Az MKIF folytatja az előkészületeket az autópálya mintegy 80 kilométerének fejlesztéséhez.
A hazai sajtóban elsőként a magyarepitok.hu számolt be az M1-es autópálya hatalmas fejlesztéséről egy átfogó interjú részeként. A projektben az M0-ás autóúttól a Concó pihenőig mintegy 80 km-en újul meg a pálya burkolata és bővül 2x3 sáv + ITS sávra (ez utóbbi rövidítés az intelligens leállósáv kifejezést takarja) az M1-es.
A múlt hónap végén Németh Tamás, az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója egy részletes interjúban erről is beszélt, valamint elmondta lapunknak, hogy még idén ősszel elindulnak az előkészítési munkálatok, legkésőbb 2025. szeptember elsején pedig a tényleges bővítést is elkezdi az MKIF Zrt.
Azóta az MKIF már be is számolt arról, hogy az előkészítést megkezdték, a próbacölöpözésről mi is írtunk cikket. Akkor ígérték, hogy hamarosan jelentkeznek újabb részletekkel, most ennek eleget is tettek: ezúttal egy természetvédelmi témát tárnak fel Facebook-bejegyzésben.
Minden projektnek vannak kevésbé látványos, de kiemelten fontos lépései: ilyen a védett növények áttelepítése az M1-es autópálya bővítése során – írják, majd hangsúlyozzák azt is:
botanikai felméréseket követően, szigorú jogi előírások alapján kell áttelepíteniük a pálya mellett található védett növényeket.
Ezek a növények az eredeti termőhely közelébe, szakember által meghatározott területre kerülhetnek át. A gyűjtési és betelepítési munkálatokat csak kellő szakmai referenciával rendelkező biológus (botanikus) végezheti.
Ezután egy felsorolás következik, ugyanis a pálya mentén 6 helyszínen, 7 védett és egy fokozottan védett növényfaj található:
Ezek eltávolítása a poszt szerint több ütemben történik meg 2024 őszén és 2025 első felében, majd ezután kerül sor a földmunkák, és az út szerkezetének kiépítésére. A kiszélesített autópálya mellett új rézsűket is kialakít az MKIF, ahol hosszabb távon a jelenlegihez hasonló élőhelyek regenerációja várható.
Külön érdekesség, hogy a növények fejlődését az áttelepítés után meghatározott ideig egy szakember új környezetükben még után követi.
Átlagosan 842 137 forintra nőtt az építőipari kontármunkákból származó lakossági kár mértéke, ami 3,4 százalékkal magasabb az előző évhez képest. Bár csökkent a kontárkárosultak aránya, a bizalom nem mozdul: a szakemberek teljesítményét továbbra is átlagosan 3,6 csillagra értékeli a lakosság. Megdöbbentően sok a negatív tapasztalat, amelyek szájról szájra terjednek, és erősítik az szakemberekkel szembeni negatív előítéletet – derül ki a Mapei Kft. lapunkhoz eljuttatott Építőipari Bizalmi Index 2025 kutatásából.
Először alkalmazták Magyarországon és rögtön 36 méteres magasságban a PERI moduláris homlokzati állványrendszerét. Budapest szívében, Ferencvárosban a fenntartható építészet jegyében elkészült Metrodom Green 513 lakásos épületének homlokzatát összesen 7000 négyzetméteren borítják örökzöld növények. A lenyűgöző látványt nyújtó zöldfalak kialakítását az első ütemben a PERI állványrendszerei segítették.