Az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb vízrendezési beruházássorozatát fejezi be a Szabadics Zrt. a Marótvölgyi öblözetben: a Kis-Balaton vízvédelmi rendszere válik teljessé több mint 20 év után a vállalat munkájával. A fejlesztés részleteiről Presír József projektvezetőt kérdeztük meg.
Jelentős vízgazdálkodási feladatot vállalt el a Szabadics Zrt. a Kis-Balatonnál: egy közel 210 hektáros terület vízrendezésébe fogtak a Marótvölgyi-csatorna környezetében. A Somogy-Zala megyehatár somogyi oldalán négy település területét érintő munkálatok során egyszerre óvják meg a környéket a bel- és árvízveszélytől, védik a természetet és fejlesztik az infrastruktúrát.
A Marótvölgyi-projekt ezen felül azért is szimbolikus jelentőségű, mert ezzel a fejlesztéssel válik teljessé a Kis-Balaton több évtizedes átfogó vízrendezési beruházása, melyben a vállalat hangsúlyos szerepet játszott.
„A fejlesztés június végére mintegy 50 százalékban elkészült, a földmunkákat pedig október-november végére fogjuk befejezni" – mutatja be a helyzetet Presír József. A projektvezető egyben rögtön el is mondja a nagyszabású, másfél milliárd forintos beruházás részleteit.
A vízrendezési projekteknek mind megvannak a sajátosságaik, nincs kettő ugyanolyan – emeli ki a szakember. Azonban az ilyen beruházásoknak mindig vannak hasonlóságaik is, van egy eszköztár, melyet az ilyen mélyépítési munkáknál használ a szakma. Ezekkel az eszközökkel elérik, hogy a projekt befejeztével a környék árvizeit és belvizeit le tudják majd vezetni és a Kis-Balaton vízrendezése tulajdonképpen befejeződik – derül ki a szakember szavaiból.
„Itt majdnem minden munkafázis előfordul, ami egy belvízrendezési projektben szóba jöhet: földmunkák, csatorna- és töltésépítés, illetve az ehhez kapcsolódó parkosítás” – kezdi a felsorolást a vezető mérnök. Mielőtt a listát folytatná, Presír József kiemeli: ezeket a feladatokat a természetvédelmi, mezőgazdasági és lakossági érdekek folyamatos figyelembevételével végzik el. A projektben mederbiztosítást is végeznek, zsilipeket is építenek és hídfejlesztési elemek is vannak, valamint a főnyedi szivattyútelep rekonstrukciója is megtörténik – derül ki végül szavaiból.
A Főnyed mellett Sávoly, Somogysámson és Szegerdő területét érintő fejlesztésben mind a beruházó vízügyi igazgatóságokkal, mind pedig a települések önkormányzataival napi kapcsolatban áll a Szabadics Zrt. A vállalat – a Kis-Balaton vízrendezését is magába foglaló – hosszú környezetvédelmi hagyományaihoz jól illik a projekt. Nem újdonság az, hogy a vizes élőhelyeken nem dolgoznak a nádasban a költési szezon alatt – mutat rá Presír József.
Miközben 4,2 kilométeren elvégzik a projekt nevét adó csatorna kotrását és mintegy 6 kilométernyi töltést építenek, a legkisebb részletekig tudnak vigyázni a természetre és egyben reagálni az élővilág minden igényére is.
„Van a munkaterületen egy földdepónia – egy feldolgozásra váró földtömeg – amiben fészket raktak a partifecskék. Őket természetesen nem bántjuk, az anyagot csak akkor fogjuk bedolgozni, amikor elköltöznek ősszel” – mutat rá a természetvédelmi munkálatokhoz szükséges hozzáállásra a mérnök.
Mivel az építkezés fontos célja az élővilág védelme, az ilyen hozzáállás alapvető a munkához. Ennél a Szabadics Zrt. azonban tovább is megy:
a fecskék földdepója melletti partszakaszt az eredeti tervektől eltérően, a védett madárfaj által kedvelt szakadópartként alakítják ki.
Szabó Ákos
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.