2024.12.11, Szerda
Lánchíd: miközben bontják a régi pályaszerkezetet, már gyártják az újat
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Lánchíd: miközben bontják a régi pályaszerkezetet, már gyártják az újat

magyarepitok.hu

2021.07.22. 13:28 - Szabó Ákos

Az A-Híd kivitelezésében megújuló történelmi híd új pályaszerkezete átlagosan hat tonnás acéltáblákból áll majd.

Hirdetés

Múlt héten beszámolunk arról, hogy az A-Híd Zrt. szakemberei elkezdték elbontani a régi, elhasználódott pályaszerkezetet az átkelőn: az régi vasbeton szerkezetet mintegy „felszeletelik” és így emelik ki helyéről. Mint korábban, a Lánchíd-felújítás elején szervezett sajtótájékoztatón egy történelmi visszatekintés során elhangzott: a kivitelező nemcsak elbontja a pályaszerkezetet hanem teljesen újjá is építi.

 

Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Talán a pályaszerkezet történetén keresztülérhető tetten legjobban a Lánchíd megújulása és a hidász szakma technológiai fejlődése az elmúlt bő másfél évszázadban:

  • 1849-ben fából volt a pályaszerkezet,
  • 1916-ban zórés-vas pályaszerkezetet alakítottak ki fakocka-burkolattal,
  • a második világháború rombolása után pedig vasbetonból készült el, aszfalt útpályával.

A vasbeton-pályalemez és pályaszerkezet mostanra már elöregedett, és fontos, hogy modern, acélszerkezetre és lemezekre cseréljék. Ez sokkal jobban reagál a terhelésre, tartósabb és sokkal könnyebb is, mint a vasbeton, így az évszázados hídnak sokkal szervesebb részét tudja majd alkotni, mint az eddigi pálya.

 

 

Így néz ki az üzem, ahol az új pályalemez épül

Most a beruházó BKK az úgynevezett ortotróp acél pályalemezek csepeli gyártási helyszínén mutatta be a folyamatot, ahová fotósunk is ellátogatott.

 

 

Mint a helyszínen megtudtuk, összesen 94 darab acéltábla készül el és darabonként átlagosan 6 tonnát nyomnak majd (ezzel együtt összeségében a híd könnyebb lesz felszerelésükkel, mint a régi pályalemezzel volt). Az első elemek pedig már el is készültek.

 

 

A pályalemezek átlagos mérete 3,4 x 7,3 méter, azonban várhatóan ennél is nagyobb elemeket is gyártanak majd. A már legyártott első acéltáblákat még korrózióvédelmi bevonattal látják el, ezt követően pedig várhatóan néhány héten belül szállítják el őket az újjáépülő hídhoz.

 

 

Galéria

ÚtépítésA-Híd Zrt.LánchídBudapesthídépítéshídfelújítás

Hírlevél

Hirdetés