A fejlesztés keretében a konzorciumi taggal közösen több mint 62 kilométernyi szennyvízcsatorna gerinchálózatát építik ki a határ közeli térségben.
A Szabadics Zrt. idén januártól dolgozik a horvátországi Donja Dubrava (Alsódomború) agglomerációját érintő 7,3 milliárd forint értékű projekten, a munkálatok aktuális állásáról Horváth Szabolcs, a vállalat mélyépítési üzletág igazgatója tájékoztatta lapunkat.
Egy horvátországi építőipari céggel konzorciumban együttesen közel 62 kilométernyi szennyvízcsatorna gerinchálózatot és több mint 16 kilométernyi nyomóvezetéket építenek ki. Ezen kívül 3374 darab házi bekötést is elvégeznek és 1888 darab tisztítóaknát is elhelyeznek. A munkálatokat a konzorciumi tagok fele-fele arányban valósítják meg.
A teljes projekt összesen 9 települést érint, a Szabadics Zrt. ezeken a helyeken végzi el a feladatokat: Čukovec, Cirkovljan, Donji Mihaljevec, Sveta Marija, Kotoriba.
Horváth Szabolcs kifejti, hogy a beruházás beindulásának időszaka épp a koronavírus-járvány kezdetére esett, ami okozott némi fennakadást a kivitelezésben, hiszen a kint lévő dolgozókat haza kellett rendelni, de miután a két ország között megállapodás született arról, hogy a határ 30 kilométeres körzetében lehetővé válik a munkavégzés, utána zavartalanul folytatódott tovább a munka.
„A vírus és a határátlépés okozta kezdeti fennakadás mintegy 2-3 hétnyi lemaradást generált a projektben, de a munkacsapatok megnövelt számával ez a hátrány könnyen ledolgozható” – teszi hozzá a vezető.
A horvátországi fejlesztés munkálatain jelenleg 30 fő dolgozik egyidejűleg, ami a projekt csúcsidőszakában – mintegy fél éven keresztül – 70 főre bővül majd.
„A projekt jellegzetessége, hogy a munkálatok a Mura és a Dráva által közrefogott területen zajlanak, amiről tudni érdemes, hogy itt az egész talaj homokos kavics, és a két folyóvíz ingadozása miatt a munkaárkokban is ingadozik a vízszint. Így nem kis feladatot jelent számunkra ennek a talajvízzel kombinált homokos-kavicsos talajnak a megmunkálása, de nem lehetetlen, hiszen dolgoztunk már hasonló adottságokkal bíró területen” – jegyzi meg a projekt érdekességét kifejtve Horváth Szabolcs.
A munkálatok során fontos szerep jut a talajvízszint csökkentésének – ahol lehetséges, ott vákuumkutas talajvízsüllyesztéssel oldják ezt meg, ahol ez nem lehetséges, ott pedig nyíltvíztartással.
Az igazgató a beruházással kapcsolatban kiemeli, hogy a Szabadics Zrt. életében ez az első olyan külföldön végzett munka, amelyhez saját, magyarországi kapacitásokat használnak, ezért ez a projekt egy nagyon fontos mérföldkő a vállalat számára.
A projekt várhatóan 2021 decemberében fejeződik be.
Előreláthatóan év végén adják át az év egyik legizgalmasabb hazai útépítési projektjét, az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszán épülő Bécsi-dombi alagutat. Az alagút építése során a szakemberek a Mapei vízszigetelési és fényvisszaverő bevonati rendszerét használták.
Egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket is tartalmazza a tervcsomag, amelyet közösen nyújt be az Európai Uniónak a két állam.