Az összesen 85 kilométeres útfejlesztés jelentőségét az adja, hogy egy 35 ezres népességű település és egy nehezen elérhető térség csatlakozik be az ország vérkeringésébe.
Jövő év végére készülhetnek el a kiviteli tervek a 23-as és 25-ös főutak Bátonyterenye és Ózd közötti szakaszának rekonstrukciójához – adta hírül a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.. A tervezési feladatokat a Trenecon Kft., a Partner Mérnöki Iroda Kft. és a Via Futura Kft. konzorciuma végzi közel nettó 1,1 milliárd forint értékben. A projektről Becsó Zsolt, Horváth László és Riz Gábor a térség országgyűlési képviselői, valamint Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója pénteken az érintett útvonal mellett tartott sajtótájékoztatót.
A több mint 70 kilométeres útvonal jelentőségét az adja, hogy a 35 ezres népességű Ózd általa csatlakozik a 21-es úthoz, amelynek a satóesemény előtt éppen egy évvel zárult a négysávosítása, gyorsforgalmi elérhetőséget teremtve Nógrád számára. Ezt az elérhetőséget kihasználva most Heves megyének, illetve Borsod nehezen elérhető északi területeinek javítják a közlekedését.
A koncepció lényege, hogy rendbe teszik a 21-es úton fekvő Bátonyterenye, illetve az ország északi határánál fekvő Ózd és Bánréve között a 23-as és a 25-ös főutak érintett szakaszait. A projekt a falvakat elkerülő utak kialakítását is tartalmazza.
A pénteki eseményen kiderült, több mint 70 kilométeren a főutak felújításának, illetve 15 kilométeren új elkerülő út építésének a tervezése zajlik a három érintett megyében. A Bátonyterenye-Ózd-Bánréve szakaszok fejlesztésével kapcsolatos előkészítő munkák 2018 májusa óta zajlanak. A teljes projekt tartalmazza majd
A meglévő útszakaszokon a 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek forgalmának elviselésére alkalmas új pályaszerkezet, a jelenleginél szélesebb burkolat,
valamint a 25-ös főúton a Szentdomonkos és Borsodnádasd közötti szerpentines szakaszán kapaszkodósáv épül ki.
Emellett megtörténik a meglévő csomópontok, hidak, közművek, illetve a jelenlegi vízelvezetés felülvizsgálata, átépítésének tervezése, a kerékpáros közlekedést szolgáló létesítmények kialakításával együtt.
Mindez
A pénteki sajtóeseményen Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a tervezés közben elvégzendő építési feladatok miatt úgy fogalmazott, szinte egyedüli a NIF Zrt. eddigi gyakorlatában, hogy már a tervezés során építési munkákat kelljen végezni. Ennek oka az a speciális domborzati adottság, mely a Szentdomonkos-Borsodnádasd közötti szerpentines szakaszt jellemzi, és ahol kapaszkodósáv kiépítését kell megtervezni.
A plusz sávnak az építése az erdős hegyoldalak miatt csak az egyes helyeken 8 métert is meghaladó magasságú támfalak építésével valósítható meg. Ezek műszaki paramétereinek meghatározásához a talajviszonyokat jól meghatározó vizsgálatok szükségesek. A talajfúrások elvégzéséhez épültek ki az ideiglenes utak, biztosítva a geotechnikai fúráspontok megközelítését.
Az ideiglenes utak 50-100 méteren épültek ki, összesen húsz helyszínen.
Becsó Zsolt a térség országgyűlési képviselője elmondta, Nógrád megye a 21-es út négysávosításával kapta meg a neki járó figyelmet. "A feladat azonban nem csak ennyi, a munka folytatódik tovább. Örömteli, hogy idáig eljutottunk a tervezésben.” – tette hozzá a képviselő.
Riz Gábor, Borsod-Abaúj-Zemplén megye országgyűlési képviselője azt mondta: „Egy húszéves álmunk válik valóra ezzel az útfelújítással. Több éves lobbizás van abban, hogy a jelenlegi tervezési szakaszban járunk, és már a talajmechanikai munkák is elkezdődtek.”
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.