A főváros, az agglomeráció és az ország közlekedése is átalakul a Déli Körvasút megépítésének köszönhetően. Részletesen bemutatjuk a projektet és az elmúlt év munkálatait.
A Déli Körvasút beruházása a fővárosi és hazai közlekedés szempontjából is meghatározó építkezés, melyben a magyar vasúthálózat egyik legnagyobb forgalmú, jelentősen kapacitáshiányos szakaszán, a budapesti Ferencváros és Kelenföld vasútállomások között újítják fel és bővítik ki a vasúti összeköttetést. A beruházás részeként a nagyobb forgalom következtében kialakuló zajterhet is kezelik és a környező zöldterületeket is látványosan fejleszteni fogják.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában megvalósuló hatalmas fejlesztést több ütemre bontották. Ezek közül az első már elkészült: a Rákóczi híddal párhuzamosan futó Déli összekötő vasúti híd felújítása melynek keretében két leromlott állapotú felszerkezet elbontásra került három új pedig megépült, ezáltal a Déli összekötő vasúti Duna-híd három vágányon biztosítja az átkelést. Ehhez az első ütemhez és az új harmadik hídszerkezethez és vágányhoz kapcsolódik a Déli körvasút második üteme, a jelenleg kivitelezés alatt álló „Ferencváros – Kelenföld vasútvonal kapacitásbővítésének építési munkái” projekt.
A Déli Körvasút projekt megvalósításával felszámolják a kapacitáshiányt, bővítik a folyamatosan növekvő igényű agglomerációs vasúti személyforgalmi hálózatot, valamint a szintén dinamikusan növekvő teherforgalom akadálytalan lebonyolítását is lehetővé teszik. Az sem elhanyagolható tényező, hogy az érintett útvonalon halad át három, Magyarországon át vezető európai uniós vasúti korridor is (a vonalszakasz MÁV Zrt. 1-es, Budapest−Hegyeshalom−Rajka vasúti fővonalának része).
A jelenleg is zajló második ütem kivitelezője a V-Híd Zrt., míg az építkezéshez szükséges terveket a Kontúr Csoport Kft. készíti el – a tervezés és a kivitelezés párhuzamosan zajlik. A finanszírozást az IKOP_PLUSZ-2.1.0-23-2023-00002 és az IKOP-2.1.0-15-2021-00063 Támogatási Szerződések segítségével valósítják meg (a rövidítés az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program kifejezést takarja). Továbbá a szintén uniós CEF2 (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrása kapcsán a támogatási megállapodásról tárgyalnak.
Lapunkat a projektről és az elmúlt egy évben lezajlott munkáról a minisztérium szakemberei tájékoztatták. Cikkünk következő részében az így kapott információk segítségével bemutatjuk, mi minden épül, illetve fog megépülni a második ütemben, majd azt követően az elmúlt év kivitelezéseire fókuszálunk.
A hatalmas projektelem központi részeként felújítják a vágányokat, illetve kettőről három, esetenként pedig négyvágányosra bővítik a vonalat.
A teljes Ferencváros-Kelenföld szakaszon mintegy 4 kilométer hosszú sávon dolgoznak, az egymás mellett futó sínpárokat pedig összesen 7,7 kilométeren építik át, míg új vágányt 6 kilométeren építenek ki. Annak érdekében, hogy a vágányok számának növekedése miatt ne kelljen jelentősen nagyobb területet elvenni a vasút melletti parkokból, közterületekből, mintegy 5,1 km hosszan létesül vasbeton támfal.
A Déli Körvasút hídépítései |
---|
A felsoroltak mellett Pesten kettő, míg Budán öt helyszínen épülnek és újulnak meg vasúti hidak Hét híd újul meg és épül át:
|
A szomszédos területek egyszerűbb megközelíthetősége és a biztonságos átkelés érdekében öt új gyalogos-kerékpáros aluljárót alakítanak ki, melyek végállapotban tervezett funkciójáról később születik döntés. Emellett mintegy 35.000 m2 zajvédőfalat is felépítenek. A zajvédelmi intézkedések határozottan kiemelkedőnek számítanak, fokozottan hatékony szerkezet készül, emellett a passzív zajvédelemre is figyelnek a kivitelezők.
Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban két új megálló is épül a vonalon (Pesten a Közvágóhíd, Budán a Nádorkert megállóhely).
Új vasúti megállóhelyek: |
---|
Közvágóhíd: A városi jelentőségű csomópontban nemzetközi, távolsági és elővárosi vonatok is megállnak majd. Elsősorban a Milleniumi kulturális negyed, a pesti belváros, valamint a Déli Városkaput fogja kiszolgálni. Középperonos, négyvágányos kialakítású lesz, mintegy 3000 m2 alapterülettel, melyet 4 db lift és 4 db mozgólépcső szolgál majd ki. A várócsarnok és a kapcsolódó helyiségek alapterülete összesen a tervek szerint mintegy 2041 m2. Nádorkert: Az elővárosi megállónak tervezett Nádorkertben távolsági vonatok nem állnak majd meg. Elsősorban az Infoparkot, az egyetemi negyedet, a Kopaszi-gátat, a BudaPart lakó- és irodanegyedet, illetve lágymányosi lakótelepet szolgálja majd ki. A közép- és oldalperonos kialakítású megállóhely alapterülete mintegy 5000 m2 tervek szerint. |
Az elmúlt évben számos látványos munkafázist zárult le. A minisztérium szakemberei a felsorolást a támfalépítési munkálatokkal kezdték: megtudtuk, mind a pesti, mind budai oldalon jól haladnak a vasúti pályafejlesztést alapvetően megelőző feladatokkal. Kiemelték: a Szerémi út és Bartók Béla út közötti szakaszon elkészült az építendő támfalak alapozásának 100%-a, valamint a támfalszerkezetek több mint 50%-a.
Ezt követően szó esett arról is, hogy 2024. novemberére a kivitelező befejezte a Bartók Béla úti új északi híd szerelőterületének kialakítását.
Itt a csaknem 5 méter magas töltés 98 méter hosszú és 22 méter széles, mely lehetőséget biztosít az ezer tonnás felszerkezet összeszereléséhez, így a közeledési csomópont lezárása nélkül folytathatók a munkálatok.
A csomópont ideiglenes forgalmi állapota várhatóan 2027 végéig marad fenn, a híd építésének gördülékeny lebonyolítása érdekében.
2024. novemberében kifejezetten látványos és magas szakmai kihívást jelentő feladatra került sor: betolták a helyére az első új acélhidat a Budafoki úton.
A szakemberek a készre szerelt acélszerkezetet speciális, nagy teherbírású acélgörgők segítségével, hidraulikus sajtóberendezések alkalmazásával juttatják végleges pozíciójába.
A kivitelezés előrehaladásával párhuzamosan zajlanak a közműkábel kutatási és kiváltási munkálatok – ezek Budapesten gyakran kifejezetten jelentős erőforrásokat igényelnek, hiszen a város az elmúlt évszázadban több olyan korszakon is átesett, ahonnan nem maradtak meg pontos, vagy éppen jó állapotú tervrajzok. Ahogyan pedig a vasútépítési munkálatok előre haladnak, a szükség szerinti ideiglenes forgalomtechnika kiépítése is megtörténik.
Elkészült a Dombóvári út térségében a Nádorkerti felhajtó felett tervezett új vasúti híd kivitelezéséhez szükséges támfal alapozása is: így elrajtolhatott a híd építése.
Kitértünk arra is, hogy a minisztérium 2024. májusában úgy döntött: a budai oldalon se hétköznap éjszaka, se hétvégén nem végeznek munkát a lakókörnyezet védelme érdekében. Ennek megfelelően ezekben az időszakokban csak különösen indokolt esetben, egyedi engedély birtokában dolgozhatnak a kivitelezők. A megismételt környezetvédelmi engedélyezési eljárása szintén folyamatban van.
Végezetül a minisztérium munkatársai a távlati tervekről is beszéltek lapunknak. Elmondták: a V-Híd ütemezése alapján tervezetten 2026. májusáig elkészül az összes új északi oldali híd építkezése (a hídszerkezetek gyártása folyamatban van), illetve egy teljes új vágány is.
További fejlesztések Szolnokra hozataláról is tárgyalnak.
A BKV összesen 27 mozgólépcsőt cserélne és 8 ferdeliftet építene be; a 21 milliárd forintos program finanszírozója az Európai Fejlesztési Bank.