Az A-Híd a főváros legnagyobb múltú állandó hídján minden részéletre odafigyelve dolgozik.
Több ezer ponton vizsgálják át a mintegy 380 méter hosszú Lánchíd bentmaradó acélszerkezetét, majd egyedi tervek alapján végzik el rajta a helyszíni javításokat a szakemberek. A Budapesti Közlekedés Központ (BKK) megbízásából dolgozó fővállalkozó A-Híd Zrt. munkájával az átkelő felújítása zökkenőmentesen halad, a szükséges munkákat ütemezetten követi az új acél pályatáblák beépítése, az átjárók fejlesztésének feladatait is végzik – derül ki a beruházó kora délutáni sajtóközleményéből.
A fejlesztésről folyamatosan beszámol lapunk is, most is a helyszínen kapott információkkal tudjuk kiegészíteni cikkünket.
Mint írják, a munkák során csak kereszttartóból százöt darabot vizsgálnak meg a Lánchíd felújításán dolgozó szakemberek.
A feltárt részeket előbb megtisztítják, felmérik az állapotukat, ellenőrzik a lemezek vastagságát, majd kereszttartónként mintegy 30–45 tételt tartalmazó, részletes hibatérképet állítanak össze. Számítások szerint csupán ezeken az elemeken több ezer hiba vár javításra az átkelő bentmaradó acélszerkezetén.
Elsősorban a hőtágulási (dilatációs) réseknél, valamint az elöregedett vasbeton útpálya szegélyei mentén viselték meg a hidat a szennyeződések és a nedvesség. Ezeken a pontokon az elmúlt évtizedekben nagy mennyiségű csapadék és sós hólé szivárgott a hídszerkezetre, így a körülötte lévő elemek jelentősen rozsdásodtak. A bontásnak köszönhetően ugyanakkor feltárult a mérnökök előtt, hogy nem csak a rozsdával kell megküzdeni,
van olyan része a tartószerkezetnek, amely azért deformálódott, mert korábban egy hajó nekiütközött.
A munkafolyamatok összehangolása óriási mérnöki kihívást jelent: módszeresen kell haladni a munkaterületen, az acélszerkezeteket készítő gyárban, valamint a tervezőirodában is. Miután a szakemberek eldöntik, hogyan és milyen mértékben kell javítani a hibákat, mindegyikre tervet készítenek, amelyeknek megfelelően egyedileg legyártják a javításhoz szükséges alkatrészeket és a cserélendő elemeket.
Miután elvégezték az elsődleges javításokat és felületkezeléseket, folyamatosan kerülnek a helyükre a régi vasbetont váltó korszerű, trapézbordákkal merevített, úgynevezett ortotróp acéltáblák is. Az új elemek alatt a szakemberek tovább dolgoznak a bentmaradó szerkezeten a híd alá függesztett állványzatról, gondosan haladva a rendelkezésükre álló, szűk területen.
A projekt más részeinél is a hídhoz hasonló gondossággal járnak el: az aluljárók bontásánál ugyancsak anyagvizsgálatokra van szükség, hogy feltárják a megmaradó vasbeton szerkezetek hibáit.
A Lánchíd 2023-ra újul meg teljesen. A korszerűsítéssel kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon folyamatosan nyomon követhetők.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.