A Semmelweis Egyetem egyedülálló gyakorlati oktatási centrumának építéséről Badar Pétert, az Épszerk-Pannónia Invest Építőipari Kft. létesítmény főmérnökét kérdeztük.
Hauszmann Alajos a 19. század kiváló magyar építészei közül is kiemelkedik középületeivel. Bár a legtöbban a Budavári Palota átépítése miatt ismerik a nevét, számtalan iskola és kórházépület terve kötődik a nevéhez – különösen Kolozsváron és Budapesten. A jellegzetes ikonográfiai jegyekkel, téglaburkolatos homlokzatokkal és félköríves záródású nyílászárókkal képzett, erős szimmetriára építő homlokzatok a főváros látképnek természetes elemeiként mára beivódtak a köztudatba. Középületeinek jellemző példája az Üllői út 93. alatti telken álló, egykori Törvényszéki Orvostani Intézet is, amelynek átépítésével és egy új szárny kialakításával jöhet létre rövidesen a Semmelweis Egyetem új innovációs központja.
A Semmelweis Egyetem II. sz. Patológiai Intézetéhez kapcsolódó fejlesztés a patológiai intézet részbeni átalakítása, valamint egy új épület, a Nemzeti Orvosi Innovációs Képző Központ (NOIKK) kialakítása által jöhet létre. A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. generálkivitelezésével megvalósuló építkezésen az Épszerk-Pannónia Invest Kft. szerkezetépítő alvállalkozóként dolgozik. Az új épület vasbetonszerkezete pedig a napokban eléri legmagasabb pontját, így a „bokrétaünnep” alkalmából a projektet koordináló Badar Pétert, az Épszerk-Pannónia Invest Építőipari Kft. létesítmény főmérnökét kérdeztük a munka kihívásairól.
Mint a Semmelweis Egyetem fejlesztési tervében írták: „A NOIKK hazánkban és nemzetközi szinten is egyedülálló módon egyesíti a Semmelweis Egyetem oktatási, betegellátási és kutatási hármas egységét.”
A Fusion Architect Kft. által készített tervek szerint az összesen közel hétezer négyzetméter nettó szintterületű új épület -3 parkolószint + földszint + 6 emelet felépítésű, lapostető lefedésű lesz, míg a meglévő patológiai épület egy -1 + földszint + 4 emelet magas, magastetős intézmény. A kettő az aulatéren, valamint a -1 szinten létesítendő átjárón keresztül csatlakozik majd egymáshoz.
„Jelenleg a zárófödémek építése az egyik fő feladatunk, amelynek különlegessége – tudtuk meg Badar Pétertől – az egy-, illetve kétirányú lejtésben történő kialakításuk. Emellett az épület közlekedő helyiségében található, közel 10 méteres fesztávolságú, alulról is lépcsőfokokat formázó, 15 centiméter húsvastagságú, egyeneskarú lépcsők építésén dolgozunk.
A főépületen ezeken kívül mindennel elkészültünk: a kültéri gyalogos- és autórámpával csakúgy, mint az íves falú növénykazettával, a talajszondák számára épült osztó-gyűjtő aknával vagy a szellőzőaknával.” Az épületen belül jelenleg a betonkozmetikai munkák zajlanak.
Ennek köszönhetően elkezdődhetett a nyaktag kivitelezése is: a két szerkezet a résfal átvágásával, illetve gondosan megtervezett és kialakított dilatációs kapcsolattal kötődik majd egymáshoz. „Jelenleg a cölöpfejek visszavésése történik, ami után – mondta – a talpgerendák betonacél szerelése, zsaluzása és betonozása következhet.” A szerkezetépítés természetesen szorosan összekapcsolódik a vízszigetelési munkálatokkal, hiszen mindkét épületnél porszárazsági igényeknek kell megfelelnie a kivitelezőnek.”
„Némi izgalomra adott okot – részletezte a létesítmény főmérnök – a szomszédos épület mellé építendő monolit vasbeton fal, amelyet egyoldali falzsaluzási technikával, illetve rendkívül óvatos betonozással kellett megoldanunk. Mindezt hat szinten keresztül, ráadásul a szomszédos épület tetőterében a tűzfal vastagsága már csak nagyjából 15 centiméter volt, ezért ott a falzsalu átkötéséről és a téglafal megtámasztásáról külön gondoskodnunk kellett.
Az ÉPI a Peri Skydeck födémzsalurendszerét választotta a kivitelezéshez, ezzel rendkívül gyorsan és hatékonyan végezhették el a födémek be-, és kizsaluzását, minimális anyagmennyiség mellett.
Rendkívül hatékonnyá tudták tenni továbbá a négykarú lépcső építését a saját maguk által gyártott lépcsőkarok alkalmazásával, amelyből összesen 31 darabot helyeztek el a legalsó parkolószinttől egészen a hatodik emeletig.
Az új épület szinte minimális energiát fog igényelni, a beruházásban az elhanyagolt partszakaszt is felújítják.
Tizennégy utca, több mint 21 800 négyzetméternyi útfelülete, 6435 négyzetméternyi járda újul meg és 120 új parkolóhely is épül két projektben a jövő év végéig a Duna mentén fekvő Gönyűn. Ez a település eddigi történetének legnagyobb önerőből megvalósított beruházása.