A kivitelezési munkálatokat a Strabag AG és a Strabag Általános Építő Kft. konzorciuma végzi, a szakasz legnagyobb hídja pedig a Doka zsalu- és állvány eszközparkjának alkalmazásával épül.
Ütemterv szerint haladnak a munkálatok az M76-os balatonszentgyörgyi csomópontjában. Az M76 jelű autóút I., és II. üteme az M7-es autópálya Holládi csomópontjától, Balatonszentgyörgy Fenékpusztáig tart, közel 9 km hosszban, melyet a NIF Zrt. megrendelésére, a Strabag AG és a Strabag Általános Építő Kft. konzorciuma kivitelez.
Az első szakasz nettó 21,6 milliárd, a második szakasz pedig nettó 17,2 milliárd forint hazai forrásból épül.
Az M76-os autóút jelenleg épülő I. és II. ütemében összesen 20 darab műtárgy kivitelezési feladatából áll, melyekhez a főbb szerkezeteket tekintve:
Mindkét ütemen gőzerővel folynak az építési munkálatok, az I. ütem jelenlegi szerződéses átadási határideje 2020. július vége. A szakasz egyes műtárgyaival, mint például az M7-es autópálya feletti gyalogos-kerékpáros felüljáróval, illetve az azt követő gyalogos és kerékpáros aluljáróval már majdnem 100%-ban elkészültek a szakemberek.
„Az útépítési munkákkal összehangoltan a többi műtárgy vasbeton pályalemezei is elkészültek, jelenleg a hidak szigetelése, szegélyeinek építése, aszfaltozási munkák, illetve a korlátok elhelyezése folyik. Ezt követően műtárgyépítés szempontjából már csak a próbaterhelés elvégzése, a vízelvezetés kiépítése, a forgalomtechnika kiépítése és egyéb befejező munkák maradnak még hátra” – nyilatkozta lapunknak a Strabag képviseletében Ádám Miklós főépítésvezető.
A II. ütemen a 76-os út korrekciója és az M76 autóút nyomvonala egymás mellé épül, valamint hamarosan elkészül a legtöbb műtárgy cölöpalapozása is. Az egyik híd a Zala folyó felett, a másik pedig a Balatonszentgyörgy - Tapolca - Ukk vasútvonal felett létesül, melyekre átkerül a jelenlegi 76-os út nyomvonala. Itt jelenleg a pályalemez építés folyik.
A főépítésvezetőtől azt is megtudtuk, hogy október-november környékére várható a forgalomterelés az addigra elkészült hidakra és ahhoz csatlakozó útszakaszokra.
Ezt követően kezdődhet el az épülő M76 -os út nyomvonalának és annak műtárgyainak építése, a Zala folyó felett elhelyezkedő, meglévő híd elbontását követően.
„Az említett M76-os út Zala folyót és a Balatonszentgyörgy - Tapolca - Ukk vasútvonalat keresztező szakasza, a meglévő 76-os út nyomvonalára kerül. A 2022 év elejei befejezéshez még rengeteg munka van hátra” – fejtette ki Ádám Miklós.
„ A szakasz legnagyobb hídja a Doka zsalu- és állvány eszközparkjának alkalmazásával épül, köszönhető ez a korábbi projekteken tapasztalt hatékony együttműködésnek” – mondta Ádám Miklós.
Főleg Framax és Frami Xlife keretes falzsalut, Staxo 100-as állványokat, illetve H20-as fatartókat használták a kivitelezők, az egyidejűségek miatt viszonylag nagy mennyiségeben. A gyakorlott szakembergárda, a helyszíni műszaki irányítás, illetve a zsalurendszer könnyű összeállíthatósága, mozgathatósága mind-mind elősegítették az ütemes haladást.
„Mindezekre a további munkák során is nagy szükségünk lesz” – emelte ki az főépítésvezető.
„Több nehézséget meg kellett oldanunk, de ilyen komplex feladatnál ezek gyakran előfordulnak. Legnagyobb kihívást minden szempontól a helyszíni adottságok, illetve az azokhoz történő térbeli és időbeni alkalmazkodás jelentették. Egy keresztező 400 kV-os légvezeték útjában állt a cölöpözésnek és a felszerkezet építésének. Ennek zavartatását szinte a végletekig kellett minimalizálni időben, illetve a vasútvonalak feletti nyílások gerendáinak beemelését is csak éjszaka végezhettük és azt sem folyamatosan” – árulta el Ádám Miklós.
„Ezeknek köszönhetően egyidejűleg jóval nagyobb eszköz- gép- és emberi erőforrásra volt szükség, mint szokásos esetben, hogy a leszervezett időpontokra az adott helyeken elérje a megfelelő készültségét a híd. De hála az projektben résztvevő személyeknek, kiemelve a helyszíni kollégákat, sikerült az akadályokat leküzdeni, „áthidalni” – avatott be minket a részletekbe a szakember.
A projektnek több különlegessége van, ilyen a magadott beépülő anyagok összmennyiségén túl például az egyes hidakra betervezett FI150-es, azaz 150 cm magas előfeszített vasbeton hídgerenda, melyből a leghosszabb közel 45 méter. Szállításuk a gyárból több vasútvonal igénybevételével történt, egy az építési helyszín közelében kialakított vasúti kirakodó helyre, ahonnan közúti trélerekkel érkeztek egyenként a hídgerendák a beemelési helyükre.
Az első ütem szerződés szerinti várható befejezése 2020.07.31., a második ütemé pedig 2022.01.31.
A derecskei Agroszika régi terve valósult meg a beruházással.
A HelloParks Fóton sikeresen bérbe adta egy újabb logisztikai raktárának 100 százalékát, folyatják a komplexum bővítését.