Pécs öt városrészben - a lakosság kéréseit figyelembe véve - végezte el a gyalogátkelőhelyek átfogó fejlesztését. A munkálatokkal megbízott STRABAG a balesetveszélyes pontokon, valamint iskolák és gyárak közelében alvállalkozók bevonásával létesített új, biztonságos zebrákat.
A Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata beruházásában 30 gyalogátkelőhely létesült a keleti városrészben, a Déli Ipari Parkban, a mecseki területeken, Kertvárosban és Uránvárosban. A fejlesztési területekre szánt költségkeretet egyenlően osztották fel, a körzet képviselői a lakossági igényfelmérés után tettek javaslatot a gyalogátkelőhelyek helyszínére.
A nagyszabású zebra projekt megvalósítását nemcsak a megnövekedett járműforgalom és a biztonságos gyalogos közlekedés feltételeinek megteremtése sürgette, hanem az ipari parkba települő új gyáregységek jobb megközelíthetőségének igénye is.
A STRABAG tavaly február végén vette át a munkaterületeket, valamint a város által elkészített forgalomterelési tervet. A megrendelő kérésére a kivitelezés során mindvégig figyelembe vették, hogy a gyalogátkelőhelyek lehetőség szerint a nyári időszakban, kisebb forgalmi terhelés mellett valósuljanak meg.
Jellemzően, egyszerre 4-5 helyszínen folyt a kivitelezés a város által meghatározott prioritások és a rendelkezésre álló alvállalkozói kapacitás függvényében. Az adott szakmai tevékenységi körökre specializálódva öt alvállalkozó vesz részt a 30 helyszínes projekt megvalósításában.
Az új átkelők a közlekedési hatóság hozzájárulása és előírása alapján valósulhatnak meg. Az egyes helyszíneken: szegély- és járdaépítés, megfelelős közvilágítás kialakítása, járdaépítés, közművek bővítése, a csapadékvíz elvezetők kialakítása, négy helyszínen forgalomirányító jelzőlámpa telepítése is szerepelt a feladatok között az útburkolati jelek felfestésén kívül.
A fejlesztésekkel egyszerűbb és biztonságosabb lesz a déli városrészben működő gyártóüzemek megközelítése.
Az iskolák és óvodák környékén is számos új gyalogátkelő létesült – például Móra Ferenc, a Malomvölgyi, a Felső és az Illyés Gyula utcákban.
Az Árnyas liget és a Siklósi út környékén a gyógyszertár és az üzletek jobb megközelíthetősége miatt alakítottak ki új átkelőket.
A Siklósi és a Béke útnál forgalomirányító jelzőlámpa és gyalogos sziget is segíti a közlekedőket, a buszokhoz igyekvőket. Ezen a helyszínen a kivitelezők számára a legnagyobb kihívást a meglévő területi adottságok okozták: közművekkel erősen terhelt csomópontról van szó és a meglévő járda is szűk volt. Annak érdekében, hogy ne kelljen indokolatlanul magas költséggel a közműveket kiváltani, illetve a járda szélességéből se legyen szükséges további felületet elvonni, egy rendhagyó „hajóárbóc” szerű jelzőlámpa oszlopot helyeztek el az épülő középszigetben.
A Tildy Zoltán utcai fejlesztés a közeli lakóparkban élők és a Kertvárosi Református templom közösségének közlekedésbiztonságát növeli. A gyalogosok átkelését az útpálya síkjából kiemelt térköves átvezetés segíti. A helyszín egyik azoknak, ahol a sötétedés után az okoszebra fényvillogói is gyalogosérzékelői segítik a környéken áthaladó autósokat. Megvalósult a közvilágítás fejlesztése és a szükséges közművek kiváltása is a projekt részeként.
Szintén a lakossági kérések nyomán – elsősorban az idősek szorgalmazták a gyógyszertár megközelíthetőségének javítását – az Ady Endre és a Vöröskereszt út találkozásánál. A fejlesztések révén új lépcső, rámpa teszi egyszerűbbé a környéken a gyalogosok közlekedését. A közvilágítás fejlesztésén kívül a gáz- és vízvezetékeket is kiváltották a munkálatok során.
A Komlói út egy fontos négysávos közlekedési folyosót képez a városban, nemcsak az autós és a gyalogosforgalom lebonyolításában játszik kiemelt szerepet, hanem egy jövőbeni fejlesztés előfutára is, mivel a terület egy kijelölt kerékpáros útvonal része. Ennek megfelelően a gyalogátkelőhelyet úgy alakították ki, hogy a bringaút majdani fejlesztése során, már eleve biztosított legyen a kerékpárosok átkelése. Ennél a csomópontnál forgalomirányító jelzőlámpát is telepítettek.
További érdekesség ezen a helyszínen, hogy bár a tervek szerint több fát is ki kellett volna vágni a kivitelezés során -a városi főkertésszel együttműködve - ,felülvizsgálták ennek szükségességét. Sikerült megóvni 2 platánfát, minimális járdaszélesség csökkentéssel.
Pécs 30 helyszínen megvalósuló közlekedésbiztonsági projektje a tervek szerint májusban lezárul.
Megoldást kínál Rétság, Tolmács és a taváról ismert Bánk települések szennyvizének kezelésére az az átfogó infrastrukturális fejlesztés, amely tavaly nyáron kezdődött és a tervek szerint az év végéig elkészül. A beruházás lökést ad a térség gazdasági fejlődésének és környezetvédelmi hatása is jelentős.
Újabb modern, világítással és vízelvezetéssel ellátott sportpályák épültek a Magyar Labdarúgó Szövetség fejlesztési programjában, a Nemzeti Sportügynökség Nonprofit Zrt. közreműködésével. Négy borsodi településen a projekt segítségével a hátrányos helyzetű térségekben élők számára is 21. századi körülményeket teremtettek a mozgáshoz.