-nál folyamatosak a kutatások és a fejlesztések, amelyek azt célozzák, hogy a meleg aszfaltkeverékekkel azonos tulajdonságú, de annál kevesebb energiafelhasználással és károsanyag-kibocsátással előállítható és bedolgozható aszfaltkeveréket állítsanak elő.
A warm mix asphalt (WMA), vagyis a mérsékelten meleg aszfaltkeverék a gyártástechnológia fejlődésével a hagyományoshoz képest akár 10-15 Celsius fokkal alacsonyabb hőmérsékleten gyártható, amivel 20-30 százalékos fűtőanyag megtakarítás érhető el.
A bólyi csomópont előtti szakaszon WMA, vagyis a hagyományos meleg aszfalt előállításhoz képest kevesebb energiát igénylő keveréket használtak a felújítás során. A felület előkészítése teljes egészében megegyezett a hagyományos melegaszfalt bedolgozása előtt elvégzett műveletekkel.
Nagynyomású vizes mosóval megtisztították a felületet, elvégezték a repedésjavításokat rávágással és modifikált bitumen kiöntéssel. Majd WMA alkalmazásával megépítették az új burkolatot. A keveréknél alkalmazott emulzió - az útügyi előírások szerinti polimer modifikált bitumenemulzió -, ugyanaz, mint meleg aszfaltoknál. A két aszfaltréteg összetétele tehát azonos, de a gyártási eljárások eltérnek egymástól.
Az alacsonyabb gyártási hőmérséklet miatt a bitumen kezdeti öregedése csökken, ami hosszabb élettartamot is eredményez, ennek főként a megrendelő a haszonélvezője. A WMA esetében a melegaszfalthoz hasonló módon biztosítható a kőváz homogén bevonata, a tömöríthetősége is vetekszik a hagyományos aszfaltokéval.
Összességében jelentős, akár 50 százalékkal is csökkenthető a károsanyag-kibocsátás mértéke, ami környezetvédelmi szempontból is lényeges.
További előnye a WMA keverékeknek, hogy mivel a bedolgozhatóságának alacsonyabb a hőmérsékleti határa, a terítéshez és a tömörítéshez szükséges viszkozitás ideje hosszabb, ezáltal a szállítási távolság növelhető.
Géphiba fellépése esetén tovább bedolgozható marad az aszfalt akár a tehergépkocsin, akár a bunkerben.
A rendelkezésre álló mérési adatok alapján az alacsonyabb energiaigényű keverékek is képesek a melegaszfalt gyártása és beépítés során rögzített követelmények teljesítésére. Az alacsonyabb gyártási hőmérséklet megnyújtja a termikus fáradások miatti repedésekkel szembeni ellenállás időtartamát, vagyis megnő az élettartama. Az alacsonyabb hőmérséklet miatt a bedolgozás során kevesebb káros gőz keletkezik, ezáltal javulnak a munkakörülmények.
A WMA alkalmazásánál megnő a keverékben lévő víz párolgásának ideje, ezért az elkészült burkolat a hagyományossal szemben később terhelhető. Hátránya, hogy kézi bedolgozása nehézkes, ezért kapubejárók, csomópontok, útcsatlakozások kialakítására nem optimális. Az autópályák, új utak építésénél jól alkalmazható.
Az M60-as felújítását a pécsi keverőüzem szolgálja ki. A munkaterületen az eredeti elmart pályaszerkezeti rétegrenddel azonosan alakítják ki a burkolatot. A mérsékelten meleg aszfalt bedolgozásának nincs a hagyományos aszfaltétól eltérő gépigénye. A munkálatok során a kopóréteghez kb. 9300 tonna tartós, kővázszerkezetű aszfaltot, a kötőréteghez kb. 11 300 tonna aszfaltot használtak fel, utóbbiban 15 százalék volt az újrahasznosított anyag. Ezáltal tovább csökkenthető a környezeti terhelés.
A STRABAG számos projektnél, így például a szentlőrinci útfelújításoknál is alkalmazta már a környezetkímélőbb megoldást kínáló mérsékelten meleg aszfaltot. A vállalat elkötelezett a tevékenységével járó károsanyag-kibocsátás jelentős mérséklése mellett. A legújabb orosházi aszfaltkeverő üzemük is számos olyan technológiai megoldással kezdte el a működését, amivel nagy mértékben hozzájárulnak a klímavédelemhez.
Jelentős eltérés mutatkozik a fenntarthatósági kérdések kezelésében a nagyvállalatok és a mikro- és kisvállalkozások között. Az ÉVOSZ első alkalommal monitorozta a tagvállalatait, így képet kaptak a felkészültségük szintjéről és arról, milyen nehézséget jelent az érintetteknek a kapacitáshiány, az adminisztratív terhek és a magas költségek miatt a kitűzött klímavédelmi célok teljesítése.
Zöld technológiákkal valósulhat meg Szlovénia legmagasabb, 100 méter magas irodaháza. Aláírta a Mendota Invest, az OTP Csoport tagja és a ljubljanai Emonika fejlesztés befektetője a szerződést a STRABAG-gal a projekt második, déli szakaszának megvalósítására. A beruházás az irodatornyon kívül, bevásárlóközpontot, szállodát és négy emeletes mélygarázst foglal magában.