Vármegyéken átívelő útfejlesztést valósít meg a Colas Út Zrt.. Felújítják és közel három kilométeren négysávossá bővítik a 441-es főút Kecskemét és Nagykőrös közötti szakaszát.
Magas készültségi szinten van a Nagykőröst és Kecskemétet összekötő 441-es főút felújításának és átépítésének számos projekteleme – tudta meg portálunk. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában zajló fejlesztés kivitelezésén, a Colas Út Zrt. munkatársai dolgoznak annak érdekében, hogy növeljék a közlekedésbiztonságot és csökkentsék az utazási időt a Cegléd-Nagykőrös-Kecskemét vonatkozásában.
A leromlott állapotú főúton a kecskeméti nagyberuházások miatt jelentősen megnőtt a forgalom a közeli településekről munkába ingázók révén.
A forgalmi igényekhez igazodva, kibővítik a 441-es főút egy szakaszát 2x2 sávosra.
A projekt keretében ezenkívül a tíz kilométeres útszakaszon:
A munkagépek 2022 február eleji felvonulása óta több alkalommal is hírt adott portálunk az összetett feladatokat tartalmazó kivitelezésről.
A munkálatokat öt ütemre bontva végzik, ezek mindegyikében történt közmű kiváltás, áthelyezés, átépítés.
A projekt aktuális állásáról Szabó Csaba, a Colas építésvezetője adott tájékoztatást.
A munkálatokkal érintett útszakasz Pest vármegyei részén a kivitelezés az utolsó fázisa felé közeledik. Itt a 17+265-18+205 km szelvények közötti szakaszon kívül, - ahol 11,5 tonnás burkolatmegerősítést végeztek - a földmű szinttől a talajstabilizációt követően teljesen új pályaszerkezet épült.
A két Nagykőrösön épülő körforgalom közül a Téglagyár úti körforgalom szinte teljesen elkészült. A 441-es főút és a 4614-es út találkozásánál is a befejezéshez közelednek a körforgalom kialakításánál. A 100 százalékhoz közeli szinten állnak az M44-től a vármegyehatárig tartó szakasz kivitelezésével is.
A főútnak ezen az öt kilométeres szakaszán a kivitelező nyolc útcsatlakozást és három pár buszöblöt is kialakít.
A főút Bács vármegyei szakaszán zajló munkálatairól Szabó Csaba elmondta, a megyehatártól a Katonatelepig tartó útszakasz kivitelezése 75 százalékos készültségi szintet ért el.
A főút felújítását helyenként lokális pályaszerkezet cserékkel végzik el. Ebben az esetben hét centiméter mélységben kimarják az érintett útszakaszt, majd kötőaszfalttal visszaépítik.
A főút 2x2 sávosra bővítése a kecskeméti 445-ös északi elkerülőtől a katonatelepi Mathiász Általános Iskoláig -, mintegy 2,79 kilométeres szakaszon valósul meg. Itt teljes hosszban szerviz- és kerékpárutakat is létesítenek.
A főút új sávjainak kialakításához az útalaphoz 30600 köbméter anyagot használtak fel.
A Katonateleptől a végszelvényig tartó szakaszon a hat keresztező utcánál jelzőlámpás csomópontokat építenek. Kialakítanak egy jelzőlámpás gyalogátkelőt is, öt pár buszöblöt valamint három útcsatlakozást.
Az építésvezető elmondta,
a 441-es főutat Nagykőrös-Kecskemét között, a Katonatelepnél lévő négysávos szakasszal együtt a forgalomba helyezést követően, várhatóan 2024 nyarán már forgalomkorlátozások nélkül használhatják a közlekedők.
A teljes projekt során 56 820 tonna aszfaltot használnak fel, amelyet a Colas kiskunfélegyházi és dunaharaszti aszfaltkeverőjéből szállítanak a munkaterületre.
A Pest vármegyei útszakaszon a Colas szakemberei a hideg remix eljárást alkalmazták. A Magyarországon egyelőre ritkán alkalmazott technológia lényege, hogy az elhasználódott pályaszerkezetből visszanyert, még hasznosítható aszfaltot kötőanyaggal és vízzel elkeverve, visszaépítik a cementes remix alapréteg kialakítása során, majd erre terítik az új aszfalt pályaszerkezetet.
Az egyes szakaszok kivitelezési ütemeit lezárás nélkül, a kétirányú forgalom folyamatos biztosítása mellett valósítják meg. Szabó Csaba elmondta, komoly szakmai kihívás a különböző munkafolyamatok összehangolása.
A projekt egyik érdekessége, hogy a 441-es Pest vármegyei külterületi szakaszainak építéséhez ideiglenes terelőutakat és szervízutat alakítottak ki, hogy biztosítani tudják a pályatest átépítése idején a forgalom 2x1 sávon történő áthaladását.
A beruházással nemcsak a környéken élők gyarapodtak, hiszen a régészeti feltárások során figyelemreméltó leletegyüttes került elő. Hét többségében III-IV. századi szarmata és egy bronzkori település maradványait, valamint egy szkíta temetőt azonosítottak a szakemberek.
A projekt eredetileg tervezett elemei 2024 második felében elkészülnek. Új eleme a beruházásnak a 441-445-ös utak körforgalmú csomópontjának kapacitásnövelő, turbó körforgalommá történő átépítése. Ezzel várhatóan ez év végéig készülnek el a Colas szakemberei.
18 ezer négyzetméteres létesítmény készül el.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.