A tartószerkezeti vizsgálatok alapján új engedélyezési terv készült a múzeumhoz, ugyanis szerkezeti és alapozási megerősítésre is szükség van.
A friss tartószerkezeti vizsgálatok alapján új engedélyezési terv készült az Iparművészeti Múzeum (IMM) épületének rekonstrukciójára. Az eredetileg három évre tervezett felújítás előkészítése során azt is vizsgálják, hogy a statikai problémák miatt leemelt lanterna torony helyreállítható-e, vagy az újragyártására lesz szükség – derült ki az MTI híréből. A rekonstrukcióra vonatkozó módosított engedélyezési és kiviteli tervek elkészítését, illetve a kiegészítő tervezői szolgáltatásokat a Vikár és Lukács Építész Stúdió Kft. végzi, nettó 1,37 milliárd forintból.
A helyszínen tartott sajtótájékoztatón Cselovszki Zoltán, az IMM főigazgatója elmondta, hogy a múzeum Magyarországon a legtöbbet vizsgált épületek közé tartozik. Már a korábbi vizsgálatok tartószerkezeti mozgásokra utaltak, és a födémet tartó acélgerendázat elhajlása is beavatkozást igényel.
Mivel az épület az Ős-Duna feltöltött medrébe épült, komoly gondokat okoz a vizesedés, de a ház sérüléseket szenvedett a világháborúkban, az 1956-os forradalomban, az 1956-os földrengésben, majd a metró építése miatt jelentősen megsüllyedt, és egy nagyobb törés alakult ki az épületszerkezetben - számolt be.
A főigazgató elmondása szerint az eredeti homlokzati falazat nem épületkerámia burkolat fogadására épült. Az egykor változatos szükségmegoldásokkal rögzített kerámiaburkolat elvált a faltól, ami életveszélyes állapotot eredményezett. Ezért volt szükséges a homlokzat felállványozása és a díszítőkerámiák eltávolítása.
Minden leemelt épületelemet szkenneltek, QR-kóddal láttak el, így egy térbeli virtuális maketten pontosan beazonosítható az összes darab helye
Az eddigi vizsgálatok szerint a kerámiaelemek 95 százaléka restaurálható, megtisztítható és visszahelyezhető a homlokzatra, ezt azonban már biztonságos, 21. századi technológiával fogják megoldani.
A korábbi engedélyezési terv beadása után további vizsgálatokat is végeztek az épületen, ezek pedig új terv elkészítését tették szükségessé. Több helyen ugyanis új vasbeton keretek, vasbeton falak szükségesek a merevítéshez, meg kell erősíteni és a talajvíz ellen injektálni kell az alapokat, több területen pedig új alapozásra és megtámasztásra van szükség. Számos részen cserélni kell a korrodált födémeket, a terheléseket új acélgerendázattal kell átvinni a főfalra és a kupola alátámasztását, vasbeton szerkezetét is meg kell erősíteni.
Az eredeti állapot visszaállításában korabeli dokumentumokat, terveket és fotókat használnak segítségül. Ezek alapján látszik többek között az is, hogy az üvegcsarnok falait például csak 1920-ban festették fehérre, ezért - ha sikerül pluszforrást szerezni - helyreállítják az eredeti díszítőfestést is.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.