Az összesen 85 kilométeres útfejlesztés jelentőségét az adja, hogy egy 35 ezres népességű település és egy nehezen elérhető térség csatlakozik be az ország vérkeringésébe.
Jövő év végére készülhetnek el a kiviteli tervek a 23-as és 25-ös főutak Bátonyterenye és Ózd közötti szakaszának rekonstrukciójához – adta hírül a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.. A tervezési feladatokat a Trenecon Kft., a Partner Mérnöki Iroda Kft. és a Via Futura Kft. konzorciuma végzi közel nettó 1,1 milliárd forint értékben. A projektről Becsó Zsolt, Horváth László és Riz Gábor a térség országgyűlési képviselői, valamint Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója pénteken az érintett útvonal mellett tartott sajtótájékoztatót.
A több mint 70 kilométeres útvonal jelentőségét az adja, hogy a 35 ezres népességű Ózd általa csatlakozik a 21-es úthoz, amelynek a satóesemény előtt éppen egy évvel zárult a négysávosítása, gyorsforgalmi elérhetőséget teremtve Nógrád számára. Ezt az elérhetőséget kihasználva most Heves megyének, illetve Borsod nehezen elérhető északi területeinek javítják a közlekedését.
A koncepció lényege, hogy rendbe teszik a 21-es úton fekvő Bátonyterenye, illetve az ország északi határánál fekvő Ózd és Bánréve között a 23-as és a 25-ös főutak érintett szakaszait. A projekt a falvakat elkerülő utak kialakítását is tartalmazza.
A pénteki eseményen kiderült, több mint 70 kilométeren a főutak felújításának, illetve 15 kilométeren új elkerülő út építésének a tervezése zajlik a három érintett megyében. A Bátonyterenye-Ózd-Bánréve szakaszok fejlesztésével kapcsolatos előkészítő munkák 2018 májusa óta zajlanak. A teljes projekt tartalmazza majd
A meglévő útszakaszokon a 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek forgalmának elviselésére alkalmas új pályaszerkezet, a jelenleginél szélesebb burkolat,
valamint a 25-ös főúton a Szentdomonkos és Borsodnádasd közötti szerpentines szakaszán kapaszkodósáv épül ki.
Emellett megtörténik a meglévő csomópontok, hidak, közművek, illetve a jelenlegi vízelvezetés felülvizsgálata, átépítésének tervezése, a kerékpáros közlekedést szolgáló létesítmények kialakításával együtt.
Mindez
A pénteki sajtóeseményen Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a tervezés közben elvégzendő építési feladatok miatt úgy fogalmazott, szinte egyedüli a NIF Zrt. eddigi gyakorlatában, hogy már a tervezés során építési munkákat kelljen végezni. Ennek oka az a speciális domborzati adottság, mely a Szentdomonkos-Borsodnádasd közötti szerpentines szakaszt jellemzi, és ahol kapaszkodósáv kiépítését kell megtervezni.
A plusz sávnak az építése az erdős hegyoldalak miatt csak az egyes helyeken 8 métert is meghaladó magasságú támfalak építésével valósítható meg. Ezek műszaki paramétereinek meghatározásához a talajviszonyokat jól meghatározó vizsgálatok szükségesek. A talajfúrások elvégzéséhez épültek ki az ideiglenes utak, biztosítva a geotechnikai fúráspontok megközelítését.
Az ideiglenes utak 50-100 méteren épültek ki, összesen húsz helyszínen.
Becsó Zsolt a térség országgyűlési képviselője elmondta, Nógrád megye a 21-es út négysávosításával kapta meg a neki járó figyelmet. "A feladat azonban nem csak ennyi, a munka folytatódik tovább. Örömteli, hogy idáig eljutottunk a tervezésben.” – tette hozzá a képviselő.
Riz Gábor, Borsod-Abaúj-Zemplén megye országgyűlési képviselője azt mondta: „Egy húszéves álmunk válik valóra ezzel az útfelújítással. Több éves lobbizás van abban, hogy a jelenlegi tervezési szakaszban járunk, és már a talajmechanikai munkák is elkezdődtek.”
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.