Egy év alatt közel 30 százalékkal nőtt a cégalapítások száma, ám még mindig több cég szűnik meg, mint amennyi létrejön.
Az Opten legújabb elemzése szerint tavaly 3987 cégalapítás történt az építőiparban, ami 28 százalékkal magasabb a 2016-os értéknél, és az elmúlt hat év legmagasabb értéke. „Már-már a 2000-es évek elejéhez hasonló hangulatot tükröznek az építőipar céginformációs mutatói” – értékelte Pertics Richárd a cégalapítások és a termelés felfutását. Az Opten céginformációs igazgatója ugyanakkor hozzátette, az adatokat szélesebben értelmezve kiderül, a szektor nem szabadult meg a korábbi problémáitól.
Az építőipar sokszor trendhagyóan viselkedik a többi ágazathoz képest, nem volt ez másképpen 2017-ben sem. Tavaly 4396 cég szűnt meg, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden 12. cég megszűnik egy éven belül. A cégek ilyen arányú cserélődése nem kedvez a hosszú távú stabilizálódásnak. Ezt támasztja alá, hogy közel 7000 cég ellen indítottak végrehajtási eljárást egy év alatt, tehát a fizetési problémák a cégek jelentős részét érintik.
Az elemzés ugyanakkor a szektor elmúlt tíz évben mutatott fejlődésére is kitér. A megszüntetésre irányuló eljárások száma 30 százalék körül volt az elmúlt évben. Ez az érték még mindig rendkívül magas önmagában is és a többi ágazathoz képest is, de sokkal jobb a helyzet, mint a 2000-es évek környékén, amikor 70-80 százalék körül volt ez az arány.
Az ágazat 2017-es felfutásával párhuzamosan meredeken emelkedtek az ingatlan, valamint az építőanyag árak és a munkadíjak is, de az elemzés szerint „vélhetően ez a fajta lendület hosszú távon nem marad”.
Pertics Richárd azt is előrevetített, hogy a szürke zóna várhatóan tovább fog zsugorodni 2018 során is, hiszen számos jogszabály lép és lépett életbe a stabilitás elősegítésére. „A csődtörvény és az adótörvények változásai tovább fogják finomítani a vállalkozók felelősségi körét és felelősségre vonhatóságát, valamint korlátozni a visszaélési lehetőségeket” – áll az elemzésben. „Ugyanakkor jogszabályokkal nehéz lesz féken tartani 50 ezer építőipari vállalkozást. Hosszú távon az üzleti etika fejlődésére és a tőkeerősség növekedésére is szükség lesz az ágazat teljes stabilitásához.”
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.